آکادمی هلاکوئی
1400/03/21
16:10
۵ نکته که پیش از شروع بازار سهام باید بدانید؛ جمعه، ۲۱ خرداد

امروز در بازار سهام مواردی از جمله توافق…

امروز در بازار سهام مواردی از جمله توافق هر دو طرف دموکرات و جمهوری خواه بر سر هزینه های زیرساختی ایالات متحده ، بازیابی اقتصاد اروپا ، افزایش توجهات به بیت کوین و روند رشد نفت خام همزمان با بهبود اقتصاد مورد توجه قرار خواهد گرفت.


آنچه که پیش از شروع بازار در روز جمعه باید بدانید به شرح زیر می‌باشد:



۱. توافق بر سر بودجه بازسازی زیرساخت‌های آمریکا


اخباری که در ساعات پایانی روز پنجشنبه منتشر شد ،مبتنی بر اینکه یک گروه دو حزبی متشکل از ۱۰ سناتور آمریکایی درباره ی چارچوبی برای لایحه پیشنهادی هزینه نوسازی زیرساخت ها به توافق رسیده اند.


گروهی از سناتورها ، که شامل ترکیبی از دموکرات ها و جمهوری خواهان است ، بر سر لایحه ای توافق کردند که هزینه آن ۹۷۴ میلیارد دلار در طول ۵ سال و ۱.۲ تریلیون دلار در طول هشت سال است. طبق گزارش رویترز ،این بودجه شامل هزینه جدید ،۵۷۹ میلیارد دلاری است که به طور کامل پرداخت می شود و شامل افزایش مالیات نمی شود.


دو طرف دموکرات و جمهوری خواه پس از بیانیه رئیس جمهور جو بایدن ،برای طرح گسترده بودجه ۱.۷ تریلیون دلاری در کنگره برای نوسازی جاده ها ، پل ها و بازسازی سایر موارد مانند آموزش و بهداشت و درمان ، به اختلاف نظر رسیدند. جمهوری خواهان از هزینه و افزایش مالیات مخالفت کردند و پیشنهاد کردند که بودجه این موارد را تامین کند.


باید دید آیا این چارچوب پیشنهادی به جایی می رسد یا خیر ، اما چنین طرحی از سوی دو طرف می تواند با توجه به ماهیت شکستگی سیاست این روزهای ایالات متحده ، به توافق برسد.


درنهایت، کمیته مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه رای داد تا ۵۴۷ میلیارد دلار هزینه اضافی در طول ۵ سال در جهت بازسازی زیرساخت حمل و نقل زمینی تایید شود ، طرحی که بیشتر به دنبال بازسازی جاده ها ، پل ها ، راه آهن مسافر و ترانزیتی است.



۲. سهام عمدتا بی حرکت باقی ماندند


سهام ایالات متحده امروز جمعه در سقف های خود بدون تغییر باز شدند. از سوی دیگر سرمایه گذاران نسبت به داده های تورم بالاتر بی اعتنا بودند زیرا بهبود اقتصادی به روند خود ادامه داده است.


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، معاملات آتی داو جونز هر دو در حدود ۰.۱ درصد افزایش یافتند ، از سوی دیگر معاملات آتی Nasdaq ۱۰۰ کمتر از ۰.۱ درصد افت کرد.


سه شاخص اصلی بازار پنجشنبه بالاتر بسته شدند ، S&P ۵۰۰ و blue-chip میانگین صنعتی داو جونز و Nasdaq Composite به ترتیب ۰.۵ ، ۰.۱ و ۰.۸ درصد صعود کردند.


این سودها علی رغم افزایش ۵ درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده در ماه مه(اردیبهشت) ، که بزرگترین جهش در حدود ۱۳ سال گذشته بود ، صورت می گیرد.


اگرچه گزارش شاخص قیمت مصرف کننده یک جهش بزرگتر از حد انتظار را تجربه کرد ، اما واکنش ها نسبت به آن نسبتا ناچیز بود درحالی که این شاخص شامل افزایش کوتاه مدت قیمت بلیط هواپیما و خودروهای دست دوم بود ، و از اظهارات مکرر جروم پاول جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده، مبتنی بر موقت بودن تورم است.


در همان زمان ، بهبود بازار کار همچنان ادامه دارد ، در حالی که تعداد آمریکایی هایی که تقاضای جدیدی برای دریافت مزایای بیکاری ثبت کردند ، هفته گذشته به پایین ترین سطح خود در حدود ۱۵ ماه گذشته کاهش یافت.


بخش اصلی داده های اقتصادی روز جمعه در ساعت ۱۰ صبح به وقت ET عمدتا به شاخص اعتماد مصرف کننده، تنظیم شده توسط دانشگاه میشیگان محدود شده است. انتظار می رود چاپ اولیه ژوئن(خرداد) آن ۸۴.۲ باشد که نسبت به میزان ماه مه در ۸۲.۹ ، بهبود یافته است.


در اخبار شرکت ها ، سهام به اصطلاح میم روز جمعه مجددا در کانون توجهات قرار دارند.


AMC Entertainment (NYSE: AMC) ، GameStop (NYSE: GME) و Clover Health (NASDAQ: CLOV) همگی با ضررهای دورقمی کاهش یافتند و از سود های فوق العاده خود عقب نشینی کردند.


سهام شرکت تجارت الکترونیک Chewy (NYSE: CHWY) می تواند پس از اعلام سود قابل توجه خود در گزارش مالی سه ماهه اول ، مورد توجه قرار گیرد.



۳. روند بهبود اقتصاد اروپا


این تنها اقتصاد ایالات متحده نیست که در طی یک روند بهبودی پس از مشکلات ناشی از پاندمی کوید-۱۹ قرار دارد، بلکه آمار وارقام اقتصاد اروپا نیز در حال رشد است.


