بورس پرس
1401/06/27
00:00
صادرات زغال سنگ آزاد شده اما شرکت‌های بورسی اقدامی نکرده‌اند

دبیر انجمن زغال سنگ گفت: صادرات زغال سنگ آزاد شده و امید است سودآوری شرکت‌ها فرصتی برای شرکت‌های بورسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سعید صمدی اعلام کرد: با پیگیری صادرات زغال سنگ، مجوزها اخذ و صادرات زغال سنگ آزاد شده و قیمت آن در بازارهای جهانی بسیار بالاتر از قیمت‌های داخلی است. صادرات زغال سنگ منجر به رشد سودآوری شرکت‌ها خواهد شد و امید است شرکت‌های بزرگ بورسی از این فرصت استفاده کنند.


بر اساس این گزارش، قیمت جهانی زغال سنگ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد تقریبا ۲۰۰ درصدی داشته و بحران انرژی در دنیا تقاضای زغال سنگ را افزایش داده و مثلا آلمان در برخی نیروگاه‌ها مصرف زغال سنگ را جایگزین گاز کرده است. لذا شرایط زغال سنگ در بازارهای جهانی شرایط خوبی است.


قیمت زغال سنگ در ایران بر اساس فرمولی تعیین می‌شود که در آن فرمول نرخ شمش فولاد خوزستان مبنای محاسبه قرار می‌گیرد و نه قیمت های جهانی! از این رو می‌توان گفت شرکت‌های زغال سنگی در بازار سرمایه فعلا از افزایش قیمت‌های جهانی بهره‌ای نبرده‌اند.


پیگیری‌هایی برای صادرات زغال سنگ ایران انجام شده و مجوزهای این کار اخذ و صادرات زغال سنگ آزاد شده است. برخی تولیدکنندگان کوچک زغال سنگ به بازارهای صادراتی ورود کرده‌اند اما از شرکت‌های گروه زغال سنگ بورسی هنوز صادرات صورت نگرفت.


شرکت ذوب آهن برای سال جاری هر تن زغال سنگ داخلی و وارداتی را حدود ۴ و ۱۲ میلیون تومان پیش‌بینی کرده و حدود ۱.۶ میلیون تن طرح توسعه‌ای در صنعت زغال سنگ تعریف شده که به سبب عدم توجیه اقتصادی به اجرا درنیامده یا نیمه کاره رها شد.


اصلاح قیمت زغال سنگ، فرصت اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت در این صنعت را فراهم خواهد کرد و تردیدی وجود ندارد که در بلند مدت امکان تامین زغال سنگ از بازار داخل به جای استفاده از محصول وارداتی به نفع مشتریان زغال سنگ نیز خواهد بود.


تلگرام اصلی بورس پرس : http://t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0