بااقتصاد
1400/10/07
13:52
تلاش بی‌نتیجه شاخص کل بورس برای حفظ کانال ۱.۴ میلیونی/حقیقی‌ها برنده جدال عرضه و تقاضای سهام با رشد حدود ۲۰۰۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران در یک روند واگرایی با شاخص کل هم‌وزن، عرصه را به حقیقی‌ها واگذار کرد و تلاش‌ها برای حفظ کانال ۱.۴ میلیونی بی‌ثمر ماند، درحالی‌که شاخص کل هم‌وزن با حضور حقیقی‌ها در سمت تقاضا، حدود ۲۰۰۰ واحد رشد کرد و به رقم ۳۶۷ هزار و ۳۶۱ واحدی رسید. به‌موازات سبزپوشی شاخص کل هم‌وزن، شاخص کل آیفکس نیز با ۱۰۹ واحد مثبت، روی پله ۱۸ هزار و ۸۲۹ واحدی ایستاد و خود را به کانال ۱۹ هزار واحدی نزدیک‌تر کرد.

گردش بورس بر مدار تعادل


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۷ دی‌ماه، بازارهای سهام تهران در مدار متعادل معاملات قرار گرفتند و نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ بورس تهران که روز گذشته با افزایش قیمت همراه شده بودند، امروز در مسیر منفی معاملات ایستادند تا فولاد، شستا، فملی، فارس و پارس، در صدر سهم‌های بزرگ و منفی‌سازان اصلی شاخص کل بورس تهران ثبت شوند. بوعلی، کچاد و خراسان، نمادهای بزرگ و سبزپوش این بازار بودند.


خودرویی‌ها در صدر تراکنش‌های مثبت


درحالی‌که شستا و فملی، در جدول پرتراکنش‌های معاملاتی امروز بورس تهران قرار گرفتند، گروه خودروسازان با برتری خودرو، خساپا و خگستر بالاترین نیزان تراکنش معاملاتی مثبت را رقم زدند.


شاخص‌سازی بپاس برای آیفکس روی نوار سبز


رشد ۱۰۹ واحدی شاخص کل آیفکس هم با بازگشت دوباره بپاس به مدار معاملات مثبت و تاثیر ۹۲ واحدی این نماد فرابورسی، اتفاق افتاد. غصینو، کگهر و فرابورس دیگر نمادهای تاثیرگذار بر رشد شاخص این بازار بودند، درحالی‌که زاگرس، صبا و شبصیر بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص آیفکس اعمال کردند. نمادهای فرابورس، حآفرین و شاروم، بالاترین میزان تراکنش معاملاتی را در مدار سبز برای فرابورس به ثبت رساندند و توسن، فجهان، مدیریت و شگویا نیز پرتراکنش‌های منفی این بازار لقب گرفتند.


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز روی ۶۲۴ نماد شرکتی دادوستد سهام انجام دادند و ۲۷ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به ثبت رسیدند.


آماده‌باش بازار سرمایه برای عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند


رییس سازمان بورس، برای چندمین بار از آمادگی بازار سرمایه برای عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد. مجید عشقی، گفت: بورس کالا آمادگی دارد تا خودروهایی را که شامل قیمت‌گذاری دستوری نم‌یشوند، عرضه کند. رییس سازمان بورس اظهار امیدواری کرد که با همکاری وزارت صمت، فهرست خودروهایی مشمول قیمت‌گذاری دستوری کاهش یابد.


رشد ارزآوری پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۰


وزیر نفت با اعلام رشد ارزآوری۱۲ میلیارد دلاری پتروشیمی تا پایان امسال، صنعت پتروشیمی رامناسب‌ترین بستر برای سرمایه‌گذاری دانست. به گفته مجید اوجی، از ابتدای امسال تاکنون شرکت‌های پتروشیمی حدود ۹ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق کرده‌‌اند و برآورد می‌شود این شرکت‌ها تا پایان سال ۱۲ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق کنند.


گزارش ۱۳ تخلف بورسی به واحد حقوقی بازار سرمایه در یک‌ماه


ارجاع ۱۳ گزارش تخلف به واحد حقوقی سازمان بورس


مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد: طی یک ماه گذشته (آذر) ۱۳ مورد تخلف به واحد حقوقی سازمان بورس ارجاع شد. بر اساس این گزارش، پس از دریافت این گزارش‌ها، اعضای هیات‌مدیره ناشران به واحد حقوقی سازمان بورس فراخوانده شدند تا به منظور پاسخگویی در کمیته تخلفات حاضر شوند و در صورت عدم پذیرش دلایل آنها، آرای مربوط از جمله تذکر و درج در پرونده و اعمال جریمه نقدی برای آنها صادر می‌شود.


گفتنی است؛ مطابق بند ۱۸ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف سازمان بورس اوراق بهادار، «بررسی و نظارت بر افشای اطلاعات بااهمیت توسط ناشران ثبت شده نزد سازمان» است.


استعفای وزیر اقتصاد یک شوخی تلخ!


سخنگوی دولت در نشست خبری امروز، با اشاره به شایعه استعفای وزیر اقتصاد، آن را به شوخی تلخ تشبیه کرد و گفت: این شایعات بیش‌تر به یک شوخی تلخ شبیه است و ارزشی برای پاسخ ندارد.


بهادری جهرمی، افزود: وزیر محترم اقتصاد جزو فعال‌ترین، با انگیزه‌ترین و پرکارترین وزرای دولت است و در جلسات هیات دولت حضور فعال و موثر دارد. به گفته وی، خاندوزی در جلسات ستاد اقتصادی دولت هم از افراد فعال و موثر در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است.


واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به دو وزارتخانه دولتی تکذیب شد


درحالی‌که دولت تلاش می‌کند سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در بازار سرمایه عرضه کند و خصوصی‌سازی انجام دهد، خبرهایی مبنی بر انتقال مالکیت سهام این دو باشگاه به وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت شنیده شد. رییس سازمان خصوصی‌سازی با تکذیب این خبر، واگذاری مالکیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت را نادرست اعلام کرد. به گفته حسین قرابن‌زاده، مالکیت این دو باشگاه فعلا با دولت است و تا زمان واگذاری کنترلی این باشگاه‌ها در بورس، تحت مالکیت دولت باقی خواهد ماند، اما طبق قانون حقوق مالکانه هر شرکتی که در لیست واگذاری قرار می‌گیرد از جمله این دو باشگاه، به وزارت اقتصاد منتقل می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار بورس و فرابورس، با حجم ۶۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز گذشته، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. از این مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۳۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید و نسبت به روز گذشته، ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز بیش از ۳۴۸۰ میلیارد تومان ثبت شد و نسبت به معاملات دیروز تغییر چندانی نداشت. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای حآفرین، بورس و برکت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، شستا و شبندر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۵۰ ، ۳۴۵ و ۱۹۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۹۹.۸۸۹.۷۱ (۴۲۴.۳۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۷.۳۶۱.۵۱ (۱۹۷۶.۷۳افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۲۴۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: بوعلی، کچاد و خراسان


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فولاد، شستا و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۸۲۹.۸۳ (۱۰۹.۹۶افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۷۹۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۳ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: بپاس، غصینو و کگهر


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: زاگرس، صبا و شبصیر


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0