بااقتصاد
1400/03/03
14:04
عقب‌نشینی شاخص کل به کانال یک میلیون واحدی با سقوط آزاد وبملت/ بانکی‌ها منفی‌سازان بزرگ بورس تهران

گزارش بازار/ دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ شاخص کل بورس درحالی‌که امروز به انتهای کانال ۱.۱ میلیونی رسید؛ نقطه‌ای که در ماه‌های اخیر محدوده مقاومتی و بازگشت شاخص نامیده می‌شد، با بازگشایی منفی ۲۰ درصدی نماد وبملت -که معاملاتش در روز گذشته از سوی نهاد ناظر باطل اعلام شده بود- آخرین فرصت برای حفظ این محدوده را از دست داد و با ۱۲ هزار واحد منفی، به کانال یک میلیونی سقوط کرد.

ناامیدی بازار از ریکاوری در کف کانال ۱.۱ میلیونی


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه سوم خردادماه، معاملات منفی بازارهای سهام تهران به حرکت خود ادامه داد و در ساعت پایانی با ۶ هزار واحد افت روی لبه ۱.۱ میلیونی قرار داشت اما پس از اعلام ناظر بازار مبنی بر بازگشایی نماد لیدر وبملت که بیش از ۵۰۰۰ واحد فروریخت، شاخص را هم به همین میزان به زیر کشید و کورسوی امید بازار برای بازگشت دوباره به مدار صعودی را در معاملات فردا کم‌رنگ کرد.


پتروشیمی‌های سبز در فرابورس


بازارهای سهام تهران که با معاملات منفی گروه بانکی‌ها در بورس و دادوستد مثبت پتروشیمی‌ها در فرابورس، از صبح امروز جریان یافته بود، جدال میان عرضه و تقاضا را به سمت عرضه و فروش پیش برد و با حمایت منفی نمادهای وبملت، وتجارت، پارسان، وبصادر، رمپنا و خساپا در بورس تهران و فزرین، مارون، صبا و مادیرا در فرابورس به پایان رساند. نمادهای گروه پتروشیمی مانند آریا، شگویا و زاگرس، در سمت مثبت فرابورس با تقاضای خرید مواجه شدند.


افت ۱۲ هزار و ۱۸۹ واحدی، معادل ۱.۱ درصدی شاخص کل، با ریزش حدود ۵ هزار واحدی، معادل ۱.۳ درصدی شاخص هم‌وزن همراه شد. شاخص فرابورس اما با سبزپوشی نمادهای بزرگ پتروشیمی کمی به تعادل رسید و تنها ۲۷ واحد منفی را ثبت کرد تا این شاخص در رقم ۱۷ هزار و ۴۷۶ واحدی متوقف شود.


بازار سرمایه منتظر محرک خبری سیاسی یا مدیریتی؟


واکنش انفعالی بازار سرمایه به برنامه‌های حمایتی اخیر، صعود نرخ دلار و افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، نشان می‌دهد که باوجود راه‌هایی برای صعود دوباره بازار و ارزندگی بخش بزرگی از سهم‌ها، بازار منتظر خبر دیگری از نوع جدید است؛ خبرهای سیاسی یا تغییرات مدیریتی!


لیدرهای خودرویی هم توان تغییر روند بازار را ندارند


نقش حقوقی‌ها در معاملات امروز بازار، در سمت خرید به‌ویژه در زمان پیش‌گشایش، روند کلی بازار را وارد مدار مثبت کرده بود اما با فشار فروش حقیقی‌ها و وقفه معاملاتی در نمادهای لیدر مانند خساپا و ریزش ۲۰ درصدی این سهم، فاز معاملات تغییر کرد. افشای اطلاعات از نوع الف برای افزایش نرخ خودرو به‌عنوان لیدر دیگر بازار هم نتوانست توجه خریداران را جلب کند.


شتران، تنها سبزپوش در میان بزرگان بورس


در معاملات امروز با افزایش تقاضا برای برخی نمادهای پتروشیمی مانند شتران از سوی حقیقی‌ها، این سهم تنها نماد سبزرنگ در جمع بزرگان منفی روی تابلو بورس تهران لقب گرفت. همچنین بیش‌ترین میزان خرید حقیقی‌ها در سهم‌های شغدیر و اخابر رقم خورد درحالی‌که حقوقی‌ها به خرید وملل، غپینو و برکت تمایل بیش‌تری نشان دادند.


۳۵۵ نماد با معاملات منفی


امروز همچنین بخش بزرگی از تابلو معاملات به رنگ قرمز درآمد و حدود ۹۰ درصد از نمادها شاهد معاملات منفی بودند و یا صف فروش تشکیل دادند و رشد بیش از ۳ درصدی ۲۶ نماد و افت بیش از ۳ درصدی برای ۳۵۵ نماد روی تابلو معاملات نقش بست.


سهم ۲ هزار میلیارد تومانی حقیقی‌ها در ارزش معاملات


خالص تغییر مالکیت سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها در بورس ۲۵۶ میلیارد تومان بود و ارزش معاملات خرد نیز در این بازار ۱۷۰۲ میلیارد تومان ثبت شد. مجموع ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان و مجموع انتقال سهام حقیقی به حقوقی در بورس و فرابورس نیز ۳۷۰ میلیارد تومان بود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌دوشنبه سوم خرداد ۱۴۰۰


به‌این‌ترتیب گروه‌های بانکی، پالایشی و فلزات اساسی در جایگاه برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات قرار گرفتند مجموع کل ارزش معاملات در بازارهای سهام بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش معاملات بورس تهران ۲۸۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس ۳۳۰۰ میلیارد تومان با حجم ۱۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۰۹۵,۷۲۶.۰۴ (۱۲۱۸۹.۲۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۳.۲۱۷.۷۰ (۴۹۹۹.۸۵-)


ارزش معاملات: ۲.۸۲۳ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۳۵۳ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: وبملت، وتجارت و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۴۷۶.۵۵ (۲۷.۴۱-)


ارزش معاملات: ۳,۳۱۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فزرین، مارون و صبا


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0