همفکران
1400/12/15
15:50
گزارش بازار / پایکوبی سهامداران در بزم بزرگان

شاخص کل بورس تهران ۱۵امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد حدود ۲۴ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۳۲۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی روزی تماما سبز و صعودی را سپری کرد و توانست مجددا خود را به بالای مرز روانی ۱.۳ میلیونی برساند...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۵امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد حدود ۲۴ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۳۲۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی روزی تماما سبز و صعودی را سپری کرد و توانست مجددا خود را به بالای مرز روانی ۱.۳ میلیونی برساند.


در بازار امروز کوچک ها بر مدار تقاضا بودند اما نه همه آنها. اگرچه در ساعات ابتدایی بازار برخی از آنها با فشار نسبی فروش نیز مواجه شدند، وای در نهایت شاخص هم‌وزن سبزپوش ماند ولی با رشد ۲۸۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


فولاد، کچاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فولاد و کچاد رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید بستند. فملی در محدوده ۳.۵+ درصدی روز را به پایان برد. اپال، پارس و سفارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. اپال با افت ۲ درصدی قیمت مواجه شد. دو نماد دیگر سرخ پوش در مرز صفر معاملاتی باقی ماندند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای زاگرس، هرمز و شاوان، ۱۰۳ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۷هزار ۷۹۱ قرار گرفت. فزر و شجم نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه برای دومین روز متوالی تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و امروز نیز بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان ورود پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


تعیین تکلیف حذف ارز ترجیحی برخی کالاها در بودجه ۱۴۰۱


مجلس مصوب کرد در صورتی که دولت قصد حذف کالایی را از سبد ارز ترجیحی داشته باشد، ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کنندگان را برای کالاهای اساسی با کالابرگ الکترونیکی انجام دهد.


همچنین مقرر شد برای امور پزشکی از طریق بیمه ها و با راه‌های جایگزین مطمئن به حذف ارز ترجیحی این کالاها اقدام شود؛ به طوریکه افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.


رئیس سازمان بورس خبر داد: اوراق بهادار وثیقه وام خواهند شد


بعد از فروردین ماه سال آینده اوراق بهادار شامل اوراق بدهی، سهام عدالت، ای تی اف و غیره پشتوانه توثیق وام‌های خواهند شد که از شبکه بانکی گرفته می‌شود.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مجید عشقی:


تغییر دامنه نوسان


فرآیندی برای تغییر دامنه نوسان طی شده است و دامنه به تدریج بازتر خواهد شد. تصمیمی که در این مورد گرفته شده در سال جدید اعلام خواهد شد.


پالایشی یکم


سازمان بورس نمی‌تواند در مورد قیمت سهام اظهار نظر کند. قیمت سهام هم قابل پیش بینی نیست، اما شواهد حاکی از اصلاح روند سهام پالایشی یکم دارد.


تصمیماتی در خصوص مدیریت صندوق‌ها در هیات دولت گرفته شده، اما قطعی نشده است. اما تغییراتی در اساس‌نامه صندوق‌ها اعمال می‌شود که به NAV نزدیک شود.


سفر هیاتی از عراق به تهران در هفته آینده به دستور الکاظمی


وزارت برق عراق اعلام کرد که هیاتی از این کشور به منظور رایزنی درخصوص مساله صادرات گاز و پرداخت بدهی هفته آینده به تهران می‌آید.


وزیر نفت: وزارت نفت معطل توافق هسته‌ای در وین نمی‌ماند. هر دو تا سه هفته یک قرارداد نفتی امضا می‌شود.


حذف ارز ۴۲۰۰ با ۱۹۴ رای مثبت و ۴۲ رای مخالف به تصویب مجلس رسید.


