سنا
1401/05/21
11:38
مروری بر خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

پروژه پترو پالایشگاهی وارد بازار بورس شد


به گفته وزیر نفت، بخشی از سهام دو پترو پالایشگاه در سهام بورس عرضه می‌شود تا مشارکت مردمی را به همراه داشته و از نقدینگی بالا جلوگیری ‌شود. جواد اوجی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره ساخت دو پترو پالایشگاه گفت: این پترو پالایشگاه‌ها با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه یکی به نام شهید سلیمانی در کنار پالایشگاه خلیج فارس و دیگری در منطقه جاسک است که برای ۴ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.


مشاهده کل خبر


فراهم شدن امکان تصدی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان امین سبدگردان


به گفته مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، افزون بر موسسات حسابرسی طبقه یک و دو معتمد سازمان، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری از این پس مجاز به تصدی سمت امین سبدگردان شدند. رضا نوحی حفظ ‌آباد با بیان اینکه شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری از جمله شرکت‌های فعال و تخصصی در بازار سرمایه هستند که آشنایی وسیعی با بازار سرمایه دارند و فعالیت عمده آنها نیز متمرکز بر این بازار است، گفت: با توجه به اینکه رشد و توسعه شرکت‌های سبدگردان در گرو انجام عملیات صحیح شرکت‌های سبدگردان و همچنین کنترل دقیق عملیات و نظارت‌های لارم برای فرایندهای مختلف فعالیت سبدگردانی است، رکنی تحت عنوان امین سبد در ساختار شرکت‌های سبدگردان لحاظ شده است.


مشاهده کل خبر


ریسک‌سنجی نمادهای قابل توثیق با بانک‌ها است


مدیر محصول پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) گفت: پروژه «توثیق هوشمند» با برنامه‌ریزی و طراحی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و شرکت مدیریت و فناوری بورس تهران با هدف «کاهش زمان خدمات تخصصی به ذی‌نفعان»، «حفظ ثبات بازار سرمایه» و «تامین مالی برای سهامداران» شروع شد. سمیه محمدی با بیان اینکه مدیریت ریسک نمادهای قابل توثیق در اختیار بانک‌های مشارکت کننده در این طرح است، اظهار داشت: هر یک از بانک‌ها می‌توانند متغیرهای مخصوصی برای تعیین نمادهای پر ریسک و کم ریسک مشخص کنند.


مشاهده کل خبر


رونق صنعت کارگزاری در گروی جریان نقدی عملیاتی


مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات ایران درباره شرایط صنعت کارگزاری گفت: افت کاهش نقدینگی و حجم معاملات اتفاقات بسیاری را برای صنعت کارگزاری به دنبال داشته است. مهدی کباری در این زمینه افزود: توسعه فیزیکی شرکت‌های مربوط به صنعت کارگزاری از سال ۹۸ تاکنون با مشکلات زیادی مواجه شده به طوری که در ۶ ماهه سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۰۷۷ دفتر، تالار و نمایندگی‌های مختلف در سطح کشور داشتیم که این تعداد در ۶ ماهه سال ۹۹ به ۲۰۲۱ عدد رسید که با رشد ۱۰۰ درصدی مواجه بود اما در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰، تعداد ۷۲ واحد تعطیل شد و پیش‌بینی می‌شود اگر همین مدل ادامه داشته باشد، با کاهش بیشتری در تعداد دفاتر مواجه خواهیم شد.


مشاهده کل خبر


نص صریح قانون نسبت به جبران قیمت‌گذاری دستوری ‌انجام نمی‌شود


یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بررسی شرایط موجود در بازارسرمایه نشان از کوچ سرمایه سهامداران حقیقی به سمت بازارهای حبابی و غیرمولد موازی دارد؛ به طوری که تنها در یک‌ماه اخیر بیش از هفتاد هزار میلیارد ریال خروج سرمایه از این بازار اتفاق افتاده است. رضا علوی افزود: قطعا متغیرهای زیادی در بروز این عامل دخیل هستند که شاید بتوان گفت التهاب در بازارهای جهانی، انتظارات تورمی سرمایه گذاران و به تبع آن اشتیاق به خرید دارایی‌های فیزیکی و ... از عوامل اصلی انتقال سرمایه به بازارهای دیگر هستند، اما بدون شک، قیمت گذاری دستوری را می توان یکی از عوامل اصلی در بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازارسرمایه دانست.


مشاهده کل خبر


زیر و بم توثیق سهام در بازار سرمایه


یک کارشناس بازارسرمایه گفت: توثیق سهام علاوه بر این که قابلیت استفاده در زمان اخذ تسهیلات را برای شرکت ها دارد، در بازار سرمایه نیز می توان از توثیق سهام و حتی اوراق با درآمد ثابت در فرآیند انتشار انواع اوراق بدهی، بهره برد. محدثه رزاقی افزود: انتشار اوراق بدهی در بازارسرمایه با شروع فعالیت شرکت های تامین سرمایه در سال ۱۳۸۸ به آرامی آغاز شد و به تدریج با توسعه فعالیت های این دست از نهادهای مالی به سرعت رشد و توسعه یافت.


مشاهده کل خبر


عوارض دولتی برای واردات ماشین‌آلات معدنی کاهش یابد


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی معادن، درباره واردات تجهیزات و ماشین آلات معدنی مورد نیاز حوزه معدن گفت: یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیار ارزشمند برای رشد اقتصادی کشور بدون اتکای به درآمدهای نفتی، معادن است که در این میان با وجود تنوع مواد معدنی در اکثر مناطق کشور، متاسفانه با کمبود دانش فنی لازم، تکنولوژی، تجهیزات و دستگاه های معدنی مواجه هستیم. حجت اله فیروزی عنوان کرد: با متمرکز کردن توان سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ اقتصادی و برداشتن موانع و بروکراسی‌های اداری بازدارنده و نیز ارائه تسهیلات حمایتی از تولیدکنندگان می‌توان شاهد تحولی چشمگیر در زیر ساخت‌های بخش معدن و صنایع معدنی بود.


مشاهده کل خبر




محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0