همفکران
1401/08/02
08:32
گزارش بازار/ یکشنبه های سرخ پوش

شاخص کل بورس تهران نخستین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۱۲ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون ۲۹۶ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا روزش را منفی آغاز کرد و با از دست دادن مرز ۱.۳ میلیونی به کارش خاتمه داد تا یک قدم دیگر به سطوح حمایتی مهم خود نزدیک شود. شاخص هموزن اما امروز همسو با شاخص کل حرکت کرد و برخلاف روزهای گذشته نزولی شد و با افت ۱۳۰۰ واحدی سرخپوش به خط پایان رسید. حکشتی، شیراز و خودرو...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نخستین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۱۲ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون ۲۹۶ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا روزش را منفی آغاز کرد و با از دست دادن مرز ۱.۳ میلیونی به کارش خاتمه داد تا یک قدم دیگر به سطوح حمایتی مهم خود نزدیک شود.


شاخص هموزن اما امروز همسو با شاخص کل حرکت کرد و برخلاف روزهای گذشته نزولی شد و با افت ۱۳۰۰ واحدی سرخپوش به خط پایان رسید.


حکشتی، شیراز و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. حکشتی +۲ خورد و شیراز با رشد حدود ۳ درصدی روز را به پایان برد. خودرو سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. فارس، فولاد و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فارس با افت ۳.۵ درصدی مواجه شد. فولاد حدود ۴ درصد کاهش قیمتی را تجربه کرد و کگل که با عرضه بیشتری مواجه بود در مدار منفی ۵ درصدی متوقف شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای زاگرس و مارون و شراز، ۷۲ واحد افت را رقم زد و در سطح ۱۷ هزار و ۷۸۲ واحد قرار گرفت. آریا و کزغال نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها حدود ۲۱۴ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۱۸۳ میلیارد دلار کاهش یافت.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و حمل نقلی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، دانا و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



اگرچه امروز خودرویی ها صدرنشین جذب نقدینگی از سوی حقیقی ها بودند اما، در مجموع ورود پول محسوسی را به هیچ یک از صنایع شاهد نبودیم. در مقابل بانکی ها و نفتی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای فسوژ و حکشتی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نماد شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بود.



در نخستین روز از آبان ماه شاهد شروعی متعادل در بازار سهام بودیم. اما رفته رفته با تشدید فشار عرضه در بازار، باز هم این فروشندگان بودند که برتری یافتند و با افت یکپارچه قیمت ها و شاخص ها، یک یکشنبه سیاه دیگر رقم خورد. یکشنبه ای که نه خریداری داشت و در آن میل و رغبتی برای معاملات به چشم میخورد.


به این ترتیب دومین ماه پاییز امسال خوب شروع نشد و شاخص کل نیز با از دست دادن مرز ۱.۳ میلیونی، مجددا ترس از دست دادن سطوح مهم حمایتی و نزول به رقم های پایین تر را در دل بورس بازان انداخت، چرا که اگر درست و حسابی از این بازار حمایت نشود باید به اعداد و رقم پایین تر فکر کرد.


گزارش های شش ماهه هم به اتمام رسیدند. در مجموع گزارش ها خوب بود و البته که در این دوره بیشتر شرکت های کوچکتر بودند که خودی نشان دادند و عملکردی خوب را به ثبت رساندند، اما این گزارش ها هم کمکی از دستشان بر نیامد و تنها زورشان به برخی از تک نمادها رسید که با رشد قیمتی همراه شوند.


خودرویی ها خوب شروع کردند اما در ادامه بزرگان این صنعت تصمیم به عقب نشینی گرفتند و تنها قطعاتی ها سوار بر موج تقاضا باقی ماندند. خزامیا، خموتور، خشرق و خوساز رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید روز را به پایان بردند. خساپا، خودرو و ورنا حوالی صفر تابلو بستند و خگستر که تا ۴+ هم پیشروی کرده بود در نهایت به رشد ۱.۵ درصدی بسنده کرد و ۲۹۷ تومان شد.


بانکی ها و فلزات اساسی ها یکپارچه منفی بودند. البته بانکی ها، از جمله بزرگان این صنعت، متعادل تر بودند و با نوسانات منفی در مرز صفر معاملاتی به کارشان پایان دادند. اما افت قیمتی در فلزات اساسی ها محسوس تر بود. ذوب ۴- خورد. فولاد با افت حدود ۴ درصدی به ۴۷۰ تومان رسید. فخوز با صف فروش بست و فملی ۴۸۴ تومان شد. در این صنعت کوچک هایی نظیر فسوژ و فمراد پرتقاضا بودند و در سقف قیمتی خریداران را صف نشین کردند.


در میان زغالسنگی ها امروز کزغال و کشرق مورد توجه خریداران قرار گرفتند و با صف خرید روز را به آخر بردند. کزغال ۱۴۵۹ تومان شد و کشرق ۸۹۸۵ تومان.


دارویی ها مجددا با خبر افزایش نرخ در راس توجهات قرار گرفتند. دتوزیع، دابور و دپارس در سقف قیمتی تشکیل صف خرید دادند و تا انتها به همین منوال پیش رفتند. دلقما،دفارا و دکپسول نیز رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


لبنی ها برای دومین روز متوالی با برتری تقاضا دنبال شدند. غشان، غگلپا، غشاذر و غگیلا از پرطرفدارهای این صنعت بودند که تا حوالی سقف قیمتی روزانه پیشروی کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فنفت، واحصا و دارو و در بازه ۳۰ روزه نمادهای دارو، غالبر و دکیمی بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را خموتور با ۳.۷۸ درصد، غشاذر با ۳.۱۲ درصد و دفرا با ۲.۴۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام حفارس با ۴.۲۶ درصد، فاما با ۴.۱۷ درصد و شفا با ۴.۰۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۴۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۲ هزار ۸۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید افت ۰.۱۲ درصدی داشت و به ۱۴ میلیون و ۹۵۴ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و به محدوده ۱۶۵۸ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0