بورس پرس
1401/04/27
00:00
تنها تهدید بورس در ماه های آینده + راهکار کاهش ریسک و اثر توافق برجام

کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر توافق برجام و عدم آن بر بورس و تنها تهدید برای رشد بازار در ماه های آینده ، راهکاری جهت کاهش این ریسک ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، نازنین خالقی با بیان اینکه در گذشته با چند متغیر ساده آینده بازارسرمایه برای چند ماه به راحتی قابل پیش بینی بود به سنا گفت: این روزها با گره خوردن اقتصاد جهانی کشورهای مختلف و عوامل غیر قابل پیش بینی مثل بیماری کرونا به دلیل افزایش تعداد متغیرها دیگر به راحتی قبل نمی‌توان از آینده بازارها سخن گفت بخصوص اگر موضوع بازار سرمایه باشد.


وی افزود: حجم بالا و بی‌انتهای تغییرات در قوانین داخلی و ابهامات روند تعاملات سیاست‌های خارجی و مذاکرات، آنقدر متغیر به معادلات بازار اضافه کرده که گاهی برای حل آن به لوپ نیاز است. تداوم شیوع مجدد کرونا که منجر به کاهش تقاضای چین شده در کنار افزایش نرخ بهره در آمریکا و تقویت دلار، کاهش قیمت‌های کامودیتی‌ها را رقم زد. احتمال وقوع رکود در اقتصادهای بزرگ جهانی از قبیل آمریکا به دنبال سیاست‌های شدید انقباضی در کنار کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر، انتظار اصلاح قیمت‌های جهانی را افزایش می‌دهد.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تعمیرات نورد استریم یک که احتمال کاهش صادرات روسیه به اروپا را افزایش می‌دهد و به نگرانی افزایش نرخ شدید نفت و گاز در نیمه دوم سال دامن می‌زند از عواملی هستند که در تعیین آینده قیمت‌های جهانی و به تبع آن ارزش بازار صنایع داخلی که بیش از ۳۰ درصد بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهند، نقش چشم‌گیری دارند.


خالقی عنوان کرد: در سیاست خارجی نیز ابهامات همچنان به چشم می‌خورد و در این زمینه نکته مورد توجه احتمال رشد قیمت ارز در ماه‌های آتی است. چرا که با فرضیه احیای مذاکرات به‌دلیل تقاضای بالا برای ارز در بهترین حالت کف قیمتی دلار در نرخ‌های کنونی است که با این ثبات، نرخ نیما نیز ناچار به افزایش خواهد بود تا شرکت‌های صادرات محور بتوانند با ارزآوری بیشتر کمک شایانی به دولت در تنظیم تراز تجاری داشته باشند. ترازی که با فروش بیش از میلیون بشکه نفت در قیمت‌های کنونی با دلار کنونی، می‌تواند پایان مثبتی در سال جاری داشته باشد. از سوی دیگر احتمال افزایش و آزادسازی واردات برخی کالاها خود تقاضای بالقوه‌ای برای ارز پدید می‌آورد.


وی تصریح کرد: در حالت عدم توافق در مذاکرات نیز که شرایط اقتصادی با تورم کنونی و نقدینگی در حال رشد که به بیش از ۴.۸ میلیون میلیارد تومان رسیده در کنار بدهی تسویه اوراق دولتی بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد تومانی سال جاری دولت به افزایش نرخ ارز منجر خواهد شد. اما اگر چنین نشود در کنار گمانه زنی افزایش نرخ بهره بانکی، احتمال انتشار اوراق بالاتر می‌رود که این نیازمند افزایش سقف صندوق های درآمد ثابت به عنوان خریداران این اوراق به دلیل تراز منفی بالای برخی بانک ها و قرمز شدن بلندمدت حساب ها نزد بانک مرکزی در سال جاری امکان خرید این اوراق توسط بانک‌ها مثل قبل وجود ندارد، شاهد رونق بازار سرمایه و هدایت نقدینگی خواهیم بود.


به گفته معاون مدیریت دارایی گروه مالی بانک ملی، بازاری که در سال جاری برخلاف دو سال گذشته با تقسیم سود بالای شرکت‌های بزرگ مواجه بوده و نسبت P/E آن کاهش یافته و تنها راه حل پیش روی صندوق‌های بازنشستگی از طریق تقسیم بالای سود در مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر برای تامین نقدینگی مورد نیاز و حل بحران کنونی صندوق‌های بازنشستگی است. به این متغیرها، تغییرات هفتگی قوانین دولتی را هم اضافه می شود تا پیچیدگی معادله پیش بینی بازار سرمایه نمایان شود.


خالقی اضافه کرد: با این حجم از نقدینگی و رکود بازارهای رقیب، تنها تهدید بازار سرمایه برای رشد در ماه‌های آتی، کاهش چشم‌گیر قیمت کامودیتی ها است که در صورت تصمیم درست دولتمردان با افزایش نرخ نیما و نزدیک شدن آن به دلار آزاد این ریسک کاهش می‌یابد. به دلیل عدم وابستگی شاخص هم وزن به نرخ‌های کامودیتی‌ها می‌توان سهام ارزنده ای در این ماه‌ها باتوجه به انتشار قریب الوقوع صورت‌های مالی سه و بعضا ۶ ماهه برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. تجربه نشان داده در عمده مواردی که بازار سرمایه با رشد مواجه بوده، ابتدا سهام صنایع کوچک‌تر پیشران رشد بودند و این تجربه به راحتی قابل تکرار است.


تلگرام اصلی بورس پرس : http://t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0