همفکران
1401/08/21
14:13
گزارش بازار/ روی ریل تعادل

شاخص کل بورس تهران ۲۱امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۲۶ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی از همان ابتدا سبزپوش آغاز کرد، در یکساعت ابتدایی تقریبا تمام رشد امروز را به ثبت رساند و بعد آن متعادل شد و در همان محدوده ها درجا زد. شاخص هموزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت، با این تفاوت که زمان بیشتری (حدود دوساعت) بر مدار صعودی در حرکت بود و سپس...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۱امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۲۶ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی از همان ابتدا سبزپوش آغاز کرد، در یکساعت ابتدایی تقریبا تمام رشد امروز را به ثبت رساند و بعد آن متعادل شد و در همان محدوده ها درجا زد.


شاخص هموزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت، با این تفاوت که زمان بیشتری (حدود دوساعت) بر مدار صعودی در حرکت بود و سپس متعادل شد. این شاخص ۴۳۰۰ واحد بر ارتفاعش افزود.


فملی، کچاد و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کچاد با برتری خریداران دنبال شد و در نهایت در سقف قیمتی با صف خرید بست. فملی پرتقاضا بود و با رشد ۵ درصدی قیمت همراه شد. فولاد حوالی ۱- روز را به پایان برد. شاراک، وبملت و خودرو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شاراک بالغ بر ۵ درصد افت قیمتی را تجربه کرد. وبملت و خودرو در مدار منفی ۲ درصدی متوقف شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا و فغدیر و غصینو، حدود ۱۲۰ واحد رشد کرد و تا سطح ۱۸ هزار و ۵۱۴ واحد پیشروی کرد. شجم و شاوان نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۴۷ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۰ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت فلزات اساسی بیشترین پول را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل خودرویی ها و محصولات شیمیایی در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای حکشتی و فملی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شاراک و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در جریان معاملات نخستین روز از هفته جاری، شاهد روندی متعادل و البته نوسانی بودیم، تا جایی که برای دقایقی عرضه ها تشدید می شد و برای دقایقی تقاضا پیشی میگرفت. اما در مجموع رشد شاخص ها و قاطعیت خریداران در قیمت های تعادلی نشان داد که بازار تمایلی به نزول ندارد.


خودرویی ها روزی نوسانی داشتند و البته قطعاتی ها بهتر معامله شدند. خاور و خشرق خریداران را در سقف قیمتی صف نشین کردند و به همین منوال تا پایان پیش رفتند. ورنا ۳- خورد و ۵۱۰ تومان شد و خگستر با افت ۱.۶ درصدی به ۳۷۰ تومان رسید. ایران خودرو و خساپا بالغ بر ۲ درصد کاهش قیمتی داشتند و به ترتیب تا قیمت ۲۱۶ تومان و ۱۸۹ تومان عقب نشینی کردند.


در میان معاملات متعادل بانکی ها، سامان بیشترین تقاضا را داشت و وبملت با جز پرعرضه ها بود. سامان در قیمت ۲۹۵ تومان با صف خرید به کارش پایان داد. وتجارت و وبصادر تغییر قیمتی خاصی نداشتند و در محدوده صفر تابلو درجا دند. بانک ملت حدود درصد افت قیمتی داشت و به ۲۸۹ تومان رسید.


رشد قیمتی های جهانی موجب شد که فلزات اساسی ها به لیدری فملی، جز صنایع مورد توجه خریداران باشند. فملی که تا یک قدمی صف خرید هم پیشروی داشت در نهایت با رشد ۴.۵ درصدی در قیمت ۶۲۶ تومان به کارش پایان داد. فاسمین ۳.۵+ خورد و ۱۸۴۵ تومان شد. فباهنر و فسرب بیش از ۴ درصد رشد قیمتی را رقم زدند. فولاد و کاوه نیز به نوسانات منفی در مرز صفر معاملاتی بسنده کردند. فخوز و ذوب از منفی های صنعت بودند که با افت قیمتی مواجه شدند.


در اکثر دارویی ها خریداران دست برتر را داشتند. داوه، دعبید، تیپیکو، دسبحان، دالبر و دامین جز پرتقاضاها بودند که با رشد حداکثری همراه شدند.


پالایشی ها نیز معاملاتی خنثی داشتند. شپنا که به بازار امروز نرسید و هنوز شروع نشده متوقف شد. شتران و شبریز با رشد حدود ۱ درصدی به ترتیب به ۳۷۰ تومان و ۱۶۹۰ تومان رسیدند. شبندر تمام روز حوالی صفر تابلو در قیمت ۹۶۳ تومان درجا زد.


در میان پتروشیمی ها شاهد رشد قیمتی در زاگرس، شگویا و شپترو بودیم. در مقابل شاراک پرعرضه بود و با افت ۵ درصدی ۳۲۸۵ تومان شد. نوری حوالی صفر تابلو نوسانات منفی داشت و شفن ۲ درصد افت قیمتی را رقم زد.


امروز شاخص هموزن توانست به کمک گروه های کوچکتر نظیر محصولات کشاورزی و دامپروری، لبنیاتی ها، قند و شکری ها، بیمه ای ها و... به نسبت دیگر شاخص ها پیشتاز باشد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای حبندر، بهیر و وبهمن و در بازه ۳۰ روزه نمادهای بهیر، لخانه و وبهمن بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وپخش با ۴.۵۱ درصد، تکنو با ۴.۰۱ درصد و ثامان با ۳.۶۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام بنیرو با ۳.۸۸ درصد، سخزر با ۲.۹۶ درصد و امید با ۲.۹۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار در روزهای پایانی هفته روندی کاهشی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۵ هزار و ۱۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۵۸ درصدی، به ۱۵ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۸ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۷۱ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0