اقتصاد آنلاین
1400/02/26
12:22
ادامه سیاست های فعلی، صنعت خودرو را زمین خواهد زد / بدهی به قطعه سازان از مرز ۵۰هزار میلیارد گذشت

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه می‌گوید سیاست‌های اجرایی و دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی شورای رقابت، با صنعت خودرو کاری کرده که حتی تحریم‌های ترامپ نیز توان انجام آن را نداشت.

اقتصادآنلاین - جواد هاشمی ؛ محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درباره فضای رانتی به وجود آمده در بازار خودرو می‌گوید: امروز قیمت خودروها در بازار آزاد فاصله‌ای قابل توجه با نرخ کارخانه دارد و این فاصله در میان خودروهای مختلف متفاوت است. ارزیابی ما از بازار نشان می‌دهد که به طور میانگین فاصله قیمت میان کارخانه و بازار ۱۰۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. این عدد در بعضی خودروها پایین تر و در برخی خودروها بالاتر است.


او ادامه داد: اگر در سال یک میلیون خودرو تولید شود و به طور میانگین ۱۰۰ میلیون تومان فاصله قیمتی وجود داشته باشد، در سال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو عرضه می‌شود. این رانت تنها به عده‌ای محدود می‌رسد و نتیجه این می‌شود که از سویی مردم از شرایط موجود در بازار ناراضی هستند و از سوی دیگر خودروسازان و قطعه سازان با فشاری بسیار جدی به کار خود می‌دهند.


رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه با بیان اینکه تداوم سیاست‌های فعلی، صنعت خودرو را به زمین خواهد زد، بیان کرد: ترامپ با تحریم‌های خود تلاش کرد صنایع بزرگ کشور مانند صنعت خودرو را زمین گیر کند اما نتوانست. سیاست‌های فعلی اما هدف ترامپ را محقق خواهند کرد و صنعت خودرو را زمین گیر می‌کنند. ما این اخطار را می‌دهیم که اگر صنعت خودرو به زمین بخورد، بلند شدن دوباره آن کار راحتی نخواهد بود و هزینه‌ای جدی برای اقتصاد کشور به وجود می‌آورد.


نجفی منش با اشاره به افزایش قابل توجه بدهی خودروسازان به قطعه سازان، بیان کرد: در سال‌های گذشته خودروسازان از سویی با زیان انباشته چند هزار میلیارد تومانی مواجه بودند و از سوی دیگر، بدهی بسیار سنگین به قطعه سازان داشتند و این روند در امسال نیز با سرعت زیادی ادامه پیدا کرده است.


به گفته او، در حالی که میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شد، این عدد درحال‌حاضر از مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز گذشته است.


رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه با بیان اینکه قطعه سازان با فشار بسیار گسترده‌ای به کار خود ادامه می‌دهند، توضیح داد: ما از سویی برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجهیم و از سوی دیگر برای دریافت مطالبات خود از خودروسازان با محدودیت جدی دست و پنجه نرم می‌کنیم. اگر بنا باشد شرایط به شکل فعلی ادامه پیدا کند، ادامه حیات قطعه سازان با اما و اگر مواجه می‌شود.


نجفی منش خاطر نشان کرد: در ماه‌های گذشته وعده‌های زیادی درباره تغییر شرایط قیمت‌گذاری خودرو مطرح شد که هیچ یک از آنها به مرحله اجرا نرسیدند. مشخص نیست چه زمانی می‌فهمیم که سیاست‌های فعلی اشتباه است و باید آنها را اصلاح کرد. امیدوارم تا دیر نشده این درک در میان سیاست‌گذاران به وجود‌اید و صنعت خودرو را از شرایط به وجود آمده خلاص کنند. در این غیر این صورت مدیریت بحران در آینده بسیار دشوار خواهد بود.


شورای رقابت سرانجام و پس از گمانه زنی‌های فراوان چند روز قبل جدیدترین قیمت خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا را اعلام کرد. میانگین قیمت افزایش یافته در اطلاعیه جدید شورای رقابت کمتر از ۱۰ درصد است و این در حالی است که قیمت‌های جدید پس از حدود شش ماه نهایی شده‌اند.


شورای رقابت در اردیبهشت سال۹۹ اعلام کرده بود که در فرمول جدید هر سه ماه یک بار، قیمت خودرو را افزایش خواهد داد و مبنای این افزایش قیمت تورم بخشی صنعت خودرو که بانک مرکزی اعلام می‌کند خواهد بود. با این وجود این شورا در زمستان سال گذشته قیمت جدیدی اعلام نکرد و قیمت‌های جدید نیز در حالی اعلام شده که به نظر می‌رسد تا پایان تابستان امسال دیگر خبری از افزایش قیمت جدید نخواهد بود.


این در حالی است که خودروسازان و قطعه سازان پیش از این بارها اعلام کرده بودند که افزایش قیمت‌ها هیچ تناسبی با هزینه‌های فعلی ندارد و در صورتی که تغییری جدی در فرمول قیمت‌گذاری ایجاد نشود، تولید محصولات جدید با زیان همراه خواهد بود. این در حالی است که فاصله قیمتی به وجود آمده میان بازار و کارخانه به بالاترین سطح ممکن رسیده و در این میان تنها عده‌ای محدود می‌توانند از رانت خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد بهره‌مند شوند.


انتهای خبر

0
0