بااقتصاد
1401/06/22
13:28
بازار سرمایه به پول نیاز دارد/ ورود نقدینگی بزرگ عامل اصلی برای تکان جانانه بورس

نماگر بورس اوراق بهادار امروز سبز شد، اما سبزی که همه می‌دانند با توجه به ارزش و حجم معاملات دوام زیادی نخواهد آورد. مسئله اصلی این روزهای بازار سرمایه در یک کلمه «پول» است. بازار به پول نیاز دارد تا بتواند تکان‌های عمیق را تجربه کند. درحال حاضر حجم ورود نقدینگی به بازار به اندازه‌ای است که تنها می‌تواند یک یا دو گروه اصلی و تاثیرگذار را تکان بدهد و آن‌ها را برای مثبت نگهداشتن شاخص به صف کند. حجم پایین معاملات و هم‌چنین ارزش کم آن نشان می‌دهد مادامی که شاهد ورود پول بزرگ به بازار سرمایه نباشیم ، روند صعودی دنباله‌دار که در تمامی نمادها قابل لمس و مشاهده باشد، رخ نخواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، روند معاملات از روز گذشته کمی بهبود یافته و خروج پول از آن کاهش یافت. این وضعیت در روز جاری هم ادامه پیدا کرد و شاهد افزایش قیمت در قسمتی از بازار و برقراری یک تعادل نسبی در کل بازار هستیم.


روند نزولی که در مدت اخیر شاهد بودیم همگرا با بازارهای مالی جهانی بود. یعنی از اواسط بهار که شاخص کل از محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی اصلاح خود را آغاز کرد تا به امروز ، در بازار نفت جهانی و سایر کامودیتی‌ها نیز روند ریزشی حکم فرما بوده است. در مدت زمان مذکور نفت از ۱۳۰ دلار به کانال ۸۰ دلار وارد شده و در میان سایر کامودیتی‌ها، به عنوان مثال ،سنگ آهن شاهد افت قیمت از ۲۰۰ دلار به محدوده ۱۰۰ دلار بودیم. بدین ترتیب مشخص است که بازارسرمایه ما علاوه بر تاثیراتی که از اخبار و اتفاقات داخلی دریافت می‌کند از متغیرها و عوامل خارجی نیز پیروی کرده است.


اکثریت تحلیلگران در بازه زمانی کنونی بر این باورند که قیمت سهم‌ها بسیار ارزنده است و گزارش‌های ماهانه و صورت‌‌های مالی موفق شرکت در مدت اخیر نشان می‌دهد وضعیت بنیادی آن‌ها در سال جاری بهتر از سال گذشته است ،همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد با روند قیمتی که بازار در دوره‌های اخیر داشته و مقایسه آن با هزینه شرکت‌ها، گزارش‌های شش ماهه خوبی هم در راه است. تحلیلگران بر این باورند در دوماه آتی با منتشر شدن گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها موج تازه‌ای از تقاضا شکل خواهد گرفت ، حتی می‌توان پیش‌بینی کرد این رویداد مثبت پیشخور شود و تاثیرات آن زودتر از دوماه نمایان گردد.


تغییر در استراتژی خرید سهام الزامی است


با چشم‌انداز احتمال رکود در بازارهای جهانی، انتظار رشد در برخی سهم‌ها وجود ندارد اما انتظار افت قیمت سهم‌های وابسته به قیمت‌های جهانی (با توجه به اینکه قیمت‌ها هم‌اکنون ارزنده است) نیز وجود ندارد. در بازار کنونی فرصت‌های نامتوان وجود دارد و نباید تصور کرد همه سهم‌ها دسته جمعی رشد یا افت خواهند داشت. اگر تحلیل از شرایط درست باشد، سهم مناسب همیشه و در هر بازاری قابل خریداری است. به عنوان مثال صنایع بزرگ ما مثل فولادی‌ها سال‌ها انرژی ارزان در اختیار داشتند و با این انرژی توانستند سودآور باشند اما در دوره کنونی با توجه به مشکلاتی که در تامین برق و گاز صنایع وجود دارد قاعدتا سهم‌های بهتری باید جایگزین آن‌ها در راستای کسب سود شوند ،این بدان معنا نیست که فرصت رشد سودآوری از این صنایع گرفته شده بلکه به این معناست که برای رسیدن به سودهای قابل توجه در این صنایع به زمان بیشتری نیاز است پس برای افراد عجول گزینه‌های مناسبی نیستند.


بازار روی دور کوچک‌ترها می‌چرخد


هرچه سهم بزرگ‌تر باشد، پولی که برای به حرکت درآوردن نیاز است نیز بزرگ‌تر می‌شود. از این روست که در مدت اخیر شاهد حرکت بهتر در صنایع کوچک‌تر هستیم، نمادهای کوچک با پول‌های کوچک نیز در جریان مثبت می‌افتند. پس در کنار افت ارزش و حجم معاملات این روزها، بازاری به نفع کوچک‌ترها در جریان است و شاهد شکل‌گیری روندهای مثبت در آن‌ها هستیم. شاخص هم‌وزن نماینده سهم‌های مقیاس کوچک بازار است و همانطور که مشاهده می‌شود عملکرد متعادل‌تری در مدت اخیر به نمایش گذاشته است.


اخبار جدید سهام عدالت


رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد آخرین وضعیت اختصاص سهام عدالت به بازماندگان دو دهک کم درآمدی و تحت پوشش نهادهای حمایتی توضیح داد و گفت: سهام عدالت تکمیلی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در دولت به تصویب رسد. بعد از آن یک ایراد حقوقی به آن مصوبه گرفته شد و برای رفع ایراد به معاونت حقوقی رئیس جمهور ارجاع داده شد. در حال حاضر این مصوبه در مرحله رفع ایراد حقوقی توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور قرار دارد و بعد از آن باید دوباره به تصویب دولت برسد و برای اجرا به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شود.


قربانزاده ادامه می‌دهد: افراد مشمول به تعداد ۳.۵ میلیون نفر بازمانده سهام عدالت جاماندگان از دو دهک کم درآمد شناسایی شده و اطلاعات آن‌ها موجود است. سهام دولت برای اختصاص به این دو دهک هم شناسایی شده و فقط منتظر رفع اصلاحات و تصویب مجدد هستیم.


شاهین به قیمت پایه در بورس کالا معامله شد


همزمان با روزی که نماد خساپا پس از چند روز با افزایش قابل توجه تقاضا همراه شد و تشکیل صف خرید داد ، خودروی شاهین در بورس کالا به قیمت پایه معامله شد. در معاملات امروز بورس کالا ۱۰۰ دستگاه خودروی شاهین گروه سایپا برای تحویل در تاریخ ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ عرضه شد که در همان ابتدا ۳۹ دستگاه مورد معامله قرار گرفت.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱


در پایان معاملات امروز صنایع خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۳۵۱ میلیاردتومان، ۱۴۶ میلیارد تومان و ۱۴۵ میلیارد تومان برترین صنایع بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند. نمادهای خودرو، فولاد، کگاز بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها و بپاس، خوساز، سامان بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها بوده‌اند.


بیشترین ارزش معاملات در وسالت، خودرو، خساپا رقم خورد و بیشترین حجم معامله به خساپا، خودرو و شستا رسید.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۹۳,۱۲۶ (۴۱۵۵ واحد افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۵,۲۵۶ (۲۷۷۳ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۳۴۶۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، خودرو، خساپا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸,۷۶۵ (۱۰ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۱۰۰۲۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: دماوند، بمپنا، قچار



انتهای خبر

0
0