سنا
1400/11/09
12:11
چراغی که روشن می‌ماند: سیاست‌گذاری با همدلی، هم‌افزایی و بینش صحیح اقتصادی

از آنجا که نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع نسبت به کشورهای همسایه دوبرابر است، باید فرمول محاسبه در بودجه ۱۴۰۱ تغییر می‌کرد که این امر خوشبختانه با پیگری‌های وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس، کمیسیون اقتصادی مجلس و فعالان بازار محقق شد.

حسین محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بازارسرمایه ( سنا) در مورد تصمیمات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در راستای تاثیر تغییر سقف گذاری خوراک و نرخ سوخت بر بازار سرمایه، اظهار کرد: تحقق بازار شفاف، منصفانه و کارا و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران به افزایش بینش اقتصادی تصمیم‌گیران بستگی دارد.


او با اشاره به ریزش‌های شارپ در هفته‌های اخیر گفت: با وجود تعدد روزهای منفی در بازار سرمایه، شاهد یک همگرایی و همدلی در میان تمام ارکان بازار در جهت افزایش بینش و آگاهی سیاست‌گذاران در تصمیم‌های کارشناسی برای تحقق اهداف ملی و حمایت از تولید هستیم.


محمودی‌اصل افزود: در حال حاضر ریاست سازمان بورس، اعضاء کمیسیون اقتصاد و فعالان بازار سرمایه همگی در جهت سیاست‌گذاری‌ها و تصمیماتی بر مبنای بینش و رویکرد مناسب اقتصادی در حال حرکت هستند تا نتایج حاصله به نفع تولید و بازارسرمایه تمام شود. این هم‌افزایی و همدلی باید پایدار و مداوم باشد .


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: موضوع اصلاح نرخ گاز و خوراک صنایع تولیدی از جمله پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، فولادی ها و سیمانی‌ها از همان ابتدا به یک چالش تبدیل شده بود، به سبب آنکه حتی یک استعلام ساده نیز در خصوص قیمت فعلی گاز و خوراک مصرفی شرکت ها گرفته نشده بود.


محمودی اصل تصریح کرد: در جایی که شرکت های ایرانی در شرایط فعلی هزینه دو برابری نسبت به شرکت های اماراتی و انگلیسی بابت نرخ گاز خوراک می پردازند، کاهش قیمت از طریق اصلاح فرمول (حذف هاب گاز انگلیس و هلند) ضروری بود اما به یکباره افزایش مجدد در لایحه بودجه دیده شد که این مسئله با پیگیری‌های متعدد رئیس سازمان بورس مورد اصلاح قرار گرفت.


او گفت: انتشار نامه متانول کاوه نشان داد که نرخ گاز ۳۴ سنت است در حالیکه نرخ گاز در امارات زیر ۱۵ سنت و در انگلیس ۱۹ سنت محاسبه می‌شود، اعتراضات فعالان بازار و پیگیرهای وزارت اقتصاد و رئیس سازمان بورس در کنار جلسات و نامه کمیسیون اقتصاد به رئیس جمهور وقت موجب بازنگری این مسئله در لایحه بودحه شد.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته تاخیر در ابلاغ و تشکیل جلسات کارشناسی تردید هایی را نیز به وجود آورد که این امر با صحبت های آیت الله رئیسی و انتشار تصمیمات معقولانه جدید در روز چهارشنبه مورخ ۶ بهمن ۱۴۰۰ رفع شد.


محمودی اصل بیان کرد: البته مصوبه کمیسیون تلفیق با موضوع اخذ مالیات بر درآمد ناشی از صادرات متانول، قیر، اوره نیز در حالی که امیدها برای اصلاح لایحه بودجه به سوی مجلس بود شوک مجددی ایجاد کرد زیرا شرکت‌ها کود اوره را با قیمت نازل به صنعت کشاورزی اختصاص می‌دهند تا مابه التفاوت آن را از دولت بگیرند در حالیکه ۳ سال است ریالی در این زمینه پرداخت نشده و دلالان بیشترین منافع را برده اند.


او افزود: شرکت ها باید محصولات خود را به قیمت جهانی بفروشند و صادر کنند و دولت اگر خواست به بخشی یا قشری یا واحدهایی کمک کند نباید فشارش را بر شرکت های تولیدی بیاورد زیرا چنین مسئله ای سبب ایجاد رانت می شود، ضمن اینکه رویکرد کمیسیون تلفیق کمک به بخش پایین دستی بوده است که با بحث های کارشناسی این مصوبه می تواند تعدیل یابد. مطابق سیاست های اقتصاد مقاومتی ،تقویت تولید از طریق افزایش قدرت رقابت و صادرات باید سرلوحه اقدامات قرار گیرد.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در راستای تقویت بازار سرمایه که بیش از ۵۰ میلیون سهامدار دارد اصلاح و ارتقا قوانین بازار ضروری است زیرا با حذف تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه، اعتماد به بازار باز خواهد گشت.


محمودی اصل در پایان بیان کرد: رشد و پایداری در بازار سرمایه به همگرایی و هم افزایی بین همه قوا ،سازمان و فعالان بازار سرمایه نیاز دار ، از سوی دیگر ظرفیت منابع انسانی نخبه و متخصص در بازارسرمایه می تواند به تحرک و پویایی و سیاستگذاری مناسب در سایر بازارها نیز کمک کند.




یاسمن خانکش زاده

انتهای خبر

0
0