کانال کدال
1400/03/23
13:09
‍ 🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپنت 📊نماد: فزرین (زرین معدن آسیا) معرفی شرکت: شرکت زرین معدن آسیا (سهامی عام)در سال ۱۳۸۳ به عنوان ...

🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپنت



📊نماد: فزرین (زرین معدن آسیا)



معرفی شرکت: شرکت زرین معدن آسیا (سهامی عام)در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان کنسانتره سرب و روی در خاورمیانه آغاز به کار نمود. این شرکت تنها شرکت فرآوری کشور می باشد که موفق به تولید کنسانتره روی پرعیار از خاکهای کم عیار و باطله معدن انگوران به روش فلوتاسیون روی اکسیده گردیده است.



✳️ طرح های توسعه:——-



❇️ ترکیب درآمدی شرکت:


🔹درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۴۰۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۸٪ افزایش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله درآمد عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️بهای تمام شده درامد عملیاتی:


🔸این شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۳۰۱ میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۵٪ افزایش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله بهای تمام شده درآمد های عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



💳 هزینه های مالی: هزینه مالی شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۱.۴ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۰٪ کاهش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله هزینه های مالی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت


بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) معیار سنجش عملکرد مدیریت در سودآوری است .میزان بازده حقوق صاحبان سهام در سال ۹۹ برابر ۶۸٪ درصد می باشد در حالی که در سال ۹۸ برابر ۴۴.۵٪ بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۳.۵٪ افزایش یافته است.نسبت ROE صنعت عدد ۷۴٪ را نشان می دهد و ROE شرکت ۶ درصد پایین تر از متوسط صنعت است. نسبت ROE تحت تاثیر سه عامل به شرح زیر قرار دارد:



۱️⃣نسبت گردش دارایی ها: این نسبت نشان دهنده کارایی شرکت در استفاده از دارایی ها جهت ایجاد سود است. این نسبت در سال ۹۸ برابر ۰.۸۸ بوده و در سال ۹۹ برابر ۱.۴۸ بوده است و شاهد رشد ۰.۶ گردش دارایی ها می باشیم. علت افزایش این نسبت رشد بیشتر درآمد نسبت به دارایی های شرکت می باشد.



۲️⃣اهرم مالی: اهرم مالی که با نسبت مالکانه سنجیده می شود ، حاصل دارایی بر حقوق صاحبان سهام است. نسبت اهرم مالی در سال ۹۹ عدد ۱.۷۹ نشان می دهد و در سال ۹۸ برابر ۱.۵۹ بوده است و بیانگر رشد ۰.۲ اهرم مالی است که علت افزایش این نسبت رشد بیشتر دارایی های شرکت نسبت به حقوق صاحبان سهام می باشد.



۳️⃣نسبت حاشیه سود(خالص): درصدی از درامدهای شرکت که تبدیل به سود شده است. (با احتساب فعالیت های اصلی و سرمایه گذاری های شرکت) هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب تر است.


این نسبت از ۲۸٪ به ۲۸.۲٪ افزایش پیدا کرده است.



✅همانطور که از مطالب فوق استنتاج می شود عامل تاثیر گذار بر رشد ROE، رشد گردش دارایی، حاشیه سود خالص و اهرم مالی شرکت می باشد.


➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ #فزرین ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال کدال⬇️⬇️ 📎:

انتهای خبر

0
0