اقتصاد آنلاین
1400/05/10
09:10
سیاست های پولی فدرال رزرو پس از این چه خواهد بود؟ / هدفگذاری تورمی بالای ۲درصد

نقشه راه سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا تا زمانی که اشتغال و تورم به سطح هدفگذاری این بانک برسد بدون تغییر ماند.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری ؛ روز ۵شنبه، فدرال رزرو آمریکا در بیانی‌ای اعلام کرد که سیاست‌های پولی این بانک بدون تغییر خواهند ماند و پس از آن بازارهای مختلف به این بیانیه واکنش نشان دادند نزولی شدند.


براساس بیاینه این بانک، فدرال رزرو متعهد می‌شود که از تمامی ابزارهایش در راستای حمایت از اقتصاد آمریکا در این دوره چالش‌برانگیز استفاده کند تا بدین وسیله حداکثر اشتغال و ثبات قیمتی را برقرار کند.


با پیشرفت واکسیناسیون و سیاست‌های حمایتی، شاخص‌های فعالیت اقتصادی و اشتغال بهبود پیدا کردند. براساس آمارها، بخش‌هایی که بیشترین آسیب را از پاندمی کرونا دیدند، پیشرفت‌هایی را نشان می‌دهند، اما هنوز به طور کامل احیا نشده و تورم افزایش یافته است که به طور موقت بر برخی شاخص‌ها اثر گذار خواهد بود.


مسیر پیش روی اقتصاد، همچنان به تحولات ویروس کرونا بستگی دارد. بهبود واکسیناسیون، احتمالا اثرات سلامت عمومی را بر اقتصاد کاهش خواهد داد اما ریسک‌هایی که نسبت به چشم‌انداز اقتصادوجود دارد، همچنان باقی خواهند ماند.


کمیته بازار آزاد فدرال، به دنبال افزایش حداکثری نرخ اشتغال و تورم ۲درصدی در بلندمدت است. اگر تورم به طور مدوام کمتر از هدفگذاری کمیته، یعنی ۲درصد بماند، آنگاه کمیته بازار باز فدرال هدفگذاری تورمی خود را برای مدتی بالای ۲درصد تعیین خواهد کرد تا اینگونه در بلندمدت، تورم در سطح ۲درصد لنگر بیاندازد.


کمیته تا زمانی که به اهداف ذکر شده خود برسد، این سیاست‌ها را ادامه خواهد داد و بر موضع خود باقی خواهد ماند.


همچنین این کمیته تصمیم گرفته است نرخ بهره را در محدود ۰ تا ۱.۴درصد نگه دارد و انتظار دارد این سیاست تا زمانی که وضعیت بازار کار به شرایط با ثباتی برسد، نرخ اشتغال حداکثری شود و تورم هم به ۲درصد برسد، مناسب باشد و حتی ایرادی ندارد اگر نرخ تورم زمان‌هایی به کمی بیشتر از ۲درصد افزایش یابد.


دسامبر ۲۰۲۰ بود که بانک‌مرکزی آمریکا اعلام کرد ماهانه حداقل ۸۰ میلیارد دلار اوراق خزانه داری و ۴۰ میلیارد دلار اوراق رهنی برای حمایت از بازارهای اعتباری و اقتصاد خریداری خواهد کرد و این سیاست را تا زمانی که نرخ اشتغال به حداکثر برسد و شاخص‌های مالی هم به ثبات برسند ادامه خواهد داد.


از آن زمان شاخص‌های اقتصادی آمریکا پیشرفت کرده است و بانک مرکزی این روند را ادامه خواهد داد تا وضعیت را در جلسه بعدی ارزیابی کند.


در تمام این مدت، کمیته بازار آزاد فدرال، وضعیت چشم‌انداز آینده را بررسی خواهد کرد و همچنین آماده خواهد بود تا در صورت بروز هرگونه شرایط اضطراری و ریسک، سیاست‌های پولی مناسبی را اتخاذ کند.


فرایند ارزیابی فدرال رزرو، شامل طیف گسترده‌ای از اطلاعات، از جمله سلامت عمومی، وضعیت بازار کار، فشار تورمی و انتظارات تورمی و توسعه مالی و بین‌المللی خواهد بود.


انتهای خبر

0
0