بورس۲۴
1401/03/18
16:18
چرا بورس به تورم واکنش نشان نمی دهد؟

بورس ۲۴ : روز سه شنبه(۱۷ خردادماه)، دکتر سید فرهنگ حسینی مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر در برنامه زنده چبورس به بررسی چرایی و چگونگی بی واکنشی بازار سرمایه به نرخ تورم برای مخاطبان بورس ۲۴ پرداخت و گفت: چند روز گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه در اول هفته نرخ بهره به منظور مهار نرخ تورم افزایش پیدا می کند که امر منجر شد تا حقیقی ها خرید های زیادی داشته باشند. وی معتقد است: از آنجا که کارشناسان به بازار سرمایه نگاه تکنیکالی دارند؛ بنابراین وقتی شاخص و بازار به عدد رند می رسد، عرضه ها و فروش شدت می گیرد و همین نکته منجر به نزول و کاهش قیمت ها می شود.

چرا بورس به تورم واکنش نشان نمی دهد؟

بورس۲۴ : روز سه شنبه(۱۷ خردادماه)، دکتر سید فرهنگ حسینی مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر در برنامه زنده چبورس به بررسی چرایی و چگونگی بی واکنشی بازار سرمایه به نرخ تورم برای مخاطبان بورس۲۴ پرداخت و گفت: چند روز گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه در اول هفته نرخ بهره به منظور مهار نرخ تورم افزایش پیدا می کند که امر منجر شد تا حقیقی ها خرید های زیادی داشته باشند .


وی معتقد است: از آنجا که کارشناسان به بازار سرمایه نگاه تکنیکالی دارند؛ بنابراین وقتی شاخص و بازار به عدد رند می رسد، عرضه ها و فروش شدت می گیرد و همین نکته منجر به نزول و کاهش قیمت ها می شود .


چرخش سرمایه


حسینی اثرگذاری افزایش قیمت طلا و سکه را نیز بی تاثیر ندانست و ادامه داد : بازار ارز و طلا همواره نسبت به اخبار پیش روتر از بازار سرمایه بوده و پس از آن بورس حرکت می کند به همین منظور سهامداران نگران باشند که از کسب سود جامانده اند .


وی افزود: باید به یک نکته اذعان داشت بازدهی در بازار سرمایه دارای اهرمی به نام شرکت است به همین دلیل اگر دلار ۲۰ درصد رشد کند که ناشی از هیجان است؛ بورس ۳۰ درصد رشد خواهد داشت که مداوم و سریالی خواهد بود .


حسینی رفتار معامله گران به جهت تغییر سبد سرمایه گذاری را منطقی دانست و گفت: البته چند موضوع خارجی اعم از اخبار و افزایش نرخ دلار و طلا نیز در این بی واکنشی تاثیر داشته است زیرا سرمایه گذار خواهان است تا برای حفظ ارزش پول خود ، چرخش نشان می دهد تا بازده کسب کند بنابراین به سراغ بازار طلا وارز می رود .


قطعی گاز و برق


وی بی انگیزه بودن سرمایه گذاران از بورس را عامل دیگر این بی واکنشی عنوان کرد و افزود: تا چند سال پیش شرکت های بزرگ در برخی صنایع همواره سود آور بودند اما امروزه شاهد هستیم که صنایع همواره سود ساز مانند شوینده، غذایی .... بازده مناسب ندارند .


مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر به عوامل اثرگذار داخلی در کاهش سود بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: فصل قطعی گاز را پشت سر گذاشته و به فصل قطعی برق رسیده ایم که صنایع فولاد و سیمان انرژی بری بیشتر و تاثیر پذیری بیشتری از این موضوع خواهند داشت .


حسینی اثرگذاری قطعی برق بر صنایع سیمان را کمتر از گذشته دانست و گفت: چند سالی می شود که سیمان وارد بورس کالا شده و دیگر موضوع افزایش نرخ چندان موضوعیت ندارد زیرا این بخش وارد بحث رقابت شده که مهم تر است به طوری که قیمت سیمان حدود ۳۰درصد از پایه رقابت می شود .


وی ادامه داد: البته کاهش تولید به دلیل قطعی برق محتمل بوده اما عواملی مانند پروژه های عمرانی دولت ؛ عدم ورود مسکن به رکود این رقابت در سیمانی ها را قابل توجه کرده است .


