همفکران
1400/04/21
15:28
گزارش بازار / از مقاومت عبور می کنیم؟ + نمودار

شاخص کل بورس تهران برای عبور از مقاومت پیش روی خود حمله کرد، اما ناکام ماند. دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ شاخص کل تا نزدیکی یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد رفت اما حدود ساعت ۱۰ تغییر جهت داد و با از دست دادن بیش از ۳ هزار واحد در یک میلیون و ۳۰۴ هزار واحد آرام گرفت. شاخص کل با ۱۹ هزار واحد معادل ۱.۴۸ درصد رشد یک روز خوب را برای سهامداران ساخت هرچند آنها را در نگرانی نگه داشت. بار قبل ۸ فروردین شاخص در این ارتفاع بود و پس از آن تا یک میلیون ۹۰ هزار واحد اصلاح داشت. امروز سوال غالب معامله گران این بود: فردا از مقاومت عبور می کنیم یا نه؟ شاخص هم وزن نیز شرایطی مشابه داشت. این شاخص هم تا ساعت ۱۰ صعودی بود بعد کمی اصلاح کرد. در کل ۳ هزار واحد معادل ۰.۷۷ درصد رشد را تجربه کرد. اغلب تحلیلگران رشد حداقل ۱۲ هزار واحد دیگر برای شاخص هم وزن را پیش بینی می کنند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران برای عبور از مقاومت پیش روی خود حمله کرد، اما ناکام ماند. دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ شاخص کل تا نزدیکی یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد رفت اما حدود ساعت ۱۰ تغییر جهت داد و با از دست دادن بیش از ۳ هزار واحد در یک میلیون و ۳۰۴ هزار واحد آرام گرفت. شاخص کل با ۱۹ هزار واحد معادل ۱.۴۸ درصد رشد یک روز خوب را برای سهامداران ساخت هرچند آنها را در نگرانی نگه داشت. بار قبل ۸ فروردین شاخص در این ارتفاع بود و پس از آن تا یک میلیون ۹۰ هزار واحد اصلاح داشت. امروز سوال غالب معامله گران این بود: فردا از مقاومت عبور می کنیم یا نه؟ شاخص هم وزن نیز شرایطی مشابه داشت. این شاخص هم تا ساعت ۱۰ صعودی بود بعد کمی اصلاح کرد. در کل ۳ هزار واحد معادل ۰.۷۷ درصد رشد را تجربه کرد. اغلب تحلیلگران رشد حداقل ۱۲ هزار واحد دیگر برای شاخص هم وزن را پیش بینی می کنند. فولاد، کگل و پارسان بیشترین اثر مثبت و وسکرشا، برکت و بورس بیشترین تاثیر منفی را در بازار امروز داشتند


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس تمام مدت صعودی بود و توانست ۲۶۲ واحد معادل ۱.۴ درصد رشد داشته باشد و به ۱۸ هزار ۸۱۵ واحد برسد. این میزان رشد رکورد فرابورس در سال جاری محسوب می شود. شاخص کل فرابورس هم در محدود مقاومتی قرار گرفته است و احتمال اینکه بعد از ده روز متوالی رشد اصلاح کند وجود دارد. مارون، کگهر و زاگرس بیشترین تاثیر مثبت و صبا، دماوند و وهور بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد با کمی رشد نسبت به دیروز به ۶۳۵۰ تومان رسید. ورود پول حقیقی ها امروز هم مثبت بود و ۵۶ میلیارد تومان برآورد شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس رشد داشت و ۶۲ هزار میلیارد ریال شد ارزش دلاری بازار نیز افزایشی بود و به ۲۴۸ میلیارد دلار رسید. امروز ۸۴ نماد در صف خرید و ۱۰۵ نماد در صف فروش بودند.



صندوق های دولتی


دارایکم امروز هم همزمان با رشد ارزش ذاتی خود اندکی رشد قیمتی داشت. ارزش ذاتی صندوق به ۱۸۲۶۴۹ ریال و قیمت پایانی به ۱۲۳۴۲۰ ریال رسید. کنترل نماد طبق معمول در دستان حقیقی ها بود و حقوقی ها با خرید ۳ درصد از ۱۰ میلیون سهم معامله شده ۳ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند.


پالایش در حوالی صفر تابلو نوسان کرد و ارزش ذاتی آن با اندکی کاهش به ۷۶۷۰۳ ریال رسید. حقوقی ها ۵ درصد از ۲۱ میلیون سهم معامله شده را خریدند و ۵ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند.


پر حجم ترین معاملات


بانکی ها، خودرویی ها و سرمایه گذاری ها بیشترین حجم معاملات را با اختلاف زیاد به نام خود زدند. در بین نمادها نیز خگستر، وبصادر و خساپا بیشترین حجم را داشتند.


