همفکران
1401/03/04
14:56
وقایع نگاری همفکران از هفته اول خرداد؛

میانگین ارزش معاملات خرد ۲۱ درصد کاهش داشت، بازدهی حدود سه چهارم بازار منفی بود ...


وقایع نگاری همفکران از هفته اول خرداد؛ میانگین ارزش معاملات خرد ۲۱ درصد کاهش داشت، بازدهی حدود سه چهارم بازار منفی بود


در هفته ابتدایی خرداد بازار سرمایه عملکرد ضعیفتری را نسبت به هفته های قبل از خود به نمایش گذاشت. از شنبه تا چهارشنبه میانگین ارز معاملات خرد روزانه با ۲۱ درصد افت نسبت به هفته قبل به ۵،۸ همت رسید. طی هفته قبل شاخص کل یک درصد افزایش داشت و شاخص هموزن تقریبا بدون بازدهی به کار خود خاتمه داده بود اما این هفته هر دو نزدیک به یک درصد افت را متحمل شدند.


این هفته عمده صنایع و شرکت ها بازدهی منفی داشتند. ۷۴ درصد از کل صنایع بازار با افت ارزش مواجه شدند که در راس آن ها صنایع محصولات چرمی، منسوجات و محصولات چوبی با ۸ درصد بازدهی منفی قرار داشتند. در همین شرایط ۱۲ صنعت بازده مثبت کسب کردند که بیشترین بازدهی نصیب صنایع قند و شکر با ۱۴ درصد و حمل و نقل و فنی و مهندسی هر یک با ۸ درصد، شد.



در هفته ای که گذشت ۶۷۱ نماد در بازار داد و ستد شدند که ۴۶۱ نماد (۶۹ درصد) بازده منفی داشتند. بیشترین بازدهی منفی را افرا، حآسا، سیمرغ، غدام و خوساز داشتند. بازده این سهم ها از ۱۵ تا بیش از ۲۰ درصد منفی بود. اما ۲۰۵ شرکت با رشد ارزش سهام همراه شدند که پربازده ترین آن ها قاروم، ددانا، سنیر، باران و اسیاتک بودند. نماد قاروم که از ۲۹ تیر ۱۳۹۹ متوقف بود روز یکشنبه یکم خرداد با جهش قیمت چشمگیری بازگشایی شد و بیش از ۷ هزار درصد بازدهی به سهامداران خود داد.




در هفته جاری دلار در محدوده ۲۹،۹۷۰ تومان تا ۳۰،۴۷۰ تومان داد و ستد شد. قیمت نفت برنت مجددا صعودی شد و به کانال ۱۱۴ دلار رسید.


شنبه؛ غلبه فروشندگان بر خریداران


بازار با برتری فروشندگان نسبت به متقاضیان آغاز به کار کرد. عمده فروشندگان در گروه های شیمیایی و فرآورده های نفتی فعال هستند. این جو منفی به گروه فلزات اساسی نیز تسری یافت. اما گروه بانکی با پیشتازی وبملت با فضایی مثبت همراه شد. گروه زراعت نیز یکپارچه متعادل و مثبت دنبال شدند. در انتها، شاخص کل ۱۵،۲۸۴ واحد و شاخص هموزن ۲،۴۴۰ واحد کاهش یافتند.


خبرگزاری های کشورمان اعلام کردند که مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات برجامی، طی هفته جاری برای بررسی آخرین وضعیت سیاست خارجی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌رود. واشنگتن پست نوشت اصل توافق در مذاکرات، علیرغم برخی اختلافات به نتیجه رسیده است. قرار است رئیس جمهور دوشنبه به عمان برود. علیرضا پیمان‌‌پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از انجام مذاکراتی با مسئولان کشور عمان برای رفع مشکلات مربوط به حمل و نقل و مسائل بانکی پیش روی وزارتخانه‌ها و نهادهای خصوصی دو کشور خبر داد.


محمود گودرزی؛ مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد مکاتباتی با سازمان بورس داشتیم که ان شاءالله در هفته‌های آینده متناسب با شرایط بازار عرضه‌ها عرضه اولیه را انجام خواهیم داد.


در بازارهای جهانی، بهای نفت هفته گذشته افزایش یافت. بطوری که WTI به بالاترین سطح هشت هفته اخیر رسید و برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ ، لحظاتی بالاتر از برنت قرار گرفت برنت با ۵۷ سنت افزایش به ۱۱۲.۶۱ دلار در هر بشکه رسید. شاخص جهانی نفت خام طی هفته یک درصد افزایش یافت و روز سه شنبه به بالاترین سطح هفت هفته اخیر خود یعنی ۱۱۵.۶۹ دلار رسید.


دلار آزاد از محدوده ۳۰،۲۵۰ تومان شروع به معامله کرد و در ادامه روز تا ۳۰،۴۷۰ تومان افزایش یافت اما در پایان تا ۳۰،۲۳۰ تومان تعدیل شد.


یکشنبه؛ رد شایعه افزایش نرخ بنزین


بازار با حالتی متعادل و نسبتا کم حجم شروع به کار کرد. فشار فروش قابل توجهی در بزرگان بازار به چشم نمی خورد و همچنان اقبال به سهم های کوچک ادامه دارد. پالایشی ها متعادل دنبال شدند. تعداد نمادهای مثبت و منفی به شکل تنگاتنگی با هم پیش رفتند و تقریبا شرایط آن ها یکسان بود. اما ارزش صفوف خرید ۵۰ درصد بیشتر از ارزش صفوف فروش بود. وضعیت به همین شکل ادامه یافت تا شاخص کل در انتها ۲،۴۵۴ واحد و شاخص هموزن ۱،۳۳۳ واحد افزایش یابند.


