بااقتصاد
1400/10/21
14:48
صعود پلکانی شاخص کل بورس با ۲۰۰۰ واحد مثبت/ نشانه‌های رشد تدریجی بازارهای سهام تهران نمایان شده است؟

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران اخیرا تغییر روند به‌خود گرفته است و در روزهای نزولی، ریزش‌های ۲۰ تا ۳۰ هزار واحدی را تجربه می‌کند اما روزهای مثبت را به‌صورت پلکانی و با دو سه هزار واحد رشد، پشت سر می‌گذارد. این روند امروز هم تداوم یافت و بازارهای سهام گرچه کمی متعادل و مثبت بودند، شاخص کل به صعود حدود ۲۰۰۰ واحدی بسنده کرد و به رقم یک‌میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رضایت داد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۲۸۵ واحد سبزرنگ را به‌خود دید و در پله ۳۵۳ هزار و ۳۹۴ هزار واحدی قرار گرفت. برای شاخص کل فرابورس هم ۴۷ واحد مثبت در جایگاه ۱۸ هزار و ۶۵ واحدی رقم خورد. با صعود کم‌رمق امروز، به‌نظر می‌رسد نشانه‌های رشد تدریجی شاخص از سرگرفته شده است.

صنایع برجامی بورس، پیشتاز در معاملات مثبت


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز، سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه در بازارهای بورس و فرابورس تهران اندکی به تعادل رسید و نمادهای به‌اصطلاح برجامی همچنان در مدار مثبت قرار دارند. فارس، صدرنشین منفی‌سازان اصلی شاخص بورس تهران بود و شپدیس، تاپیکو و مبین در رتبه‌های نزولی بعدی قرار گرفتند. در قسمت سبز تابلو بورس هم، فولاد بالاتر از خودرو و وبملت، بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص اعمال کردند. بالاترین حجم تراکنش معاملاتی بورس تهران نیز روی نوار سبزرنگ به نام خودور، خساپا و خگستر از گروه خودوریی‌ها ثبت شد.


آریا، صدرنشین در جمع سبزپوشان آیفکس


شاخص کل آیفکس هم امروز با بیش‌ترین میزان معاملات مثبت نمادهای آریا، سمگا، غصینو، صبا، زاگرس و شگویا ارتقا یافت و مارون، تک نماد منفی در میان جدول سبزپوشان فرابورس بود. در این بازار بالاترین حجم تراکنش معاملاتی برای فرابورس، توسن و کلر در مدار منفی رقم خورد.


ارزش ۴۲ درصدی معاملات خرد سهام


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۱ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۳۱ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو نمایش داده شد. معاملات خرد امروز حدود ۴۲ درصد از کل ارزش معاملات بازارهای سهام را به خود اختصاص دادند.


کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار الحاق بسته حمایتی بازار سرمایه به لایحه بودجه


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز با ارسال نامه‌ای به رییس جمهوری، از وی خواست بسته ۱۰گانه حمایتی وزیر اقتصاد را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بگنجاند. محمدرضا پورابراهیمی، در این نامه از رییس جمهور خواست با توجه به حساسیت بالای بازارسرمایه نسبت به مولفه‌های مندرج در قوانین بودجه ۱۴۰۱، از بسته حمایتی دولت که چندی پیش توسط وزیر اقتصاد پیشنهاد شده بود، حمایت کند.


پورابراهیمی در پیوست این نامه پیشنهادهایی را نیز از طرف کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار برای تکمیل گزارش بسته حمایتی دولت از بازارسرمایه ارایه داد.


گفتنی است؛ رییس جمهوری پیش‌تر دستور اصلاح لایحه بودجه را به رییس سازمان برنامه و بودجه داده بود.


کانون کارگزاران مجری بررسی تخلفات معامله‌گران سهام


مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، اعلام کرد که ازاین‌پس، بررسی تخلفات معامله‌گران به کانون کارگزاران سپرده می‌شود. میثم فدایی همچنین از تامین مالی ۴هزار میلیارد تومانی ۱۶ شرکت فرابورس خبر داد و افزود: با اعلام بانک مرکزی، سقف و کف ریالی حواله های انتقال وجه سانتا و پایا افزایش یافت.


اصلاح استانداردهای حسابداری شرکت‌های پتروشیمی


رضا توکلی، سرپرست شرکت نفت، گاز و پتروشیمی تامین، خواستار اصلاح استانداردهای حسابداری صنایع پتروشیمی شد و گفت: اکثر پتروشیمی‌های کشور زمانی ساخته شده‌اند که حداکثر قیمت دلار ۲ هزار تومان بود و بهای تمام‌شده ساخت پتروشیمی‌ها که در صورت‌های مالی آورده شده، معادل ریالی ارز به قیمت سال ساخت است.


وی افزود: برای نمونه، یک واحد ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار واحدی متانول که ارزش آن در دفاتر ۳۰۰ میلیارد تومان قید شده در حال حاضر هزینه ساخت آن ۱۲ هزار میلیارد تومان است. همچنین استانداردهای حسابداری IFRS ارزش منصفانه را در دفاتر منعکس نمی‌کند و سازمان بورس تنها اجازه تجدید ارزیابی از محل دارایی‌های استهلاک‌ناپذیر را به شرکتها میدهد. بنابراین دارایی‌های استهلاک‌پذیر پتروشیمی‌ها (با عمر مفید نهایتا ۱۵ سال) هیچ‌وقت به‌روز نمی‌شود تا هزینه استهلاک واقعی آن در دفاتر منعکس شود. به گفته توکلی، حاشیه سود ۵۰ تا ۶۰ درصدی پتروشیمی‌ها واقعی نیست و در واقع مصرف سرمایه اصلی شرکت‌هاست.


اعلام کسری حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در بودجه ۱۴۰۱


هادی قوامی، معاون وزیر اقتصاد با اشاره به تلاش دولت مبنی بر بستن بودجه بدون کسری، خبر از احتمال کسری حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومانی در تراز عملیاتی بودجه سال آینده داد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزود: خط قرمز دولت در تهیه این لایحه کسری بودجه و اتکا به منابع بانک مرکزی بوده است، اما احتمالا حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی خواهیم داشت که نه تنها از افزایش این کسری نسبت به سال ۱۴۰۰ جلوگیری شده، بلکه بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان از این عدد کاسته شده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس، با حجم ۶۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان با حجم حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بورس تهران اختصاص یافت و ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به رقم ۴۱۰۰ میلیارد تومان، منتهی شد.


ارزش کل معاملات سهام ۵۸۰۰ میلیارد تومان اعلام شد که از این مبلغ ۲۴۶۶ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای وبملت، وایران و فروس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، میدکو و وبصادر متمرکز کردند.


بیش‌ترین میزان ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۳۱ ، ۱۳۷ و ۱۱۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار مثبت و کم‌رمق امروز شناخته شدند. ارزش معاملات خودرو نسبت به دیروز بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان افزایش داشت.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۴.۶۸۳.۲۹ (۱۹۲۷.۱۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۳.۳۹۶.۸۰ (۱۲۸۵.۹۱افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۳۸۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، خودرو و وبملت


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فارس، شپدیس و تاپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۰۶۵.۲۶ (۴۷.۸۲افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۲۵۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: یک‌هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، سمگا و غصینو


سه نماد با بالاترین اثرگذاری منفی: مارون، شجم، فرابورس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0