بااقتصاد
1401/06/12
14:35
افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل به همراه خروج سنگین نقدینگی خرد از بازار سهام در نخستین روز معاملاتی هفته/ کورسوی امید بورس برای توافق احتمالی برجام، به یاس تبدیل شد

گزارش بازار/ ‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ بورس تهران هفته نخست شهریورماه را نسبتا متعادل و با امید به خبرهای مثبت سیاسی در روزهای تعطیل به پایان رساند و خوشبینی معامله‌گران برای احتمال توافق برجام، صنایع ریالی و کوچک را به رونق انداخت اما تداوم سایه ابهامات بر فضای سیاسی کشور، به بی‌اعتمادی حقیقی‌ها دامن زد و خروج سنگین نقدینگی‌های خرد را از بازار سهام به همراه داشت. حدود ۷۵ درصد از معاملات امروز در مدار منفی رقم خوردند که نتیجه آن سقوط دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس بود.

سقوط دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس



به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه دوازدهم شهریورماه، در جریان منفی معاملات بازارهای سهام تهران، شاخص کل بورس با ثبت ۱۲۴۶۰ واحد منفی، محدوده مقاومتی یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی را از دست داد و به رقم یک‌میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی عقب نشست. شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۴۰۰۰ واحد سقوط کرد و به کف کانال ۴۰۰ هزار واحدی برگشت. نزدیک به ۱۵۰ واحد منفی، نتیجه معاملات سهام در بازارهای فرابورس بود که برای شاخص کل آیفکس ثبت شد.


خودروسازان با بالاترین حجم تراکنش منفی!


در جدول شاخص‌سازان بورس تهران، فولاد صدرنشینی در گروه منفی‌سازان اصلی را به فملی سپرد و شبندر، حکشتی، شپنا، فولاد، شستا و خودرو بیش‌ترین تاثیر منفی را بر این شاخص اعمال کردند. خودروسازان همچنین رتبه بالاترین تراکنش منفی بورس را هم به خود اختصاص دادند.


برای بازار فرابورس هم نمادهای آریا، فرابورس، کگهر، زاگرس، خدیزل و فغدیر بیش‌ترین تاثیر منفی را به شاخص کل آیفکس تحمیل کردند و صبا تم نماد سبزپوش در جمع بزرگان بود که با ۸ واحد مثبت، کاری از دستش برنیامد! دی، فرابورس و کرمان هم بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را رقم زدند.


خروج سنگین نقدینگی حقیقی از بازار سهام


دامنه منفی دادوستدهای سهام در بازار امروز تا جایی تشدید شد که حدود ۷۵ درصد از نمادهای معامله‌شده با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند و بیش از ۲۵ درصد معاملات در دامنه مثبت قرار گرفت. به این ترتیب، امروز از مجموع ۶۶۷ نماد معامله‌شده، ۱۷۳ سهم، معادل ۲۶ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۴۹۴ سهم، معادل ۷۴ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۴۵ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۵۸ نماد را به ارزش ۲۱۷ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند. تراز معاملات حقیقی‌ها نسبت به معاملات سهامداران عمده، روند تند و تیز منفی را ادامه داد و خروج سنگین نقدینگی‌های خرد را ثبت کرد.


بانک مرکزی تصمیمی برای تغییر نرخ سود نگرفته است


اصغر ابوالحسنی، قائم‌مقام بانک مرکزی، اعلام کرد که هنوز تصمیمی درباره تغییر نرخ سود گرفته نشده است و اگر نرخ سود سپرده افزایش یابد، هزینه بانک‌ها بالا می رود. وقتی نرخ سود را افزایش داده‌اند به این معناست که سود و زیان خودشان را تحت تاثیر قرار می دهند.


وی در خصوص تخلف بانک‌ها در حوزه نرخ سود نیز گفت: قواعد ابلاغ شده و ضوابط مشخص است. ضوابط در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است و بانک‌ها باید به آن عمل کنند.


تغییر در ساعت گشایش بازار ارز توافقی


امیر هامونی، مدیر‌عامل بازار متشکل ارز ایران، گفت: به منظور تسهیل در معاملات ارزی با نرخ توافقی به‌ویژه درخصوص فروش ارز اربعین به زائران، زمان جلسات معاملاتی بازار متشکل ارز ایران از امروز یک ساعت زودتر، آغاز می‌شود.


