آکادمی هلاکوئی
1400/03/24
15:40
۵ نکته که پیش از شروع بازار سهام باید بدانید؛ دوشنبه، ۲۴ خرداد

انگلیس قرار است برنامه نهایی بازگشایی کامل اقتصاد…

ا نگلیس قرار است برنامه نهایی بازگشایی کامل اقتصاد خود را به تاخیر بیندازد ، اتحادیه اروپا قصد دارد اوراق قرضه بازیابی ۱۰ ساله را عرضه کند ، بیت کوین به واسطه ی توییت های ایلان ماسک به سقف قیمتی دو هفته اخیر خود افزایش یافت ، از سوی دیگر نفت خام نیز به سقف های قیمتی چند ساله می رسد.


آنچه که پیش از شروع بازار در روز دوشنبه باید بدانید به شرح زیر می‌باشد:



۱. تاخیر در رفع محدودیت های کرونایی در انگلیس


در اکثر کشورهای دموکراتیک غربی اعتماد به نفس در حال افزایش است و حتی پس از تجربه ی بدترین وضیعت ویروس کوید-۱۹ با بازگشایی مجدد اقتصاد به همراه افزایش برنامه های واکسیناسیون به حالت عادی برمی گردند.


اما در انگلیس بازگشایی اقتصاد در روز دوشنبه با مشکل روبه رو شد. بوریس جانسون ، نخست وزیر انگلیس ، تصمیمی اتخاذ کردد تا رفع کلی محدودیت های کرونایی در این کشور که قرار بود در دستور کار دولت قرار گیرد، به تعویق افتد و به بعد از ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) موکول شود. با این حال ، انگلیس کشوری است که در آن برنامه واکسیناسیون جمعیت بسیار موفق پیش رفته است.


این تحولات فقط به دلیل متغیر جدید کوید-۱۹ با نام دلتا به وقوع می پیوندد.


انگلیس روز جمعه اعلام کرد که موارد ابتلا به متغیر دلتا در کشور ،از ۲۹,۸۹۲ مورد به ۴۲,۳۲۳ مورد افزایش یافته است و بالغ بر ۹۰٪ این موارد به متغیر جدید کوید-۱۹ مربوط می شود.


نخست وزیر انگلیس ، بوریس جانسون روز یکشنبه عنوان کرد که درحال حضر نسبت به وضیعت کنونی کوید-۱۹ در انگلیس کمتر خوش بین است و پیشنهاد کرد که تسهیل محدودیت ها به تاخیر افتد.



۲. سهام بالاتر باز شدند


سهام ایالات متحده در آستانه نشست در انتظار فدرال رزرو در هفته جاری ، روز دوشنبه با کمترین افزایش در سقف های خود حفظ شدند.


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، معاملات آتی داو جونز و S&P ۵۰۰ و Nasdaq ۱۰۰ به ترتیب ، حدود ۰.۱ درصد ، ۰.۱ درصد و ۰.۲ درصد صعود کرد.


سه شاخص اصلی بازار S&P ۵۰۰ و blue-chip میانگین صنعتی داو جونز و Nasdaq Composite روز جمعه به ترتیب ۰.۲ درصد ، ۰.۱ درصد ، کمتر از ۰.۱ درصد بالاتر بسته شدند.


تمامی توجهات سرمایه گذاران به اظهارات بانک فدرال در پایان این نشست دو روزه در روز چهارشنبه است. در طی این نشست ،نگرانی های مداوم در مورد اینکه آیا افزایش تورم می تواند بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهد تا زودتر از حد انتظار شروع به کاهش بسته محرک کند و یاخیر ، برطرف خواهد شد.


در اخبار سهام شرکت ها ، سهام تسلا (NASDAQ: TSLA) پس از توئیت مدیر عامل شرکت ایلان ماسک در آخر هفته مورد توجه قرار گرفت. در این توییت عنوان شد که شرکت سازنده خودروهای الکتریکی زمانی شروع به پذیرش پرداخت‌های بیت کوینی می‌کند که تایید شود استخراج‌کنندگان این ارز دیجیتال از انرژی‌های پاک استفاده می‌کنند.


سهام میم از جمله AMC Entertainment (NYSE: AMC) ، GameStop (NYSE : GME) و Clover Health (NASDAQ: CLOV) پس از معاملات بی ثبات هفته گذشته خود همچنان در کانون توجهات قرار دارند.



۳. اتحادیه اروپا برای فروش اوراق قرضه ۱۰ ساله آماده می شود


به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا با حفظ سیاست های پولی فوق العاده آسان خود از مقامات مالی منطقه درخواست کرد برای حفظ این اقدامات در طی روند بهبود اقتصادی تلاش کنند.


