بااقتصاد
1401/03/04
14:21
سبزپوشی شاخص‌های بورس تهران در آلوده‌ترین هوای پایتخت/ خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به نمادهای پالایشی و تک‌سهم‌ها

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ در شرایطی که نفس پایتخت زیر انبوهی از ریزگرد و غبار به شماره افتاده و شهر به حالت نیمه تعطیل درآمده است، بورس تهران آخرین روز معاملاتی هفته را پشت سر گذاشت و پس از اصلاحات مقطعی، با ثبت ۸۷۸۸ واحد رشد، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی، خود را برای معاملات مثبت در هفته دوم خردادماه، تجهیز کرد. خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به گزارش عملکرد نمادهای پالایشی و بازگشت این صنایع به مدار صعودی، به همراه جذابیت در تک سهم‌های کوچک‌تر، یک روز مثبت دیگر برای بورس رقم خورد.

رشد تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، در جریان معاملات بازارهای سهام تهران، امروز چهارشنبه ۴ خردادماه، تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس رشد کردند. شاخص کل هم‌وزن با حمایت حقیقی‌ها و افزایش تقاضا برای تک‌سهم‌ها، ۵۵۶۵ واحد مثبت را در ارتفاع ۴۳۶ هزار واحدی بر روی تابلو حک کرد. شاخص کل آیفکس که روند صعودی پس از یک اصلاح مقطعی را از دیروز آغاز کرده بود، امروز به آن شدت بخشید و ۱۶۸ واحد افزایش یافت.


تاثیر منفی ۱۰۰۰ واحدی فولاد بر شاخص کل


صدر جدول شاخص‌سازان بورس تهران، به نمادهای پالایشی اختصاص یافت و در کنار شپنا، شبریز و شبندر، نمادهای اخابر، رمپنا و پارس هم شاخص‌سازی کردند، هرچند معاملات منفی فولاد، بیش از ۱۰۰۰ واحد از ارتفاع شاخص کل بورس کاست. آسیاتک تازه عرضه اولیه شده، همچنان رتبه بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت بورس را در اختیار دارد و سآبیک و شپنا دوم و سوم شدند.


تداوم شاخص‌سازی سهم‌های کوچک در بازار فرابورس


تاثیرگذاران اصلی شاخص آیفکس هم نمادهای وسپهر، غصینو، ددانا، وهور، دماوند، آریا و خدیزل بودند که حدود نیمی از رشد ۱۶۸ واحدی شاخص این بازار را بر عهده گرفتند. ددانا، کرمان و افرا بالاترین حجم تراکنش مثبت فرابورس را هم رقم زدند.


ا رزش صف‌های خرید سهام به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید


معامله‌گران سهام امروز تعداد ۶۴۱ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۰ نماد هم بدون نقل و انتقال سهم به استقبال معاملات هفته دوم خرداد رفتند. تشکیل ۱۵۴ صف خرید به ارزش حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان در مقابل صف فروش ۲۶ نماد به ارزش ۸۷ میلیارد تومان، یکی از مولفه‌های مثبت و مهم امروز بازار بود.


جدال صنایع شوینده و وزارت صنعت بر سر افزایش قیمت ادامه دارد!


چند روز پیش رییس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشت در حالی‌که از افزایش نرخ ۲۵ تا ۴۰ درصدی برخی محصولات شوینده خبر داده بود، وزارت صنعت آن را تکذیب کرد. در همین‌راستا، فاطمی امین، وزیر صنعت امروز در خصوص افزایش قیمت کالاهایی مانند مواد شوینده و آرایشی که اصلا ربطی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارند، تصریح کرد: انجمن صنایع شوینده در اعلام افزایش قیمت کالاهای خود اشتباه کرد، چون فقط با افزایش قیمت برخی کالاها موافقت شده بود که صنایع شوینده در این گروه قرار ندارد. امروز با آنها جلسه داریم و از آنها می‌خواهیم که قیمت‌ها را به قبل برگردانند.


انتقاد رییس سازمان بورس از قیمت‌های دستوری خودرو


مجید عشقی، رییس سازمان بورس، با انتقاد از روش فعلی قیمت‌گذاری دستوری خودرو، این طریقه قیمت‌گذاری را مورد قبول هیچ‌کس ندانست و گفت: قرار شد قیمت‌های فروش خودرو در کارخانه با رشد منطقی همراه شود تا خودروسازان زیان نبینند و حاشیه سود در تولید داشته باشند.


نظارت مجلس بر واردات خودرو و رعایت سقف قیمتی


جواد حسینی‌کیا، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار کرد: خودروهای وارداتی در بازه قیمتی ۷ تا ۲۰ هزار دلار تعیین شده است و نظارت بر واردات بر این بازه قیمت براساس ثبت سفارش‌ها انجام خواهد شد.


طرح دوباره مجلس برای تحقیق و تفحص از ایمیدرو


هرچند طرح تحقیق و تفحص از ایمیدرو طی ماه گذشته در مجلس رای نیاورد اما احسان ارکانی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در توییتی نوشت: تحقیق و تفحص از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) را از مدت‌ها قبل پیگیری می‌کنیم. مستندات متعددی برای این موضوع آماده شده است که بزودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهیم کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۸۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به دیروز تغییری در ارزش معاملات ایجاد نشد. از این میزان، ۵۱۷۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۳۱۸۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز به حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان نسبت به روز گذشته افزایش یافت. طی این جابجایی‌ها، ۱۵۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها به حقیقی‌های بازار انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای شپنا، اخابر و سآبیک اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های وبملت، فملی و فولاد متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو،فراورده‌های نفتی و فلزات اساسی به ترتیب با ۳۹۲ ، ۳۸۳ و ۳۳۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۶۴.۴۷۷.۴۵ (۸۷۸۸.۰۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۶.۷۹۳.۶۵ (۵۵۶۵.۰۱افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۱۷۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، رمپنا و اخابر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۴۸۸.۱۰ (۱۶۸.۰۷افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۱۸۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: وسپهر، غصینو و ددانا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0