یک مقام وزارت نفت از انعقاد قرارداد محرمانه نیم میلیارد یورویی نفتی با یک شرکت خارجی خبر داد. شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد صحبت های دیروز رئیس جمهور مبنی بر تصمیمات سخت به مبارزه با فساد و اصلاحات ساختاری مرتبط می شد و افزایش قیمت بنزین شایعه است. سازمان خصوصی سازی هرگونه قیمت گذاری بلوکی ایران خودرو و سایپا را رد کرد.


دلار از محدوده ۳۰،۳۰۰ تومان استارت زد و تا ۳۰،۱۵۰ تومان نوسان منفی داشت.


دوشنبه؛ فشار فروش بازار در سایه رد قیمت گذاری بلوکی ایران خودرو و سایپا توسط خصوصی سازی


در آغاز بازار شاهد فشار فروش در گروه خودرو بودیم. اما شیمیایی ها، سیمانی ها، قطعاتی ها و حمل و نقلی ها پرتقاضا ظاهر شدند. بازار با معاملات نسبتا کم حجم و به طور کلی منفی دنبال شد. رفته رفته فشار عرضه ها افزایش یافت و اولین چراغ صف های فروش را خودرویی ها روشن کردند. در ادامه جو منفی به عموم بازار تسری یافت و به خروج قابل توجهی از سرمایه های خرد منجر شد. در دقایق پایانی به رغم جمع آوری صفوف فروش گروه خودرویی اما بازار همچنان با برتری فروشندگان به انتها رسید. شاخص کل حدود ۲۵ هزار واحد و شاخص هموزن بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ واحد ریختند.


رئیس جمهور وارد عمان شد.


در بازارهای جهانی بهای برخی از فلزات با رشد نسبی همراه شد. سرب، آلومینیوم، طلا و نفت برنت افزایش یافتند اما روی و مس با کاهش قیمت مواجه شدند. اونس طلا تا محدوده ۱،۸۵۲ دلار و نفت برنت تا ۱۱۰،۶ دلار پیش رفت. همچنین روند نزولی رمز ارزها متوقف شد و اکثر کویت ها در محدوده سبز قیمتی قرار گرفتند. بیت کوین به بالای ۳۰ هزار دلار رسید.


دلار از محدوده ۳۰،۰۳۰ تومان استارت زد اما در ادامه زیر ۳۰ تومان را نیز تجربه کرد. نوسان قیمتی دلار در محدوده ۲۹،۹۷۰ تا ۳۰،۲۰۰ تومان بود.


سه شنبه؛ ورق برگشت


برخلاف دیروز، معاملات امروز متعادل و مثبت شروع شد. البته در ابتدا تعداد نمادهای منفی بیشتر از مثبت بود اما بهبود تقاضا در بزرگان بازار به وضوح قابل مشاهده بود و فشار فروشی در کلیت بازار دیده نشد. همین شرایط تا پایان ادامه یافت و در نهایت شاخص کل ۱،۵۲۷ واحد و شاخص هموزن ۱،۵۴۴ واحد دیگر اصلاح شدند.


رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر عمان گفت مواضع تهران و مسقط در بسیاری از مسائل همخوانی قابل توجهی دارد. امیر قطر اعلام کرد خواهان بازگشت همه طرف‌ها به برجام هستیم. وزیر امور خارجه قطر گفت که مقام های ایران آماده بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی با یک راه حلی میانی هستند.


در بازارهای جهانی، رمز ارزها مجددا با روند نزولی مواجه شدند. بیت کوین باز هم به محدوده ۲۹ هزار دلار رسید.


دلار آزاد در محدوده ۳۰،۳۵۰ تا ۲۹،۹۷۰ تومان نوسان داشت.


چهارشنبه؛ نفت جهانی مجددا در مدار صعود قرار گرفت


معاملات کم حجم اما بهتر از روزهای قبل شروع شد. از همان ابتدا برتری خریداران در نمادهای کوچک کاملا مشهود بود. در ادامه با وجود اینکه نوسانات منفی نامدهای فلزی مانعی در رشد شاخص بودند اما پالایشی ها با تشکیل صف های خرید جالب خود توانستند حرکت کلی شاخص را همچنان بر مدار صعود نگاه دارند. در انتها، شاخص کل ۸،۷۸۸ واحد و شاخص هموزن ۵،۵۶۵ واحد افزایش داشتند.


وزیر خارجه کشورمان به منظور شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد «داووس» تهران را به مقصد سوئیس ترک کرد.


قیمت نفت در معاملات روز چهارشنه تحت تاثیر کمبود عرضه و چشم انداز رشد تقاضا، افزایش یافت. بهای نفت برنت به ۱۱۴ دلار رسید. سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد خودروهای وارداتی در بازه قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار است و نظارت بر واردات بر این بازه قیمت براساس ثبت سفارش‌ها انجام خواهد شد.


داد و ستدهای دلار از ۳۰،۱۰۰ تومان شروع شد و در ادامه بین ۳۰،۰۷۰ تومان تا ۳،۱۶۰ تومان نوسان کرد.

انتهای خبر

0
0