ترین های معاملات بورس


فرآورده های نفتی، فلزات اساسی ها و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و وبملت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز نفتی ها و شیمیایی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد با اختلاف از صندوق ها قابل معامله صورت گرفت. در بین نمادها نیز فولاد و کچاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و صندوق های کارا و پالایش بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز در حالی با لیدری پالایشی ها آغاز به کار کرد که در روز گذشته نیز شاهد خیز دقیقه نودی این صنعت به سوی سقف قیمتی بودیم. امروز بازار سهام به کام بزرگان عجیب شیرین بود و علاوه بر صعود مجدد شاخص به کانال ۱.۳ میلیونی، شاهد رشد چشمگیر ارزش معاملات خرد و روند صعودی ورود پول از سوی سهامداران خرد بودیم.


رکورد شکنی های قیمت نفت جهانی و انتظارات و خوش بینی ها در خصوص سودآوری خوب پالایشی ها برای فصل زمستان و... دست به دست هم دادند تا امروز شاهد یک رالی صعودی جانانه در این گروه باشیم. شبندر امروز ۷۲۳ تومان شد. شترانی که از محدوده ۳۴۰ تومان استارت زده بود امروز به ۴۷۵ رسید. شپنا در قیمت ۶۳۰ تومان به کارش پایان داد. با حفظ روند صعودی قیمت های جهانی می‌توان برای مدتی انتظار تداوم این روند مثبت را در پالایشی ها داشت.


گروه های برجامی امروز متعادلتر بودند و هم نمادهای سرخپوش داشتند هم نمادهای به صف خرید نشسته....


در بانکی ها، بانک ملت امروز هم خریدارانش را حفظ کرد و توانست با صف خرید به خط پایان برسد. بازگشت به کانال ۴۰۰ تومانی برای این غول بانکی دور از انتظار نیست. وتجارت ۱.۵+ خورد و به ۱۹۸ تومان رسید. وبصادر به نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو رضایت داد.


خودرویی ها نیز امروز متعادلتر از روز قبل بودند ولی همچنان برتری خریداران امری مشهود بود. ایران خودرو که تا یک قدمی صف خرید هم پیش رفته بود در نهایت ۲+ خورد و در قیمت ۲۲۰ تومان بست. خساپا ۱۷۰ تومان شد.


پتروشیمی‌ها با توجه به روند صعودی قیمت های جهانی، تمام روز نمایی سبزپوش را به نمایش گذاشتند. خریداران شپدیس برای دومین روز در صف ایستادگی کردند و سهم را تا قیمت ۱۴۶۰۰ تومان بالا بردند. شگویا در محدوده ۳.۵+ متوقف شد. نوری و تاپیکو رشد بیش از ۲ درصدی قیمت را تجربه کردند. پترول، پارسان و زاگرس نیز امروز را با صف خرید به پایان بردند.


در کانی های فلزی با توجه به روند رو به رشد قیمت شمش، کچاد برای دومین روز متوالی در صف خرید باقی ماند. ناگفته نماند که خریدار امروز کچاد ۱۵۰۰ تومانی حقیقی ها بودند.


موج تقاضایی که در نیمه دوم به سراغ فلزات اساسی ها رفت، فولاد مبارکه را تا سقف قیمتی بالا برد. تقسیم سود نقدی ۱۰۰ تومانی در پایان امسال برای این غول فلزی دور از انتظار نیست. فملی که دیروز به با صف خرید بست، امروز به متعادل دنبال شدن در محدوده ۲.۵+ تا ۳.۵+ درصدی بسنده کرد و به ۷۱۴ تومان رسید. کاوه، فخوز، فایرا و ذوب از جمله پرتقاضاهای این صنعت بودند که با صف خرید بستند.


خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نیمه دوم معاملات توانست، صنایع تحت تاثیر نظیر دارویی ها، غذایی ها، زراعتی ها و.... را در ریل صعودی به حرکت درآورد و یک به یک به سقف قیمتی برساند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فبستم، نتوس و بفجر و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وتوس، زشگزا و فبستم بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۲۳ درصد، سپ با ۴.۲۲ درصد و ولیز با ۴.۰۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۶ درصد، ولغدر با ۳.۲۹ درصد و سکرما با ۲.۸۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۲۰۰ تومان کاهش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۵ هزار و ۲۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۵۴ درصد کاهش داشت و به ۱۱ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز قیمت نخورده و در محدوده ۱۹۷۰ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0