خگستر در کنترل حقیقی ها بود و حقوقی ها حدود ۲ درصد از ۳۸۵ از سهم معامله شده را خرید و فروش کردند. این نماد روز را صعودی آغاز کرد و برای دقایقی به صف خرید هم رسید اما قبل از ساعت ۱۰ صف عرضه شد و رفته رفته قیمت افت کرد. هرچند به بازه منفی وارد نشد. دیروز شایعاتی از ورود سرمایه گذاری سمند به بازار منتشر شد که با پیگیری خبرنگار همفکران تکذیب شد. احتمال می رود روند معاملات امروز از واکنش های همان شایعه باشد.


بیشترین ورود و خروج پول



محصولات شیمیایی، فراورده های نفتی و فنی مهندسی سه گروهی بودند که بیشترین جذب نقدینگی حقیقی را داشتند. فلزات اساسی، سرمایه گذاری ها و خودرویی ها نیز بیش از همه توسط حقوقی ها خریداری شدند. در بین نمادها شاوان، سصفها و پارسان محبوب حقیقی ها و وغدیر، شپنا و فوکا مورد حمایت حقوقی ها بودند.


شاوان در اولین دقایق بازار افت قیمتی داشت و وارد بازه منفی هم شد اما هرچه به پایان بازار نزدیک می شدیم طرف تقاضا بیشتر تقویت می شد و در نهایت قبل از ساعت ۱۲ صف خرید برای نماد تشکیل شد. از ۱۲ میلیون سهم معامله شده ۹۴ درصد را حقوقی ها عرضه و تنها ۱۹ درصد را خریداری کردند. این روند موجب ورود ۷۹ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد.


وغدیر از آستانه صف فروش روز را شروع کرد و برای لحظاتی هم صف خرید شد؛ اما باز روند کاهشی پیدا کرد ولی در بازه مثبت روز را تمام کرد. حقوقی ها با خرید ۶۰ درصد از ۴۵ میلیون سهم معامله شده و فروش ۲۲ درصد از عرضه ها ۲۳ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند و تمام قد از آن حمایت کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه بیشترین حجم مشکوک را وسکرشا، تمحرکه و نطرین داشتند و در بازه ۳۰ روزه وسکرشا، نطرین و فبیرا بیشترین حجم مشکوک را به خود اختصاص دادند.


وسکرشا از مهرماه سال ۹۹ حجم معاملات پایینی دارد و اغلب روزها در صف فروش قفل بود، طوریکه میانگین حجم معاملاتش تنها ۵ هزار سهم شده است. امروز از سوی ناظر بازار مشمول دستورالعمل رفع گره معاملتی شد و با اینکه ۱۰ درصد افت قیمتی داشت باز هم صف فروش تشکیل شد. حقوقی ها با خرید ۸۹ درصد از ۳۴ میلیون سهم معامله شده کمک شایانی در کاهش حجم صف فروش و البته پر شدن حجم مبنا کردند و ۳ میلیارد تومان پول وارد سهم کردند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه را کالا با ۱۵.۱۶ درصد، خاور با ۹.۵۶ درصد و تکشا با ۶.۶۹ درصد داشتند. در مقابل خفولا با ۲۵.۲۲ درصد، وسکرشا با ۱۰ درصد و قشهد با ۵ درصد بیشترین افت روزانه را ثبت کردند.


کالا بعد از مجمع عمومی عادی سالانه خود بازگشایی شد. در ابتدا حدود ۱۹ درصد صعود کرد اما چند دقیقه بعد حجم عرضه ها از قیمت کاست و برای چند دقیقه در مثبت ۱۳ درصد صف فروش تشکیل شد. این صف دوام چندانی نداشت و زود جمع شد. حقوقی ها با فروش ۹ درصد از ۱۸ میلیون سهم معامله شده موجب ورود ۲ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شدند.


خفولا هفته قبل برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شده بود و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. در ابتدا قیمت بیش از ۲۸ درصد افت کرد ولی خریداران خیلی زود دست به کار شدند و با بالا بردن قیمت صف خرید تشکیل دادند. این صف هم چندان دوامی نداشت در لحظات آخر بازار عرضه شد. حقیقی ها با معامله ۹۸ درصد از ۴ میلیون سهم معامله شده کنترل کامل نماد را در دست داشتند و حقوقی ها بیشتر نظاره گر بودند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار دلار چند روزی است در محدوده ۲۴ هزار ۹۵۰ تومان به تعادل رسیده است و از جای خود تکان نمی خورد.


سکه طرح جدید نیز همانند دلار نوسان چندانی ندارد و تنها ۰.۲۱ درصد کاهش قیمت داشته است. هم اکنون هر سکه با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۸۱ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا تا کنون ۰.۳۵ درصد افت داشته است به ۱۸۰۱ دلار رسیده است. ۱۷۹۴ دلار حمایت خوبی برای انس است و در صورت از دست رفتن آن می توان روی ۱۷۶۴ دلار هم حساب کرد. در صورتی که انس تصمیم به صعود بگیرد ۱۸۳۰ دلار می تواند هدف اول باشد.



انتهای خبر

0
0