بااقتصاد
1401/03/03
09:29
صنایع شوینده هم به صف افزایش نرخ محصولات پیوستند/ شوینده‌ها، سهم‌هایی از صنایع ریالی اما تاثیرگذار بورس تهران در بهار ۱۴۰۱

عصر روز گذشته، یکشنبه یکم خردادماه، خبر افزایش نرخ ۲۵ تا ۴۰ درصدی برخی محصولات شوینده به نقل از رییس انجمن صنایع شوینده و محصولات آرایشی و بهداشتی در فضای مجازی منتشر شد و سایت‌ها و کانال‌های خبر حوزه بازار سرمایه نیز آن را پوشش دادند.


به فاصله چند ساعت از انتشار این خبر، یکی از خبرگزاری‌های رسمی آن را غیر مستند و به‌اصطلاح شایعه اعلام کرد. پس از آن ، رییس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، اظهار کرد که افزایش نرخ، به محصولاتی که در بازار مصرف و فروشگاه‌ها در حال عرضه هستند، مربوط نمی‌شود و تولیدات آتی را دربر خواهد گرفت.


بختیار علم‌بیگی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، عصر دیروز از صدور مجوز سازمان حمایت، برای تولیدکنندگان شوینده مبنی بر افزایش قیمت پودر شوینده دستی و ماشینی تا ۲۵ درصد و قیمت سایر شوینده‌ها مانند صابون و خمیردندان تا ۴۰ درصد خبر داده بود. اما یکی از خبرگزاری‌های رسمی، مجوز گرانی شوینده‌ها را مورد تایید سازمان حمایت ندانست و با رد این ادعا اعلام کرد که سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، صدور مجوز گرانی شوینده‌ها را صادر نکرده‌اند و انجمن صنایع شوینده هم تاکنون سندی مبنی بر این‌که سازمان حمایت چنین مجوزی را صادر کرده باشد، در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.


در ادامه موج گرانی محصولات تولید داخل که با حذف ارز ترجیحی در کالاهای اساسی و صنایع غذایی، روغن نباتی، قند و شکر، محصولات لبنی، نوشیدنی‌ها و برخی دیگر از محصولات به اوج رسیده است و همچنان ادامه دارد، حالا صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی هم خود را آماده تغییر نرخ و افزایش قیمت می‌کنند. رشد نرخ ۲۵ تا ۴۰ درصدی محصولات شوینده و بهداشتی که طی یکی دو سال اخیر همزمان با شیوع کرونا ویروس، با افزایش مصرف و همچنین قیمت همراه بوده است، دوره جدید رشد قیمت‌ها را در بهار ۱۴۰۱ تجربه خواهد کرد.


هرچند هنوز مراجع رسمی و مراکز قیمت‌گذاری کالاها مانند کارگروه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت هنوز این اظهارات رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی را تایید یا تکذیب نکرده‌اند اما با توجه به زنجیره رشد قیمت کالاها در کشور، این محصولات نیز افزایش نرخ خواهد گرفت و فعلا در صف انتظار به‌سر می‌برند.


از آن‌جایی که منبع خبر فوق، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی است و بدون مستندات، اقدام به مصاحبه و همچنین اعلان افزایش نرخ نمی‌کند، بنابراین، بزودی باید منتظر اعلام نرخ‌های جدید محصولات شوینده توسط مراجع و دستگاه‌های مربوط باشیم. این موضوع گرچه خوشایند بازار مصرف و عموم مردم نیست، اما برای بازار سهام و شرکت‌های بزرگ این گروه از صنایع بورسی، خبر خوبی محسوب می‌شود.


رکوردشکنی برخی از تولیدکنندگان محصولات شوینده و بهداشتی در افزایش فروش و سودآوری، طی یکی دو سال اخیر با شیوع کرونا در کشور، سهام این شرکت‌های تولیدی را کانون توجه برخی از معامله‌گران بورس قرار داد و در برخی روزهای منفی و ریزشی بازار، استقبال خریداران از سهام صنایع شوینده و بهداشتی، نقطه اتکای بازار سرمایه محسوب می‌شد. رشد صادرات نیز برای برخی شرکت‌های بزرگ این گروه بورسی، مولفه مثبت و تاثیرگذاری بود که با افزایش نرخ طی روزهای آینده، آنها را در ردیف سهم‌های پرتقاضای بازار قرار خواهد داد.


مولود غلامی- روزنامه‌نگار بازار سرمایه



انتهای خبر

0
0