مهدی رضایتی
1399/09/21
16:15
یک صعود بدون توقف روند صعودی کامودیتی ها قصد توقف ندارد و حتی کالایی مانند نفت که با مراقبت و تر و خشک کردن سرپا مانده بود از مرز 50 دلار عبور کرد...

یک صعود بدون توقف



روند صعودی کامودیتی ها قصد توقف ندارد و حتی کالایی مانند نفت که با مراقبت و تر و خشک کردن سرپا مانده بود از مرز ۵۰ دلار عبور کرد.



سودآوری شرکتهای بورسی غالبا مبتنی بر نرخ کامودیتی ها بوده و طبعا اهمیت زیادی برای ما دارد. اکثر فعالان و تحلیلگران البته نسبت به پایداری نرخ ها ترید داشته و منتظر سقوط آزاد هستند.



بررسی چند مورد از گزارشهای موسسات مختلف نشان می دهد فضا آنجا هم چندان بدون ابهام نیست و عموما با عبارتهایی مانند عبور از کرونا، پمپاژ پول، تضعیف دلار، جنگ تجاری و تقاضای بالای چین برای توصیف رشد استفاده می کنند.



نکته مهمتر اینکه فضای حاکم بر تحلیل ها حاکی از بروز یک انحراف و اعوجاج موقت نیست و لزوما بدبینی خاصی نسبت به موقت بودن نرخ ها وجود ندارد. بطور مثال گلدمن ساش از مس ۱۰ هزار دلاری و نفت ۶۵ دلاری صحبت می کند و فست مارکت پیش بینی می کند نرخ فولاد در فصل اول ۲۰۲۱ به اوج قیمتی برسد.



طبعا انتظار پیشگویی از موسسات نمی رود چرا که متغیرهای اقتصادی از یک فرآیند تصادفی تبعیت می کنند. اما دستکم می توان سطحی از کارایی را برای بازارها قایل شد بطوریکه آخرین اطلاعات موجود در قیمت ها منعکس شده باشد. اخبار جدید مسیر جدید را ترسیم می کند.



به لحاظ تاریخی استراتژی همراهی با روند نرخ جهانی در بورس ایران یک استراتژی برنده بوده است. عموما بازار با تردید به شکل گیری روندها نگاه می کند و فرصت ورود در صعود و فرصت خروج در نزول به وفور یافت می شود . بر همین اساس ارزشگذاری براساس آخرین نرخ ها عموما پر سود بوده است.



در پیش بینی قیمت آنچه اهمیت دارد «زمان» است وگرنه همه پیش بینی ها در بلند مدت درست هستند. سنگ آهن یک مثال خوب است! غولهای سنگ آهنی در برزیل و استرالیا هزینه تولید کمتر از ۳۰ دلاری داشته و به منابع عظیم سنگ آهن پرعیار دسترسی دارند. بنابراین پیش بینی سنگ آهن بالاتر از ۵۰-۶۰ دلار چندان به مذاق موسسات و تحلیلگرها خوش نمی آمد. سنگ آهن امروز ۱۵۰ دلار است و بیش از دو سال است که نرخ کمتر از ۶۵ دلار را به خود ندیده است.



نکته آخر اینکه جای خالی تحلیل های جامع از کامودیتی ها در نهادهای مالی کاملا احساس می شود و این برای بازاری که بش از ۶۰-۷۰ درصد سود آن وابسته به این محصولات است یک نقطه ضعف جدی محسوب می شود. سردرگمی ما در رشد اخیر نشان داد متوسط سواد تحلیل کامودیتی ها در سطح پایینی قرار دارد.



مهدی رضایتی/ آذر ۹۹

انتهای خبر

0
0