بااقتصاد
1399/09/24
15:19
واکنش منفی شاخص کل به محرک‌های مثبت داخلی و جهانی!/ بازارگردانان سهم یا بازیگردانان بورس؟/ توقف بعدی شاخص در ایستگاه زمستانی خواهد بود؟

گزارش بازار روز دوشنبه ۲۴ آذر موافقت رهبری با تمدید بررسی لایحه FATF، اعلام حذف دلار یارانه‌ای در سال آینده و افزایش نرخ جهانی فلزات اساسی، نفت و محصولات پتروشیمی، خبرهای مهم و مثبتی بودند که امروز بیش‌تر فعالان بازار را نسبت به صعود شاخص به پله‌های بالاتر امیدوار کرده بود اما بازار در مقابل تمامی این محرک‌های مثبت، واکنش منفی نشان داد تا در میان بهت و تعجب کارشناسان و اهالی بازار، شاخص کل بیش از ۳۱ هزار واحد ریزش را ثبت کند!

به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز، دوشنبه ۲۴ آذرماه، در بورس تهران و فرابورس که با پیش‌زمینه مثبت و صعودی آغاز شده بود، زیر سایه عرضه سنگین نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز ریزشی شد و استقبال سهامداران حقیقی از گروه بانکی‌ها هم نتوانست مانع از افت شاخص شود. در این میان برخی از تحلیلگران نسبت به انفعال بازارگردان سهم‌ها انتقاد و آنها را بازیگردانان اصلی در ریزش و نوسان‌گیران اصلی بازار معرفی کردند.


تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر بازنگری در بازارگردانی!


این موضوع واکنش نهاد ناظر را هم درپی داشت و یکی از اعضای شورای عالی بورس، پس از تایم بازار خبر از بازنگری در دستورالعمل بازارگردانی داد. دکتر سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس در این‌باره، گفت: نشست بررسی مشکلات فعالیت بازارگردانی برگزار شد و فعالان این حوزه حرف‌های بسیاری داشتند. به نظر می‌رسد دستورالعمل بازارگردانی نیاز به بازنگری دارد و نتیجه نشست را به ‌اطلاع فعالان بازار سرمایه، سازمان بورس و بورس‌ها خواهیم رساند.


بازگشت چندباره شاخص به محدوده مقاومتی ۱.۴ میلیونی


در معاملات امروز، شاخص کل بورس با عقب‌نشینی ۳۱ هزار و ۶۳۲ واحدی، محدوده روانی ۱.۵ میلیونی را از دست داد و به رقم یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد بسنده کرد. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز ۴ هزار و ۳۳۱ واحد افت کرد و در رقم ۴۵۱ هزار و ۹۲۱ واحد ایستاد.


خروج ۲۰۰۰ میلیارد تومانی پول حقیقی در یک روز


در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام که برخی از سایت‌ها و کانال‌های خبری آن را «دوشنبه سیاه» نامیده‌اند، خروج خالص پول‌های حقیقی از بورس به ۲ هزار میلیارد تومان رسید و چهارمین خروج سنگین در کل تاریخ بورس تهران را ثبت کرد. همچنین امروز ارزش صف‌های فروش نسبت به روز گذشته ۲۷۵ درصد افزایش یافت و موجب کاهش ۳۱ هزار واحدی شاخص و سقوط آن به کانال ۱.۴ میلیونی شد.


توقف بعدی شاخص در ایستگاه زمستانی؟


بازار سرمایه در هفته‌های اخیر روند متعادل همراه با افت‌وخیزهایی را در پیش گرفت، هر چند فعالان بازار روی تداوم و پایداری تعادل بازار حساب چندانی باز نکرده بودند اما عبور شاخص از محدوده مقاومتی ۱.۴ میلیونی و تثبیت چند روزه در کانال روانی ۱.۵ میلیون واحدی، امیدواری‌هایی را برای سقف‌شکنی در ماه‌های پایانی سال ایجاد کرده بود. فشار عرضه سهم‌ها و تغییر ناگهانی روند معاملات امروز بازار، ارزیابی دقیق‌تر از مسیر بازار سرمایه تا پایان امسال را با مشکل مواجه کرده است و برخی از تحلیلگران منتظر توقف بعدی بازار در ایستگاه زمستانی بورس هستند.


