بااقتصاد
1400/07/11
14:14
صف‌نشینی حقیقی‌ها در سمت عرضه و خنثی‌سازی ۳ هزار واحد مثبت شاخص کل/ درخواست لغو قیمت‌گذاری خودرو از سوی رییس سازمان بورس و رنج‌کشی مثبت خودروسازان

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران پس از صعود ۳۶ هزار واحدی روز گذشته شاخص کل، امروز را هم در مدار مثبت معاملات سپری کردند اما با افزایش حجم فروش سهام به‌ویژه در نیمه دوم بازار، شاخص کل نتوانست بیش از ۳۲۱۳ واحد رشد کند که این صعود کم‌رمق در سایه ریزش ۲۲۴۸ واحدی شاخص هم‌وزن و امتناع حقیقی‌ها از خرید سهام، خنثی شد. درنهایت و با این رشد اندک، شاخص کل به رقم یک‌میلیون و ۴۷۶ هزار واحدی رسید اما شاخص هم‌وزن به رقم ۴۲۲ هزار و ۵۷۸ واحدی عقب نشست. شاخص کل فرابورس هم نتوانست بیش‌تر از ۱۸ واحد سبزرنگ، ثبت کند و در نقطه ۲۱ هزار و ۳۲۰ واحدی ایستاد.

فملی، فولاد و شپنا سد راه صعود بیش‌تر شاخص


به گزارش بااقتصاد، در جریان معاملات امروز، یکشنبه ۱۱ مهرماه با معاملات اکثرا منفی در بورس تهران، نمادهای فارس، تاپیکو، ومعادن، پارسان، شپدیس و کچاد بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل اعمال کردند و دادوستدهای منفی فملی، فولاد و شپنا مانع از رشد بیش‌تر شاخص کل شد. در بازار اول و دوم فرابورس نیز نمادهای بپاس، زاگرس و شاوان بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند اما معاملات منفی شگویا، آریا، هرمز، صبا و سمگا اجازه رشد بیش از ۱۸ واحد را به شاخص این بازار نداد. بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی سهام در بورس تهران به نمادهای کیمیاتک، فسبزوار و کالا اختصاص یافت و فجهان، توسن و مدیریت در فرابورس بالاترین میزان نقل‌وانتقال سهام را به نام خود ثبت کردند.


۹۱ نماد در صف فروش، ۷۸ نماد در صف خرید


درپی دادوستدهای ، معامله‌گران روی ۶۱۹ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند. درپایان، تعداد صف‌های فروش در بازارهای سهام تهران امروز به ۹۱ واحد به ارزش ۳۴۵ میلیارد تومان در مقابل صف خرید ۷۸ واحدی به ارزش ۶۱۷ میلیارد تومان رسید.


جزییات آمار معاملات امروز بازارهای سهام تهران


در پایان معاملات امروز، رشد ۰.۲۲ درصدی روی تابلو بورس تهران با جابجایی سهام روی ۳۴۷ نماد شرکتی حک شد. طی این دادوستدها، برای ۱۱۲ سهم، معادل ۳۲ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۲۶ سهم، معادل ۶۵ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۴۳ نماد به ارزش ۲۹۳ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۲۲ نماد را در صف فروش ۱۱۴ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران با رشد ۰.۰۹ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۴۰ نماد معامله شده در این بازارها، ۳۵ سهم، معادل ۲۵ درصد در مدار مثبت و ۱۰۵ سهم، معادل ۷۵ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۱۲ نماد، معادل ۹ درصد، صف خریدی به ارزش ۱۶۸ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۱۳ نماد (۹ درصد) صف فروشی به ارزش ۲۷ هزار میلیارد تومان شکل گرفت.


وضعیت معاملات بازار پایه هم بیش‌تر در سمت فروش رقم خورد و از ۱۳۲ نماد دادوستد شده، برای ۴۷ سهم، معادل ۳۶ درصد، مثبت و ۸۰ سهم، معادل ۶۱ درصد روی دامنه منفی قم خورد. خریداران در این بازار برای ۳۱ نماد، صف خرید ۹۴ میلیارد تومانی ایجاد کردند و فروشندگان نیز ۵۳ نماد را در صف فروش ۱۷۴ میلیارد تومانی گذاشتند.


تاثیر خبر ابلاغیه قیر رایگان پالایشگاه در معاملات فردا


هرچند امروز انتشار خبرهای مهم و مثبت تاثیری بر روند بازار سرمایه نگذاشت اما به‌نظر می‌رسد واکنش بازار به این خبرها در معاملات فردا، بیش‌تر و مثبت‌تر باشد. یکی از این خبرها، ابلاغیه قانون تخصیص قیر رایگان پالایشگاه‌ها بود. بر اساس این ابلاغیه دولت، امکان اختصاص مواد اولیه تولید قیر به پالایشگاه‌ها برای ارائه قیر به دستگاه‌های اجرایی در نیمه اول سال توسط وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه فراهم شد. طبق این قانون، وزارت نفت می‌تواند در ۶ ماهه نخست سال هم نسبت به اختصاص منابع مربوط به تامین ماده اولیه قیر (وکیوم باتوم) به پالایشگاه‌ها از محل عواید حاصل از جزو ۲ بند ب تبصره ۱ قانون بودجه امسال اقدام کند.


رنج‌کشی مثبت خودرویی‌ها با درخواست دهقان‌دهنوی مبنی بر حذف قیمت‌گذاری


خبر دیگر، درخواست رییس سازمان بورس از دولت برای لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو و قعطات بود که بر روند معاملات گروه خودرویی بورس تاثیر مثبت گذاشت و خودروسان با یک رنج‌کشی مثبت با افزایش تقاضای خرید سهام مواجه شدند.


برپایه این گزارش، محمدعلی دهقان دهنوی در نامه‌ای به وزیر اقتصادخواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و خروج این محصولات از شمول قیمت‌گذاری توسط این شورا شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه‌‌‌۱۱ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۱۶۱۰۰ میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۸۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۷ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی، ۹۱۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها بدون محاسبه معاملات صندوق‌ها به حدود ۷۴۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۵۶۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای تاپیکو، خبهمن و اتکای اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فجهان، شتران و وغدیر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۱۱۷۰ ، ۶۶۸ و ۵۳۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۷۶.۶۸۹.۱۸ (۳۲۱۳.۶۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۲.۵۷۸.۹۶ (۲۲۴۸.۱۹-)


ارزش معاملات: ۶.۶۷۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فارس، تاپیکو و ومعادن


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فولاد و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۳۲۰.۱۷ (۱۸.۵۳افزایش)


ارزش معاملات: ۸.۶۲۱ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس و زاگرس و شاوان


سه نماد با بالاترین اثر منفی: شگویا، آریا و هرمز


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0