روند بهبودی بریتانیا در آوریل (فروردین) با کاهش محدودیت ها با سرعت بیشتری درحال انجام است. میزان تولید اقتصادی در ماه آوریل ۲.۳٪ افزایش یافت و به سریعترین رشد خود از ژوئیه(مرداد ۱۳۹۹) رسید. این سود در فوریه سال گذشته(بهمن ۱۳۹۸) و قبل از شیوع بیماری ، فقط ۳.۷٪ بود.


نخست وزیر بوریس جانسون می خواهد در ۲۱ ژوئن(۳۱ خرداد) به طور کامل محدودیت های قرنطینه را در انگلستان لغو کند ، اما این ممکن است به تعویق بیفتد زیرا متغیر جدید کرونا با نام دلتا که برای اولین بار در هند کشف شد به سرعت در حال گسترش است.


تولید آلمان نیز از رکود ناشی از همه گیری خود درحال بازیابی است ، بانک فدرال آلمان جمعه تخمین رشد و تورم خود را برای سال جاری و سال آینده افزایش داده است.


اکنون بانک مرکزی این کشور انتظار دارد که اقتصاد آلمان ، بزرگترین اقتصاد در اروپا ، به محض سه ماهه آینده به سطح قبل از شیوع بیماری خواهد رسید که، در سال جاری ۳.۷٪ ، سال آینده ۵.۲٪ و در ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) ۱.۷٪ رشد کند.


بانک مرکزی آلمان نیز پیش بینی های خود را در مورد تورم برای سال جاری و سال آینده افزایش داد ، اما اهمیت این افزایش را کمرنگ کرد و علت اصلی آن را قیمت انرژی و اثرات مالیاتی دانست.


در همان زمان ، بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه خرید اوراق قرضه خود را در سطح بالایی حفظ کرد.


شاید نتایج پیشرفت اقتصادی دلیل اصلی رشد میزان ورودی یکی از صندوق های بلک‌راک ،ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی ،که به دنبال بازار های اروپایی است.


صندوق قابل معامله iShares MSCI منطقه یورو حدود ۱.۱ میلیارد دلار پول جدید را به سهام Monday (NASDAQ: MNDY) افزود و بر اساس داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ ، دارایی های خود را به ۸.۱ میلیارد دلار افزایش داد.



۴. وضع قوانین سخت‌گیرانه توسط کمیته بانکداری بازل برای بیت کوین


پس از آنکه کمیته نظارت بر بانکداری بازل (Basel Committee) قوانین و کنترل‌های سرمایه سخت‌گیرانه‌ای را برای بانک‌ها وضع کرد که درحال حاضر بیت کوین را بسیار جدی می‌گیرد. بر اساس این قوانین جدید، بانک‌هایی که خدمات سرمایه‌گذاری در بیت کوین ارائه می‌دهند، باید پول کافی برای جبران تمام ضررهای ناشی از بیت کوین برای مشتریان را کنار بگذارند.


این کمیته ی نظارتی، کمیته‌ای جهانی متشکل از ناظران بانکی و بانک‌های مرکزی الزامات جدیدی برای بانک‌هایی که می‌خواهند ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین را نگهداری کنند، تهیه کرده است. این نهاد به دلیل نوسانات و استفاده مجرمانه احتمالی، ریسکی ۱,۲۵۰ درصدی برای بیت کوین در نظر گرفته است.


قیمت بیت کوین روز پنجشنبه با تصمیم السالوادور برای پذیرش ارز دیجیتال به عنوان پول رسمی این کشور افزایش یافت.


در ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، بیت کوین در سطح قیمت ۳۶۸۱۶.۰۰ دلاری تا حد زیادی ثابت حفظ شده است و در حال تلاش است تا از محدوده ۳۰ تا ۴۰ هزار دلاری خود ، خارج شود. انتظار میرود، اواخر روز جمعه نوسانات آن شروع شود .


دفتر آموزش و حمایت از سرمایه‌گذاران (OIEA) کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، اطلاعیه‌ای هشدار دهنده برای سرمایه‌گذاران درباره خطرات معاملات آتی بیت کوین منتشر کرده است.



۵. نفت خام به دنبال صعود است


قیمت نفت خام جمعه افزایش یافت و سومین افزایش هفتگی خود را که عمدتا به دلیل بهبود تقاضا برای سوخت بود ، را عملی کرد.


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، هر بشکه نفت خام آمریکا با ۰.۲٪ رشد در۷۰.۴۴ دلار معامله می شود. نفت برنت نیز با ۰.۲٪ رشد تا ۷۲.۶۹ دلار افزایش یافت .


با توجه به پیش بینی های مبتنی بر افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۱ ، به ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز ، که منجر به یک رشد ۶.۶ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه قبلی است ، روند کلی بازار نفت خام همچنان مثبت حفظ می شود.


اوپک روز پنجشنبه در گزارش ماهانه خود عنوان کرد: “به طور کلی ، بهبود رشد اقتصادی جهانی و از سوی دیگر تقاضای نفت در نیمه دوم سال شتاب خواهد گرفت.”


آژانس بین المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد ، تولیدکنندگان برتر نفت جهان برای تامین تقاضای تعیین شده برای رسیدن به سطح قبل از همه گیری تا پایان سال ۲۰۲۲ باید تولید خود را افزایش دهند.


درساعات پایانی روز جمعه ، معامله گران بر روی آخرین به روزرسانی هفتگی شرکت بیکر هیوز در مورد تعداد سکوهای نفتی تمرکز خواهند کرد ، علاوه بر آن کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده گزارش تعهدات هفتگی معامله گران را منتشر خواهد کرد.



این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی‌باشد.




منبع: Investing


انتهای خبر

0
0