گفتنی است؛ دوره پیش‌گشایش بازار ارز از روز شنبه ۱۲ شهریورماه تا پایان شهریورماه سال جاری از ساعت ۸:۳۰ آغاز شده و تا ساعت ۹ ادامه خواهد داشت.


گشایش بازار و شروع مرحله حراج پیوسته نیز از ساعت ۹ صبح به جای ۱۰ صبح خواهد بود و تا ساعت ۱۸ هر روز ادامه دارد.


عرضه تدریجی و مزایده بلوکی سرخابی‌ها تا فصل زمستان


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، خبرداد: تا قبل از دی‌ماه عرضه تدریجی و مزایده بلوکی سهام استقلال و پرسپولیس انجام می‌شود تا جایی که سهم دولت به زیر ۵۰ درصد برسد.


به گفته قربان‌زاده، فرد یا شرکتی که سهامدار عمده باشد، ترکیب جدید مدیریتی استقلال و پرسپولیس را تعیین می‌کند. حدود ۱۰ تا۱۱ درصد از سهام این دو باشگاه فروخته شده و برای کنترل کاهش سهم دولت، باید ۴۱ درصد دیگر از سهام این دو باشگاه فروخته شود.


وی افزود: امکان عرضه تدریجی و مزایده بلوکی این ۲ باشگاه را داریم و در حال حاضر برای مزایده بلوکی مذاکراتی را انجام می‌دهیم تا در این مورد اهلیت‌ها ثابت شود. اگر پیشکسوتان یا کارمندان باشگاه سرخابی‌ها می‌خواهند در این مزایده شرکت کنند باید یک شخصیت حقوقی داشته باشند، همچنین سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.


توضیحات مهم پیمان حدادی سرپرست اداره نظارت بر بورس ها ی سازمان بورس


احتمال تغییر دامنه نوسان در فصل پاییز


پیمان حدادی، مشاور و دستیار ویژه رییس سازمان بورس، اظهار کرد: در جلسه اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس بعد از بررسی گزارش‌هایی از بورس و فرابورس، نتیجه بر آن شد که یک درصد به دامنه نوسان سهام شرکت‌های بازار اول بورس و فرابورس اضافه شود و دامنه نوسان از۶ به ۷ درصد برسد.


وی افزود: به شرکت بورس و فرابورس تکلیف شد تا پایان شهریورماه پیشنهادات خود را در ارتباط با تغییر پذیرش نمادها دربازارهای مختلف ارائه و اگر نیاز به ایجاد بازار جدیدی وجود دارد نیز اعلام کنند. به این معنی که امکان دارد شرایط پذیرش نماد در بازار اول یا بازار دوم بورس و فرابورس تغییر کند .


به گفته حدادی، در صورت مثبت بودن گزارش‌های تحلیلی این ۲بورس در پاییز امکان تغییر دامنه نوسان هم برای نمادهای بازار اول و هم برای نمادهای بازار دوم وجود دارد.


بازار فرابورس میزبان یک عرضه اولیه دیگر


تعداد ۲۲۸ میلیون سهم معادل ۶ درصد سهام شرکت صنایع گلدیران، دوشنبه این هفته، با نماد معاملاتی "گلدیرا" در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود.


این درحالی‌است‌که شرکت فرابورس همچنان سیاست عرضه‌های اولیه برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ادامه می‌دهد که انتقادهای زیادی را از سوی فعالان حقیقی بازار سهام به همراه دارد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به بیش از ۸۹۰۰ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملاتی این حجم از سهام ۳۶۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۳۳۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس به رقم ۲۸۷۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات چهارشنبه گذشته، اندکی رشد کرد. طی این نقل و انتقالات، ۴۳۷ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد که بالاترین میزان خروج نقدینگی خرد طی ماه‌های اخیر بوده است. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های فپنتا، شپدیس و کترام اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای حکشتی، خساپا و وبملت متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۳۰۹، ۱۸۹ و ۱۵۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۶.۹۳۴.۹۸ (۱۲۴۶۰.۸۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۷.۹۷۳.۱۹ (۳۹۲۶.۶۴-)


ارزش معاملات: ۳.۶۴۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، شبندر و حکشتی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۶۰.۵۹ (۱۴۹.۸۷-)


ارزش معاملات: ۳۳.۱۴۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، فرابورس و کگهر


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0