همفکران
1400/08/11
15:39
گزارش بازار / سبز کم حجم

شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ توانست مسیر صعودی خود را ادامه دهد و با رشد ۱۴ هزار واحدی معادل ۱.۰۸ درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحد برسد. شاخص کل هم وزن نیز رشد ۳۶۰۰ واحدی معادل ۰.۹۷ درصد داشت. این شاخص در دقایق اول مردد بود و حتی تمایل به کاهش داشت اما هرچه از شروع بازار می‌گذشت با اطمینان بیشتری صعود می‌کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ توانست مسیر صعودی خود را ادامه دهد و با رشد ۱۴ هزار واحدی معادل ۱.۰۸ درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحد برسد. شاخص کل هم وزن نیز رشد ۳۶۰۰ واحدی معادل ۰.۹۷ درصد داشت. این شاخص در دقایق اول مردد بود و حتی تمایل به کاهش داشت اما هرچه از شروع بازار می‌گذشت با اطمینان بیشتری صعود می‌کرد. فولاد، کگل و شبندر پر رنگ‌ترین نقش را در رشد بازار داشتند، ولی فقط شبندر به صف خرید رفت. برکت، آپ و خاهن نیز از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند، هر سه این نمادها به کف قیمتی رسیدند اما کمی بعد تقویت شدند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس در ابتدای روز نا امید بود و چند دقیقه بعد از شروع بازار به رنگ قرمز درآمد ولی بعد با قدرت به مدار رشد برگشت. این شاخص ۱۴۱ واحد معادل ۰.۷ درصد رشد کرد و به ۱۹۵۴۲ واحد رسید. آریا، فرابورس و غصینو بیش از همه اثر مثبت و سمگا، کوثر و بنو بیش از همه اثر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۲۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات خرد ۳۱۶۹ میلیارد تومان به ثبت شد که کمترین مقدار از ابتدای تابستان تا امروز است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۹ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

شناسایی گرو‌ه‌های هدف و جاماندگان سهام عدالت آغاز شد. رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت کشور: جاماندگان سهام ۲ گروه هستند که یک گروه از جاماندگان برگ سهام دارند اما سود سهام عدالت را دریافت نمی‌کنند که در کشور حدود هزار و ۸۵۰ تا ۲ میلیون نفر هستند. گروه دوم جاماندگان افراد زیر پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ساکنان حاشیه شهر‌ها و روستائیانی هستند که تاکنون موفق به دریافت برگه‌های سهام نشدند.

صادرات ۹ میلیارد دلاری نفت در سه ماه اول سال. اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد ایران ۸.۷ میلیارد دلار صادرات نفتی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ داشته است.


میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه: سیاست مالی دولت، تمرکز بر مدیریت هزینه‌ها است و این به معنای انقباض مالی نیست.


جواد اوجی، وزیر نفت: صنعت نفت و گاز به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.


تحقیق و تفحص از سازمان بورس کلید خورد. نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز قوه مقننه با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کردند.


تحریم‌ها برداشته نمی‌شود؛ گزینشی اجرا می‌شود. لوس‌آنجلس تایمز گزارش داده است که احتمالا دولت بایدن به دنبال یک تفاهم غیررسمی است که در آن مذاکرات ادامه دارد و هیچ یک از طرفین به دنبال وخیم‌تر کردن اوضاع نباشند. تحریم‌های ایالات متحده برداشته نمی‌شوند، بلکه به صورت گزینشی اجرا می‌شوند و ایران هم در توسعه برنامه هسته‌ای خود تعجیل نمی‌کند.


ترین های معاملات بورس

خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی سه گروه بیشترین ارزش معاملات و خودرویی‌ها، سرمایه گذاری‌ها و بانک‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خساپا و شبندر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خودرو تنها به ۱۵ دقیقه زمان نیاز داشت تا خود را به صف خرید برساند. حقوقی‌ها ۹ درصد از ۳۱۹ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند و حقیقی‌ها ۹۵ درصد را برای فروش عرضه کردند در نتیجه ۴ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شد.


بیشترین ورود و خروج پول

خرید و فروش حقیقی

امروز حقیقی‌ها از خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری دست کشیدند و به سراغ فراورده‌های نفتی، انبوه سازی و فراکاب ها رفتند. ولی حقوقی‌ها هنوز در گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و دارویی‌ها مشغول خرید هستند. در بین نمادها غزر، فرابورس و شبندر مورد توجه حقیقی‌ها بودند و نوری، برکت ح و سمگا محبوب حقوقی‌ها شدند.


