فارس نیوز
1401/11/23
16:38
تغییر روند بورس با بازگشایی نمادهای خودرویی/ بی‌اعتمادی به بازار سهام ترمیم شود

برخی از کارشناسان معتقدند با بازگشایی نمادهای خودرویی، بازار سرمایه با تغییر روند مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی هفته پایانی بهمن ماه را آغاز کرد که روند نزولی بورس همچنان ادامه داشته و همین مساله نیز سبب شکل گیری رکود و افت معاملات خرد نسبت به هفته های گذشته شده است.


معاملات هفته پیش در شوک منازعه عرضه خودرو میان شورای رقابت و شورای عالی بورس در بورس کالا بود. به نظر می‌رسد شوک حاصل از این منازعه، در انتهای هفته گذشته تخلیه شد. به عبارت دیگر، از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا جوّ کلی بازار را بهبود بخشید؛ اما همچنان روند خروج پول حقیقی ادامه دارد.


در جریان معاملات امروز بسیاری منتظر بازگشایی نماد دو خودروساز بزرگ کشور بودند تا روند این دو سهم تغییر روند در بورس را ایجاد کند. اما این نمادها همچنان بسته ماندند تا شکل گیری روند صعودی بازار به روزهای آینده موکول شود، می‌تواند روند صعودی را به بورس بازگرداند.


البته در انتهای هفته گذشته در سامانه کدال افزایش سرمایه‌های زیادی ثبت شد. از جمله این موارد می‌توان به افزایش سرمایه ۲۲۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری جامی، افزایش سرمایه ۶۴ درصدی شرکت گلوکوزان، افزایش سرمایه ۹۹۰۰ درصدی شرکت ورزیران، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی شرکت ریل سیر کوثر، سرمایه ۲۷ درصدی شرکت تولیدی چدن سازان، افزایش سرمایه ۱۱۹ درصدی شرکت توکا ریل اشاره کرد.


* رکورد شکنی قیمت تمام سکه بورسی نشانی از رشد بورس


علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: افزایش قیمت دلار و سکه به عنوان بازار موازی بازار سرمایه در نهایت منجر به رشد بورس خواهد شد، اما این روند با تاخیر وارد بازار سرمایه می‌شود.


وی ادامه داد: مشکل فعلی بازار سرمایه کاهش اعتماد به بازار است و با عرضه خودرو در بورس، بخشی از این بی اعتمادی از بین خواهد رفت. نشانه های ورود بورس به رکود نیز در حال رویت است و با افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد بورس این موضوع در حال تائید شدن است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: گروه های انبوه سازی با توجه به برنامه دولت برای ساخت مسکن در روزهای گذشته و امروز با رشد همراه بودند.


مومنی تصریح کرد: شکسته شدن سقف قیمتی سکه تمام بهار آزادی در بازار امروز نشان می‌دهد، روند بورس نیز تغییر خواهد کرد و به زودی روند صعودی بورس نیز مجددا آغاز خواهد شد.


* همه شاخص های بورس قرمزپوش شدند


در پایان معاملات یکشنبه شاخص کل ۱۲ هزار و ۱۱۰ واحد پائین ‌تر از روز کاری قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و ۵۴۵ هزار و ۹۷۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۷۸ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز در پایان معاملات امروز ۴ هزار و ۷۱۳ واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم ۴۸۰ هزار و ۸۵۱ واحد ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۸۷ صدم درصد بوده است.


شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و ۱۸۲ واحد افت کرد و به رقم ۲۰ هزار و ۹۶ واحد رسید.


* افت ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۰ هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲ هزار و ۷۰ میلیارد تومان بود که ۴۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.


ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۹ درصدی به نسبت روز گذشته به رقم ۴ هزار و ۲۲ میلیارد تومان رسید.


* افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پانزدهمین روز متوالی منفی بود و ۳۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شدکه نسبت به روز چهارشنبه ۶۰ درصد افزایش داشته است.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت. در سوی دیگر، غدانه (پنبه و دانه های روغنی خراسان)، حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و ثفارس (عمران ‌و توسعه ‌فارس) بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.


* ارزش صف‌های خرید و فروش در معاملات یکشنبه


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۲۱۶ نماد رشد قیمت داشتند و ۴۲۵ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۳۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۶ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۷۲ نماد صف خرید داشتند و ۷۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت ۲۶ درصدی به ۱۸۱ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز ۴۵ درصد افزایش یافت و ۶۱۱ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نمادهای چکارن (شرکت کارتن ایران) غنوش (شرکت نوش مازندران) و پدرخش (شرکت درخشان تهران) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد غدانه (پنبه و دانه های روغنی خراسان)، حفارس (حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس) و ثفارس (عمران ‌و توسعه ‌فارس) اختصاص داشت.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0