کریستین لاگارد ، رئیس بانک مرکزی اروپا ، در مصاحبه ای که روز دوشنبه منتشر شد ، عنوان کرد: “ما باید اقتصاد را از فاز ویروس کرونا خارج کنیم و آنرا به سمت بهبود پیش ببریم. ما باید به روند بهبود اقتصاد پایبند باشیم. روند بهبود اقتصاد باید محکم ، قدرتمند و پایدار باشد. “


با این حساب ، رویترز روز دوشنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا برای فروش اوراق قرضه ۱۰ ساله آماده می شود.



۴. افزایش بیت کوین به سقف قیمتی دو هفته اخیر


بیت کوین ، بزرگترین رمزارز بازار بر حسب ارز بازاری ، روز دوشنبه افزایش یافت و این جهش قیمت به واسطه ی توییت ایلان ماسک به وقوع پیوست. مدیر عامل تسلا ، در توییتی که منتشر کرد ، اعلام کرد که شرکت سازنده خودروهای الکتریکی زمانی شروع به پذیرش پرداخت‌های بیت کوینی می‌کند که تایید شود استخراج‌کنندگان این ارز دیجیتال از انرژی‌های پاک استفاده می‌کنند. به دنبال این توییت قیمت بیت کویت تا نزدیکی ۴۰,۰۰۰ دلار افزایش یافت.


اظهارات آقای ماسک در چند ماه گذشته تاثیر قابل توجی به روند قیمت بیت کوین داشته است. وی در ابتدا مدعی شد که تسلا بیت کوین را به عنوان شیوه پرداخت برای اتومبیل های تسلا می پذیرد و معادل ۱.۵ میلیارد دلار از این دارایی دیجیتال را خریداری کرد.


وی بعدا در مورد موضع خود عقب نشینی کرد و گفت که سازنده اتومبیل های الکتریکی به دلیل نگرانی های ایجاد شده در مورد چگونگی استخراج بیت کوین و مصرف زیاد انرژی ، تصمیم گرفت که دیگر این رمزارز را به عنوان روش پرداخت نپذیرد.


آقای ماسک روز یکشنبه در توییتر گفت: “شرکتش تنها زمانی اقدام به ازسرگیری پذیرش پرداخت از طریق بیت کوین خواهد کرد که حدود ۵۰ درصد از مصرف انرژی استخراج آن از انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.”


در ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، بیت کوین با ۹٪ رشد قیمتدر ۳۹,۰۹۶.۰۰ دلار معامله می شود.


همچنین تصمیم کشور السالوادور در جهت پذیرش ارز دیجیتال به عنوان پول قانونی کشور به روند بازیابی قیمت بیت کوین کمک کرد.



۵. نفت خام در نزدیکی سقف های قیمتی چند ساله خود


قیمت نفت خام روز دوشنبه با صعود بیشتر ، به سقف های قیمتی چند ساله خود افزایش یافت. این صعود به واسطه ی افزایش واکسیناسیون کوید-۱۹ و برگشت سفرهای جهانی به حالت عادی خود ، صورت می گیرد.


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، هر بشکه نفت خام آمریکا با ۰.۸ درصد رشد در ۷۱.۴۷ دلار معامله می شود . نفت برنت نیز با ۱ درصد رشد به ۷۳.۳۸ دلار افزایش یافت.


هفته گذشته هر دو ، بیش از ۱٪ سود را ثبت کردند که سومین هفته مثبت متوالی را می گذرانند.


مسافران هوایی روزانه ایالات متحده برای اولین بار از زمان شیوع ویروس کرونا با بازگشت میزان ترافیک خود در قبل از پاندمی در آمریکای شمالی و اروپا به دلیل کاهش محدودیت های کرونایی، از ۲ میلیون نفر عبور کرد.


گفته می شود ، آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته پیش بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت در اواخر سال آینده به سطح قبل از پاندمی بهبود خواهد یافت و پیش بینی صعودی اوپک از این قرار است که این میزان در سال به ۲۰۲۱ ۵.۹۵ میلیون بشکه در هر بشکه افزایش می یابد.


علاوه بر این موارد، ایران عنوان کرد که در مورد لغو تحریم های بخش های صنعتی خود ، از جمله انرژی ، با ایالات متحده به توافق گسترده ای رسیده است ، اما هشدار داد که مدت زمان کمی برای قدرت های جهانی برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ باقی مانده است.


اطلاعات هفتگی روز جمعه کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده نشان داد که موقعیت نفت وست تگزاس اینترمدیت در حال حاضردر صعودی ترین حالت خود در سه سال گذشته قرار دارد.


شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه در گزارش هفتگی خود اعلام کرد : سکوهای نفتی فعال ایالات متحده با شش مورد افزایش به ۳۶۵ عدد رسیده اند.


این بیشترین افزایش هفتگی سکوهای نفتی در یک ماه اخیر بوده است ، زیرا شرکت های حفاری سعی می کنند تا از افزایش تقاضا بهره مند شوند.



این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی‌باشد.




منبع: Investing


انتهای خبر

0
0