غزر دیروز در بین نمادهای مشکوک بود و امروز رتبه اول بیشترین ورود پول حقیقی را به دست آورد. این نماد چند بار برای صف خرید خیز برداشت و در نهایت یک ساعت پایانی بازار توانست به یک صف با دوام دست پیدا کند. از ۲۶ میلیون سهم معامله شده ۴۴ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه و ۹۹ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری شد تا شاهد ورود ۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد باشیم. P/E غزر ۱۲.۷۵ ثبت شده است که از میانگین گروه محصولات غذایی کمتر ولی از میانگین کل بازار بیشتر است. غزر در مجمع خود که چند ماه پیش برگزار شده بود از طرح توسعه‌های خود خب داده بود از جمله برنامه ریزی برای تولید شکلات و خودروی برقی.


نوری امروز به زحمت خود را به بازه مثبت رساند و در آن محدوده نگه داشت. از ۴ میلیون سهم معامله شده ۴۸ درصد را ۵ کد حقوقی خریدند و حقیقی‌ها ۹۳ درصد آن را عرضه کردند تا ۲۱ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شود. P/E نوری ۶.۷۷ است که هم از میانگین گروه محصولات شیمیایی و هم از میانگین کل بازار کمتر است. نوری در نزدیکی سقف قیمتی خود است و تا کنون چند بار برای عبور از آن تلاش کرده است.


ورود و خروج پول حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی به نمادها

نمادهای مشکوک

ثقزوی، واحصا و سفاسی بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک‌ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه هم قهکمت، شپترو و واحصا بودند.


واحصا روز خود را در نزدیکی کف روزانه شروع کرد اما هر چه به پایان بازار نزدیک می‌شدیم تقاضا تقویت و قیمت بالاتر می‌آمد تا اینکه حدود ساعت ۱۱ سبز رنگ شد. حقوقی‌ها حضور پر رنگی در معاملات امروز نداشتند، دو کد حقوقی ۱.۳ درصد از ۲ میلیون سهم معامله شده را خریدند و ۹۹ درصد از عرضه‌ها بر عهده حقیقی‌ها بود تا ۱۱۰ میلیون تومان پول حقوقی وارد نماد شود. P/E واحصا ۲۸۱.۱۱ است که بسیار بالاتر از میانگین بازار است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به توسن و وثخوز با ۵ درصد، شفا با ۴.۹۷ درصد و ثنوسا با ۴.۹۲ درصد تعلق گرفت. نمادهای لپارس با ۵ درصد، کیسون و غشصفا با ۴.۹۹ و لیپام با ۴.۹۸ درصد بیش از دیگر شرکت‌ها افت قیمت داشتند.


توسن دوباره به روزهای خوب خود برگشته است و امروز تمام مدت در صف خرید بود. از یک میلیون سهم معامله شده امروز ۳۷ درصد توسط یک کد حقوقی خریداری شد و ۴۰ درصد توسط ۷ کد حقوقی عرضه تا ۳۸ میلیون تومان پول حقیقی وارد نماد شود. P/E توسن ۲۲.۱۹ است که بیش از دو برابر میانگین بازار به حساب می‌آید.


لپارس هم تمام روز در صف بود اما صف فروش. ۵۱۲ هزار سهم در این نماد خرید و فروش شد که ۸ درصد را یک کد حقوقی خرید و ۱۰۰ درصد را حقیقی‌ها عرضه کردند تا بتوانند ۴۶۹ میلیون تومان پول از نماد خارج کنند. P/E لپارس ۹۰.۹۲ است و از آنجا تنها نماد بورسی صنعت وسایل ارتباطی است این عدد برابر با میانگین گروه هم هست.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز کمی بالا رفت و با رشد ۰.۱۸ درصدی به ۲۷ هزار و ۵۷۸ تومان رسید.


سکه طرح جدید برعکس دلار کاهش ارزش داشت و با افت ۰.۲۲ درصدی ۱۱ میلیون و ۷۷۱ هزار تومان شد.


انس طلا نیز روند کاهشی داشت و ۰.۰۹ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱۷۹۱ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0