سنا
1399/11/29
09:57
دوره‌های رونق و رکود در بازار تکرار شونده‌اند

ابراهیم سماوی در توصیه به سهامداران گفت: «به ارزندگی سهام شرکت‌ها و نیز صنایع مختلف توجه کنند و به اخبار منفی وزن زیادی ندهند.»

مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و در بررسی شرایط فعلی بازارسرمایه گفت: در این خصوص باید به ماه‌های گذشته رجوع کنیم؛ در چند ماه قبل با رشد چند ۱۰درصدی و بعضا چند ۱۰۰درصدی در بسیاری از سهم های بازارسرمایه رو به رو بودیم. در آن دوره عمده سرمایه‌گذارانی که به بازار وارد شده بودند، تجربه کافی در این حوزه نداشتند، این گروه عمدتا به اخبار و بازدهی‌های مثبتی که در آن دوره خاص وجود داشت، بیش از حد واکنش نشان می دادند.


سماوی اضاف کرد: اما از اواسط مرداد که بازار در مسیر ریزش قرار گرفت که البته هنوز هم با روند کمابیش ریزشی آن مواجه هستیم. در این مسیر، سازمان بورس و نهادهای وابسته با ابزارهایی مانند توسعه بازارگردانی، انتشار اوراق تبعی و اخیرا تغییر دامنه نوسان به طور نامتقارن در هدایت و برقراری تعادل در بازار تلاش زیادی کردند.


تلاش سازمان در برقراری تعادل


وی با اشاره به ریزش‌های اخیر بازار تصریح کرد: به نظر من یکی از مهمترین علل این روند در وزن‌دهی سرمایه‌گذران به خصوص تازه‌واردان به رویدادهای منفی اخیر است. براین اساس، توصیه می کنم سرمایه گذاران برای جلوگیری از آسیب های احتمالی حتما بر اساس تحلیل و ارزندگی سهم ها به خرید و فروش بپردازند.


این کارشناس بازار در ادامه اظهار کرد: در چند ماه اخیر، بسیاری از سهم‌ها با ریزش های زیادی مواجه بودند که قطعا در این قیمت ها نباید فروخته شوند. همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از سهم‌ها کامودیتی محور هستند، در بررسی بازارهای جهانی، روند رو به رشد بازارهای مرتبط به این کامودیتی ها قابل مشاهده است، این موضوع می‌تواند روی فروش شرکت‌ها اثرگذار باشد.


دوری از هیجان و تکیه بر تحلیل؛ محور اصلی سهامداری


سماوی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد از هیجانات دوری کنند و افزود: بازار همیشه ریزشی نیست، بلکه بازار سرمایه همواره دوره‌های زمانی مختلفی دارد. براین اساس، به طور قطع مانند گذشته با دوره‌های رشد و رونق مجدد رو به رو خواهیم بود.


مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر با مثبت دانستن گزارش‌های ۹ماهه منتشر شده شرکت‌ها، بیان کرد: در مقایسه با گزارش های ۹ ماهه سال قبل، بسیاری از شرکت‌ها EPS پیش‌بینی خود را برای سال جاری منتشر کردند، براین اساس می‌توانیم با در نظر گرفتن نسبت‌هایی مانند نسبت P/E دریابیم که در بازار فعلی هنوز سهم‌های ارزنده وجود دارند.


وی با اشاره به وجود برخی ابهامات موجود گفت: مساله برجام و تاثیرگذاری آن بر قیمت دلار و قیمت سهام، همچنین برخی نکات در خصوص بودجه دولت مواردی هستند که برطرف شدن آنها در کنار دیگر مسایل می تواند به رشد اسمی شرکت‌ها کمک کند.




انتهای خبر

0
0