مثبت بانکی‌ها محو در منفی نمادهای بزرگ


با این تفاسیر، گروه بانکی امروز با استقبال حقیقی‌ها متاثر از خبر تمدید بررسی لایحه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مواجه شد و در دقایق نخست بازار نمادهای وتجارت، وبصادر، وپارس، ونوین و وبملت در سقف قیمت روزانه معامله شدند.


همزمان با افزایش تقاضا برای گروه بانکی‌ها، نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز یکی پس از دیگری به یکباره در سمت فروش به صف شدند. در گروه پالایشی شپنا، شتران و شبندر و در گروه فلزات اساسی نیز، فولاد، ذوب و کاوه بیش‌ترین حجم عرضه را داشتند. فولاد در قیمت ۱۵۰۰ تومان، حجم معاملات ۳۶ میلیونی را در رنج منفی رقم زد و فملی هم با ۲ درصد افت به قیمت ۱۵۶۸ تومان رسید و ۲۵ میلیون سهم را جابجا کرد.


خودرویی‌ها هم از این جریان منفی بازار عقب نماندند و نمادهای خساپا، خگستر و خپارس بالاترین صف عرضه را تشکیل دادند.


در همین اثنا، برخی نمادهای بانکی مانند: دی، وسینا و وکار نیز با تاثیرپذیری از شدت عرضه‌ها، در سمت فروش قرار گرفتند. از گروه محصولات شیمیایی، کرماشا، کلر و شبصیر با بیش‌ترین میزان عرضه مواجه شدند و ومعادن، کروی و تاصیکو نیز از گروه معدنی‌ها در این سمت ایستادند.


شستا نیز که از ابتدای بازار امروز در مدار مثبت و با قیمت ۲۸۰۵ تومان معامله شد، به رنج منفی رسید و نقل و انتقال ۲۷ میلیون سهم را از انجام داد.


وضعیت تک سهم‌های گروه لاستیک و پلاستیک نیز منفی بود و نمادهای پتایر، پکرمان، پسهند، پاسا، پلاسک و پدرخش با افزایش عرضه مواجه شدند اما پکویر در نقطه مقابل، روز پرتقاضایی را در این گروه پشت سر گذاشت.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز شنبه ۲۲ آذرماه ۹۹


در پایان معاملات امروز و زیر سایه عرضه شدید نمادهای بزرگ، شاخص کل بیش از ۳۱۶۰۰ واحد ریزش کرد و با از دست دادن کانال ۱.۵ میلیونی دوباره در محدوده یک میلیون و ۴۸۴ میلیون واحد قرار گرفت.


نمادهای فملی، فولاد، فارس، شستا، تاپیکو، کگل و اخابر بیش‌ترین نقش منفی را در سقوط شاخص کل از مرز ۱.۵ میلیونی ایفا کردند. البته ارزش معاملات همچنان در دامنه ۲۰ هزار واحدی مانده که نشان‌دهنده حفظ اولویت نقدشوندگی سهم‌ها در بازار است.


بیش‌ترین ارزش معاملات امروز در گروه بانک، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۳۹۶، ۱۶۲۴ و ۱۰۴۷ میلیارد تومان رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۸۴,۱۰۷.۴۲ (۳۱۶۵۲.۰۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۵۱.۸۸۳.۷۰ (۴۳۶۹.۰۸-)


ارزش معاملات: ۱۴,۶۸۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹,۴۹۳.۹۶ (۲۷۴.۲۲-)


ارزش معاملات: ۶,۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، زاگرس و مارون


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0