این کارشناس بازار سرمایه اثرگذاری منفی قطعی برق بر صنایع فولادی را بیشتر عنوان کرد و گفت: هرچند قیمت گذاری فولاد ناشی از نرخ های جهانی است اما قطع شدن برق بر میزان ولید اثر منفی خواهد داشت .


اخبار خوب


وی تاکید کرد: ارزش بازار امروز چندان گران نیست و در همین محدوده خواهد ماند اما در مدت زمان کوتاهی، اخبار خوب شرکت ها می رسد و رشد را شاهد می شویم. اما تجربه نشان دادهکه در زمان نزولی بودن بازار، به اخبار منفی توجه بیشتری می شود به طوری که افزایش قیمت لاستیک نتوانست به طور چشمگیری بر این بازار اثر مثبت گذارد .


مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر به یکی دیگر از اخبار مهم منتشر شده در روزهای اخیر و اثرگذاری منفی آن بر شاخص اشاره کرد و گفت: وزارت اقتصاد برای اصلاح فرایند مالیاتی، لایحه ای به منظور اخذ مالیات بر سود سپرده های حقیقی را منظور کرد؛ اما تکذیبه ای منتشر شد به آن جهت که این لایحه هنوز تصویب نشده است .


مقاومت در اعداد رند


حسینی به مقاومت شاخص بر اعداد رند تاکید کرد و افزود: تجربه دیگر از بی واکنشی به تورم از سوی بورس را می توان برخورد شاخص به واحد یک هزار و ۶۰۰ دانست که این موضوع بسیار سخت می شکند .


وی در خصوص بازگشایی های کلیدی و عرضه های اولیه در روزهای اخیر و اثرگذاری آن بر روند حرکتی شاخص بورس گفت: دراین زمینه تحلیل خوبی انجام نشده و به دلیل کوچک بودن اعداد و نرخ، تاثیر چندانی در نقدینگی بازار به وجود نیامد و از سوی دیگر خروج پول قابل ملاحظه ای هم شاهد نشدیم .


این کارشناس بازار سرمایه عرضه های اولیه در روزهای را به عنوان یک تجربه دانست و افزود: معاملات این عرضه ها اگر به مردم واگذار شود شکلی حبابی به خود می گیرد و اگر عرضه آن به صندوق ها واگذار شود، رویکرد تحلیلی به خود می گیرد و امکان رشد دیده می شود .


حسینی یادآورشد: اخبار و اتفاقات خوبی در بازار دیده و شنیده می شود. این ایام شرکت ها در حال برگزاری مجامع و تقسیم سود هستند و نگاه سهامدار به تقسیم سهام عدالتی بسیار خوشبینانه است .


ثبات ارز و طلا


وی ادامه داد:ارز و طلا تا چندی دیگر به ثبات قیمت خواهند رسید که منجر به تغییر جهت سرمایه گذاری می شود .


وی در خصوص روند حرکتی بازار فردا ۱۸ خرداد ماه به مخاطبان بورس۲۴ گفت: بورس در رون تعادلی مثبت خواهد بود و در چند روز آینده بازار به سمت صنایعی مانند سیمان و دارویی می رود که افزایش نرخ دارند .


حسینی روند بازار سرمایه را تا آخر تابستان مبهم دانست و افزود: اتفاقات بین المللی تازه ای در بازارهای جهانی رخ خواهد داد که بورس ایران نیز از آنها متاثر می شود .


برنده، سرمایه گذار وفادار


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص برخی شنیده ها از عقب ماندگی بورس از سایر بازارها گفت: اگر مبداء حرکت بازارها را سال ۹۷ قرار دهیم شاخص ۱۰۰ هزار بود و اکنون یک میلیون و ۵۰۰ است بنابراین عقب نرفته ایم اما اگر این مبداء مرداد سال ۹۹ باشد دلار ۲۰ درصد رشد کرد و بورس نیز ۲۰ درصد کاهش ارزش داشت یعنی عقب گردی معادل ۴۰ درصد را شاهد شده ایم.


وی تاکید کرد: به همین منظور برنده واقعی در این بازارها کسانی بودند که در بورس به طور بلند مدت نوسان گرفته و به طوری که هم اکنون ارزش سرمایه گذاری آنها از دلار و طلا بیشتر است.

انتهای خبر

0
0