بااقتصاد
1399/11/25
15:22
تقارن رنگ سبز بر تابلو بورس تهران با دامنه نوسان نامتقارن/ نسخه علاج شاخص کل با ۶+ درصد و ۲- درصد!

گزارش بازار/ روز شنبه ۲۵ بهمن صعود بیش از ۴۷ هزار واحدی شاخص بورس تهران پس از چند ماه ریزش پیاپی، کمی دور از انتظار بود، هرچند بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار، واکنش مثبت بازار سهام را نسبت به تغییر دامنه نوسان و اجرای نوسان نامتقارن، صعودی ارزیابی می‌کردند اما خیز بلند شاخص در نخستین روز از اجرای این دستورالعمل، شوک مثبتی را به نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز وارد کرد.

به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه، معاملات بورس تهران در تایم پیش‌گشایش با افزایش تقاضا در نمادهای بزرگی مانند فملی، شپنا، فولاد و خساپا آغاز شد و در جریان معاملات نیز سایر نمادهای بزرگ ازجمله فارس، شستا، تاپیکو و غیره هم به جمع مثبت‌سازان پیوستند.


احتمال اجرای دامنه نامتقارن تا پایان سال ۹۹


باتوجه به واکنش مثبت بازار سهام به اعمال دستورالعمل تغییر دامنه نوسان، محمدرضا معتمد، عضو هیات مدیره سازمان بورس، با ارایه توضیحاتی از اجرای این قانون تا زمان عادی شدن روند معاملات بازار خبر داد. به گفته وی اجرای تغییر دامنه نوسان، اقدامی کوتاه مدت است که به محض عادی شدن وضعیت بازار، متوقف خواهد شد.


عضو هیات مدیره سازمان بورس همچنین از احتمال اجرای این قانون تا پایان سال و حتی بسته به شرایط بازار، تا مدت زمان بیش‌تر، خبر داد و گفت: ممکن است تصمیم دیگری هم برای بازار سهام گرفته شود. وی دامنه نوسان نامتقارن را موجب ایجاد ثبات و آرامش در بازار دانست و افزود: با اجرای چنین مصوبه‌هایی، سرمایه‌گذاران فرصت بیش‌تری برای تصمیم‌گیری در روند منفی بازار خواهد داشت و از خرید و فروش هیجانی جلوگیری می‌کند.


صعود ۱۲ هزار واحدی شاخص هم‌وزن با حمایت ۴۰۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها


یکی از مولفه‌های مثبت و امیدوارکننده معاملات امروز بازار سهام، بجز صعود ۴۷ هزار واحدی شاخص کل، ورود بیش از ۴۰۰ میلیارد تومانی پول حقیقی به بازار سرمایه بود که منجر به صعود ۱۲ هزار و ۵۵۶ واحدی شاخص هم‌وزن شد. این میزان از استقبال حقیقی‌ها در ماه‌های اخیر سابقه نداشته است.


قشهد جذاب‌ترین سهم برای حقیقی‌های بورس


بر همین اساس و با ثبت بیش‌ترین میزان ورود پول حقیقی به بورس در زمستان ۹۹، امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در کل بازار سهام، هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان بود که بالاترین رقم ورود پول حقیقی در دو ماه اخیر محسوب می‌شود. نماد قشهد با ۸۷ میلیارد تومان، بالاترین میزان جذب نقدینگی حقیقی و تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی را در معاملات امروز به خود اختصاص داد.


تغییر مالکیت‌ها در معاملات امروز بازار سهام


همچنین ارزش کل معاملات خرد، امروز به ۱۰هزار و ۷۳۰میلیارد تومان رسید. طبق این آمار، افراد حقیقی ۹۱درصد معادل ۹هزار و ۷۸۰میلیارد تومان سهام خریداری کردند که مازاد خریدشان ۱۳درصد از کل معاملات را رقم زد.


بیش‌ترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، فراورده‌های نفتی و استخراج کانه‌های فلزی در سه نماد قشهد، فولاد و کاما ثبت شد. در مقابل، معاملات حقوقی‌ها نیز در گروه‌های بیمه و صندوق بازنشستگی و تجارت عمده فروشی در وپاسار، فایرا و وملل روند افزایشی داشت.


بر پایه این گزارش، مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت توسعه معادن و فلزات معادل ۲۵میلیارد تومان افزایش یافت و سهامداران حقوقی بانک پاسارگاد نیز برتری حدود ۲۰میلیارد تومانی را رقم زدند.


امروز همچنین، افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۰۴نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها هزار و ۶۴۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها نیز ۲۴۰میلیارد تومان ثبت شد.


روز خوب پالایش و دارایکم پس از ماه‌ها رکود!


در روزی که نمادهای بزرگ در صف تقاضا قرار گرفته بودند، پالایشی‌ها هم یک روز خوب معاملاتی را برای سهامداران‌شان رقم زدند. پالایش با افزایش بیش از ۶ درصدی به قیمت ۹۹۵۰ تومان رسید و پس از دادوستد ۵۶ میلیون سهم، معاملات روان را پشت سر گذاشت.


از گروه ETFهای دولتی، پس از پالایش، دارایکم نیز روند صعودی را طی کرد و با مثبت ۷ درصد به قیمت ۱۷۱۵۹ تومان رسید تا با جابجایی ۲۰ میلیون سهم، همچنان در دامنه مثبت دادوستد شود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه ۲۵بهمن‌‌ماه ۹۹


در مجموع، ارزش معاملات کل بازار سهام امروز به ۲۲ هزار و ۱۱۸ میلیارد تومان رسید و نسبت به روز سه‌شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه آخرین روز معاملاتی هفته پیش، ۵۱ درصد افزایش نشان داد. ارزش معاملات خرد نیز ۵ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۰ هزار و ۷۳۲ میلیارد تومان رسید.


ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات امروز، نسبت به روز سه‌شنبه نیز ۳۷ درصد افزایش یافت و روی رقم هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش صف‌های فروش هم ۳۳ درصد کاهش یافت و به ۲۹۸ میلیارد تومان رسید.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۶۲,۲۰۲.۸۲۳۱ (۴۷۷۸۶.۰۶ افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۵.۶۱۵.۹۳ (۱۲۵۵۶ افزایش)


ارزش معاملات: ۱۳,۴۳۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فارس، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۸۷۳.۱۲ (۳۳۴.۰۳ افزایش)


ارزش معاملات: ۸,۶۸۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، زاگرس و هرمز


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0