بااقتصاد
1400/06/06
20:48
مانع‌زدایی از تولید و صادرات؛ انتظار داروسازان بزرگ داخلی از دولت سیزدهم/ برنامه‌ریزی مناسب دلر برای تولید رمدسیویر و رفع نیاز بیماران کرونایی

شرکت داروسازی اکسیر با نماد دلر در بازار سرمایه، یکی از شرکت‌های بزرگ زیر مجموعه هلدینگ شستا محسوب می‌شود که با تولید ۲۵۰ قلم دارو، در میان بزرگ‌ترین صادرکنندگان نیز قرار دارد. داروسازی اکسیر از سال ۹۹ و با اپیدمی کرونا در کشور، تولید داروی تزریقی ویال رمدسیویر را با برند اکسیرال برای درمان بیماران کرونایی آغاز کرد و در سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه رساند. رشد فروش و سودآوری دلر، این نماد دارویی را در بازار سرمایه جزو سهم‌های پرمشتری قرار داده و نگاهی به عملکرد سه‌ماهه نخست این شرکت در بهار امسال که رکورد فروش را با ۳۲۰ میلیارد تومان ثبت کرد و سود ۱۰۵ میلیارد تومانی را رقم زد، حاکی از تداوم این روند روبه‌رشد است. دلر همچنین در میان سه شرکت برتر صادراتی دارویی قرار دارد و مانند بسیاری از صادرکنندگان با موانع صادراتی، ازجمله فرایند زمان‌بر و دست‌وپاگیر ثبت سفارش‌ها مواجه است.

مهندس محسن کردی، مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر در گفت‌وگو با خبرنگار «بااقتصاد»، با اشاره به این مشکلات، اظهار امیدواری کرد که در دولت جدید، با توجه به این‌که وزیر بهداشت و درمان، اشراف کامل به مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو و درمان، دارد گشایش‌هایی را در این زمینه‌های ایجاد کند.


وی می‌گوید: دلر از سال گذشته تولید داروی رمدسیویر که برای درمان بیماران کرونایی معرفی شده بود را آغاز کرد و جزو تولیدکنندگان نخست این دارو در کشور بود اما ابهاماتی درباره تاثیر این دارو مطرح و پس از مدتی رفع شد و اکنون دارو برای بیماران کرونایی که در شرایط خاص با درگیری شدید ریه مواجه می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، در سال گذشته تعداد محدودی از این دارو را تولید کرده بودیم. در سال ۱۴۰۰ و با توجه به پیش‌بینی موج جدید کرونا در تابستان (تیرماه)، برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید به‌موقع رمدسیویر انجام و از تیرماه، در اختیار بیماران کرونایی قرار دادیم. گرچه تهیه و تامین مواد موثره رمدسیویر و محصول نهایی آن بسیار گران است اما، با تامین نقدینگی مناسب، تداوم تولید در دستور کار شرکت قرار دارد.


مدیرعامل دلر، درباره میزان سهم بازار اکسیر از فروش شرکت، تصریح می‌کند: میزان فروش این محصول در بازار، با موج بیماری و دوران پیک شیوع آن در کشور و همچنین شمار مبتلایان، متفاوت است. برای نمونه، با پیش‌بینی که از پیک بالا در تیر و مرداد داشتیم، میزان فروش و سودآوری افزایش یافت و متاسفانه باتوجه به ادامه آن در شهریورماه، تامین رمدسیویر همچنان در دستور کار قرار دارد.


کردی مشکل اصلی داروسازان بزرگ داخلی را دستورالعمل‌های غیر شفاف و موانع صادراتی می‌داند و می‌گوید: داروسازی اکسیر جزو صادرکنندگان برتر دارویی کشور است اما در صادرات، مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد که با توجه به تجارب وزیر جدید بهداشت و درمان در حوزه سلامت، دارو و درمان، انتظار می‌رود تصمیم‌های مناسبی در راستای مانع‌زدایی در تولید، تامین و صادرات دارو اتخاذ کند. فرایند فرسایشی و زمان‌بر ثبت سفارش‌ها و موانع کلافه‌کننده صادراتی در کنار تحریم بانک‌های خارجی برای نقل و انتقال ارز و هزینه‌های اضافی انتقال، بسیاری از بازارهای صادراتی که به زحمت به دست آورده‌‌ایم را به رقبای خارجی واگذار می‌کند.


به گفته وی، اگر یک شرکت داروسازی برای صادرات، یک تن مواد اولیه در انبارها داشته باشد، نمی‌تواند از آن برای تولید محصول صادراتی استفاده کند و برای تولید یک کیلوگرم محصول هم باید از طریق ATR در سامانه نیما اقدام و پول واریز کند تا مجوز صادرات بگیرد! پس از این فرایند، پروسه طولانی دریافت مجوز صادرات از سازمان غذا و دارو و ثبت سفارش هم یک روال فرسایشی دیگری است که توان صادرکنندگان را می‌گیرد و مشتریان خارجی را به سمت بازارهای رقیب سوق می‌دهد. برای نمونه داروسازی اکسیر که حدود ۲۵۰ قلم دارو تولید و بخشی از آن را صادر می‌کند، زمان طولانی را باید برای ثبت سفارش و دریافت مجوزهای صادراتی اختصاص دهد!


مدیرعامل دلر، مشکل دیگر داروسازان را ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام و اظهار می‌کند: گرچه در یکی‌دو سال اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر حذف ارز دولتی به گوش می‌رسد و در بخش دارو نیز سال گذشته با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از واردات اسپیسیان‌های دارویی آغاز شد، اما داروسازان منتظر حذف کامل آن از ماده موثره داروها هستند. برای حذف کامل دلار ۴۲۰۰ تومانی، استراتژی و تصمیم‌های دولت سیزدهم بسیار مهم است و باتوجه به گران بودن ماده موثره برخی از داروهای پرمصرف، امکان حذف کامل در زمان نزدیک وجود ندارد اما در آینده، شدنی است. دولت باید در این زمینه به زیرساخت‌های بیمه‌ای، هرینه‌های درمان و غیره نیز توجه ویژه داشته باشد.


کردی با اشاره به رشد فروش و سودآوری دلر در سال‌های اخیر، می‌گوید: هرچند برای تولید و صادرات به‌شدت زیر فشار هستیم و انتظار داریم در دولت جدید، گشایش‌هایی انجام شود، اما رویکرد اکسیر مبنی بر بهبود مستمر و واقعی تولید و صادرات، تداوم خواهد داشت. اکسیر در سال ۹۸ رتبه برترین شرکت بورسی در سودآوری را به دست آورد و در سال ۹۹ نیز جزو برترین داروسازان کشور با بالاترین GMP ۸ قرار گرفت.


مدیرعامل دلر به سهامداران این نماد بورسی، وعده داد که منتظر افشای خبرهای بسیار خوب دیگر در کدال باشند که در آینده منتشر خواهد شد. به گفته کردی، درصورت مهیا بودن برخی شرایط و رفع موانع تولید و صادرات، دلر دستاوردهای بزرگ‌تری را رقم خواهد زد.


گفت‌وگو و تنظیم: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0