فارس نیوز
1400/06/22
10:10
جدال سهم‌های ریالی با سهام دلاری/ بورس همچنان درگیر تحلیل تکنیکال رئیس دفتر روحانی!

بازار سرمایه این روزها وارد یک فاز اصلاحی شده و در صورتی که نتواند طی روزهای آینده از این روند نزولی خارج شود، می توان گفت عوامل رشد دهنده بازار توان خود را از دست داده اند و بازار در هفته های اینده با کاهش قیمت سهم ها روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حدود ۳ ماه از آغاز رشد متعادل بورس می گذرد. اما در این مدت گاهی شاخص کل و شاخص کل هموزن به یک رقابت در رشد و ریزش با یکدیگر قرار می گیرند.


اما در این مدت نکته قابل توجه واکنش شاخص کل بورس به محدوده مقاومت و حمایت مشخص شده در نمودارهای تکنیکال بوده است. عدم تحلیل پذیری موضوعی بود که در ماه های پایانی سال ۹۹ و فصل بهار سال ۱۴۰۰ به شکل قابل توجهی همه تحلیلگران بازار سرمایه را نگران کرده بود. اما در وضعیت بازار سرمایه در ماه های گذشته تغییر قابل توجهی رخ داده است.


از یک سو معاملات همراه با احتیاط سهامداران حقیقی و خرد در بازار سرمایه به وضوح قابل مشاهده است. از دیگر سو، شرکت های حقوقی و بازارگردان ها در ماه های گذشته تمام توان خود برای حمایت از شاخص کل و سهم های بازار سرمایه را به کار بسته اند.


جدال شاخص کل و شاخص کل هموزن؛ کدام گروه پیروز می شوند؟


اما در کنار همه این موضوعات در ماه های گذشته دو مدل جدال در بورس تهران باعث نوسان در بازار سرمایه شده است. جدال شاخص سازان با نمادهای کوچک بازار و جدال سهم های دلاری و نمادهای ریال با یکدیگر.


در جدال نمادهای بزرگ و شاخص ساز با نمادهای کوچک بورس می توان گفت، گاهی شاخص سازها پیروز شده اند و گاهی نمادهای کوچک توانسته اند بازار را در دست بگیرند و از این طریق شاخص کل هموزن رشد بیشتری از شاخص کل داشته است.


نمادهای شاخص ساز در وضعیت فعلی بازار سرمایه بیشتر از اینکه به تحلیل بنیادی سهام وابسته باشند، به اخبار و شایعات واکنش نشان می دهند و همین مساله سبب شده است تا نتوان در مقابل نوسانات زیاد این سهم ها ایستادگی کرد و یک روند مشخص را برای آن پیش بینی نمود.


نمادهای دلاری بازار را به دنبال خود می کشند!


اما در جدال نوع دوم، نمادهای دلاری توانسته اند، بازار را به پیروی از خود متقاعد کنند. یعنی در زمانی که نرخ ارز در حال رشد در بازار است، نمادهای دلاری بورس بازار سرمایه را به سمت بالا و سبزپوشی حرکت می دهند. اما زمانی که نرخ دلار در حال کاهش و یا در جا زدن است، همین سهم ها بازار سرمایه را با فشار فروش به سمت کاهش قیمت سوق می دهند.


پتروپالایشگاهی ها، نمادهای کامودیتی محور، فولادی ها در این مساله سرآمد بوده و با کوچکترین تغییر در نرخ ارز و قیمت های جهانی کامودیتی ها، واکنش لحظه ای نشان داده و بازار را سریعا از یک وضعیت سبز و صعودی به یک وضعیت قرمز و نزولی منتقل می کنند.


این شرکت های دلاری به دلیل زیاد بودن نوساناتشان توانسته اند، بر موج تغییر قیمت دلار سوار شده و از این طریق بازار را نیز به سمت نزول و یا صعود منتفل می کنند. به عبارت دیگر، با نوسانات بازار ارز و تغییر نرخ کامودیتی ها، بازار هم سعی کرده است در روزهای گذشته، رفتارهایش را با این دو بازار انطباق دهد. البته تک سهم ها و سهم های ریالی، در یک هفته گذشته بیشترین خریدار را داشتند و سمت تقاضا را فعال نگه داشتند. اما سهام های صادرات محور (کامودیتی محور) به تناسب بازار ارز و بازار کامودیتی با نوسان هفته گذشته و همین هفته را پشت سر گذاشتند.


بازاری که به تصمیمات دولت خوشبین است


اگرچه بازار سرمایه در همین مدت کوتاه نشان داده است که نسبت به سیاست های حمایتی دولت از بازار سرمایه خوش بین است؛ اما همچنان نسبت به مذاکرات برجامی وین در شرایط انتظار به سر می برد. بر مبنای تازه ترین رویدادها، ایران و طرف غربی هر دو نسبت به تداوم مذاکرات وین تاکید کرده اند؛ اما برخی اخبار، نشان از فشار دوباره آژانس به ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام دارد.


همین مسائل و اخبار ضد و نقیضی که از آن خارج می شود، بورس و بازار سرمایه را با یک روند نامعلوم مواجه ساخته است که به زعم بسیاری از کارشناسان نوسانات فعلی بورس به همین دلیل است. بازار سهام در شهریور ماه، تصمیمات طرفین در خصوص برجام و تعیین تکلیف برخی سیاست های احتمالی دولت در خصوص تامین کسری بودجه را با حساسیت دنبال می کند و البته در شرایط انتظار به سر می برد. هر گونه تصمیم گیری در خصوص این دو رویداد با اولویت می تواند سمت تقاضا و عرضه را حساس کند و روند بورس در فصل پائیز را با تغییرات جدی روبرو کند.


مقاومت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می شکند؟


درست در شهریور ماه پارسال رئیس دفتر رئیس جمهور سابق، عدد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را یک حمایت جدی برای شاخص کل معرفی کرد. جهت نقد این موضوع گزارش های متعددی نوشته شده است.


اما در این بین نوسان شاخص کل در کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ تا ۱ میلیون و۶۰۰ هزار واحدی، این مساله را میان اهالی بازار سرمایه را پررنگ تر کرده است که بازار از منظر روانی به یک مقاومت جدی رسیده است. این اعداد و ارقام نشان می دهد، در صورتی سهامداران می خواهند از این وضعیت خارج شوند، باید از ترس از انجام معاملات در بورس را در خود از بین ببرند و هر سهمی که توانایی خروج از منفی ها و حرکت به سمت صف خرید را دارد، به عنوان یک هدف برای انجام معامله در تیررس خود قرار دارند.


در شرایط فعلی بازار سرمایه به یک مقاومت موهومی و ذهنی رسیده است. این مساله می تواند با اصلاح زمانی و عددی شاخص کل و رسیدن به یک عدد حمایتی در کوتاه مدت به پایان برسد. اما در صورتی که این روند نزولی در میان مدت باقی بماند می تواند، بازار سرمایه را در فصل پائیز در یک روند نوسانی در کانال های گفته شده قرار دهد.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0