بورس۲۴
1399/07/15
10:37
اولین تامین مالی احداث آزادراه در کشور از طریق بازار سرمایه

نخستین اوراق آزادراهی کشور در بازار سرمایه توسط تامین سرمایه بانک مسکن منتشر شد.

بورس۲۴ : نخستین اوراق آزادراهی کشور در بازار سرمایه توسط تامین سرمایه بانک مسکن منتشر شد.


بهرنگ اسدی، مدیر عامل تامین سرمایه بانک مسکن از انتشار اوراق منفعت توسط این تامین سرمایه خبرداد و به خبرنگار بورس۲۴ گفت: اوراق تامین مالی آزاد راهی کشور را تامین سرمایه بانک مسکن به بازار سرمایه آورد، اوراق منفعت آزاد راه حرم تا حرم ، اوراق منفعتی است ، به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال و عمر ۴ ساله که روز گذشته در بازار سرمایه منتشر شد.


وی گفت: این اوراق با نرخ سود علی الحساب ۱۷.۵ درصد به نرخ اعمال اختیار خرید توسط بانی با ۱۸ درصد سالیانه ، به بازار آمده است. پذیره نویسی این اوراق از روز گذشته لغایت ۱۶ مهر ماه بود، برای ۳ روز کاری پیش بینی شده بود که تماما فروش رفت و نماد هم اکنون متوقف شده است تا طی روز های آتی برای معاملات ثانویه بازگشایی شود.


اسدی گفت: این نماد اوراق منفعت شرکت آزاد راه حرم تا حرم با نماد «حرم۰۳» در بازار سرمایه پذیرش شد و در بازار اوراق تامین مالی فرابورس درج نماد شده است، ارکان این اوراق شامل از جمله ضامن برعهده بانک مسکن بوده و عامل پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه وجوه است، شرکت کارگزاری بانک مسکن عامل فروش با تایید پذیره نویسی این اوراق مشاور عرضه و بازار گردان را آن هم شرکت تامین سرمایه بانک مسکن بر عهده داشت، با توجه به اینکه شرایط کشور از لحاظ بودجه ای و از لحاظ درآمد های نفتی شرایط خاصی است، سیستم مالی کشور هم در تنگنای اعتباری است، توسعه زیر ساخت های ما نباید کند شود، این وظیفه و رسالت بازار سرمایه است که به توسعه زیر ساخت های ما در تامین مالی کمک کند که توسعه زیر ساخت های ما معطل نشود.


وی گفت: این آزاد راه حرم تا حرم از لحاظ حمل و نقلی ۶ خط عبوری دارد، ۳ خط در باند رفت و ۳ خط در باند برگشت، که از شهر مقدس قم آغاز می شود و به شهر مقدس مشهد می رسد. این آزاد راه ۴ استان کشور را به هم متصل می کند، قم، تهران، سمنان و نهایتا استان خراسان رضوی و منجر به تکمیل شبکه آزاد راهی کشور می شود، دو شبکه آزاد راهی شرق و غرب کشور را تقریبا حلقه واسط می شود و از این جهت اهمیت ویژه ای دارد. قطعه قم، گرمسار که ۱۵۴ کیلومتر، اولین قطعه از این پروژه است، در بهمن ۹۳ به بهره داری رسیده بود.


به گفته وی؛ قطعه دوم آزاد راه حرم تا حرم،حدفاصل میان گرمسار تا سمنان است که در حال حاضر کمربندی گرمسار، سمنان تنها کمربندی مسیر شهر تهران است و اتصال غرب به شرق کشور از طریق پایتخت به این شکل فراهم می شود، همجواری آن با مناطق شهری و تحمل بار ترافیکی شهر تهران، عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین از حجم بالای ترافیکی این قطعه برخوردار است و باعث می شود که محدودیت سرعت داشته باشد، تصادفات جاده ای، استهلاک خودرو، مصرف بالای سوخت و آلودگی مسایلی بودند که موجب هدر رفت منابع ملی می شدند و این طرح آزاد راه حرم تا حرم یک طرح آزاد راهی است که با کارکرد ملی این مسایل را به نحو مطلوبی توانسته است، حل و فصل و مدیریت کند. احداث قطعه گرمسار، سمنان با طول ۱۱۶ کیلومتر از سال ۹۷ شروع شده است و طی ۲ مرحله در اول مهر سال ۱۳۹۹ ان شاءالله و از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ هم به بهره برداری می رسد.


وی گفت: از جمله اهداف این طرح هم می توانیم به تکمیل ارتباط کریدور آزاد راهی قم، تهران، سمنان با کریدور آزاد راهی شرق کشور اشاره کنیم که باعث کاهش مصرف انرژی، هزینه سفر و افزایش ایمنی سفر می شود. در این اوراق منفعتی که امروز منتشر شده است، بخشی از عوارض آزاد راهی این آزاد راه به شرکت واسط منتقل شد و مبنای انتشار قرار گرفت، منفعت آتی مبنای انتشار قرار گرفت، از آن جهت که توسعه زیر ساخت ها اغلب از طریق منابع بانکی دچار مشکل است و دلیل آن هم عدم تطبیق سر رسید های منابع کوتاه مدت بانکی با اقتصاد بلند مدتی است که ما در زیر ساخت های حمل و نقلی داریم، چون منابع بانکی معمولا ۵،۶ سال را نمی توانند در گستره تطبیق سر رسید حل و فصل کنند، در صورتیکه زیر ساخت ها معمولا بین ۱۰ الی ۲۰ سال دوره ای است که به راحتی حیات اقتصادی دارند و سودآوری و بازگشت شان هم گاها بر آن باز قابل تنظیم و طراحی است. لذا در استفاده از ظرفیت های پتانسیل بازار سرمایه برای توسعه زیر ساخت های ما مخصوصا زیر ساخت های حمل و نقلی از یک اولویت ویژه ای برخوردار بوده است.


مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن گفت: امیدواریم این آزاد راه حرم تا حرم که اهمیت ایدیولوژیک و کریدوری ویژه ای هم دارد، به عنوان اولین آزاد راهی که از طریق بازار سرمایه توانست تامین مالی کند، الگوی موفقی باشد. ان‌شاءالله بعد از آن هم آزاد راه های دیگر را هم به همین ترتیب برای تامین مالی از بازار سرمایه آماده کنیم. این گام گام موثر و مفیدی برای بهره مندی صنعت زیر ساخت جاده ای ما و صنعت آزاد راهی ما از منابع بازار سرمایه و اقتصاد مردمی باشد. صنعتی که امروز منتشر شد، تماما توسط صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران خریداری شد.


انتهای خبر

0
0