بااقتصاد
1400/01/30
15:06
فوبیای برجامی بورس، کاهش نرخ دلار و ادامه ریزش شاخص کل/ نیم‌نگاه معامله‌گران بازار سهام به پیامدهای مثبت توافق هسته‌ای

گزارش بازار/ دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ماه‌های اخیر که احتمال مذاکرات برجام و توافق دوباره هسته‌ای ایران با امریکا مطرح و به واقعیت نزدیک شده بود، نگاه نادرستی هم بر بازار سهام حقنه شد که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و دستیابی به توافق بین‌المللی، همچنین کاهش نرخ دلار، بازار سهام نیز ریزش خواهد کرد. این فوبیای بورسی حالا با سیگنال‌های مثبت توافق هسته‌ای ایران شدت گرفته است و در کنار کاهش شدید نقدینگی، روند سقوط شاخص نیز ادامه دارد.

حقیقی‌ها در ادامه مسیر خروج


به گزارش بااقتصاد، شاخص‌های بازار سهام تهران امروز دوشنبه ۳۰ فروردین‌ماه، با تاثیرپذیری از عوامل فوق و رقابت حقیقی‌ها برای خروج از بورس، ریزشی بودند و شاخص کل پس از افت ۸۰۹۵ واحدی به کف کانال ۱.۲ میلیونی رسید و روی رقم یک میلیون و ۲۱۶ هزار واحدی متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن با ۷۱۴ واحد ریزش به عدد ۴۳۱ هزار و ۷۵۰ رسید و شاخص کل فرابورس نیز با ۴۰ واحد منفی، به رقم ۱۷ هزار و ۷۸۰ بازگشت.


نیم‌نگاه مثبت معامله‌گران بورس به تاثیر برجام


البته با نگاهی به آمار معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بازار بورس و فرابورس، امروز هم گروه بانکی‌ها در صدر لیست خرید قرار داشتند و این نشان می‌دهد که برخی از معامله‌گران بازار سهام، نگاه مثبتی به مذاکرات برجام و لغو تحریم‌های بانکی دارند. چنانچه امروز یکی از وب‌گاه‌های خبری احتمال لغو تحریم بانکی، فروش نفت و مبادلات مالی ایران را گام نخست مذاکرات برجام اعلام کرد.


در همین‌حال یکی از مقام‌های ارشد روسیه نیز توافق برجام را در مرحله تهیه پیش‌نویس اعلام کرد و خبر از نرمش و انعطاف دو طرف –ایران و امریکا- برای پذیرش آن داد.


سایه‌روشن برجام و بورس


به‌این‌ترتیب و در صورت توافق هسته‌ای، بازار سهام با تاثیرپذیری موقت و منفی، پس از گشایش‌های بانکی و نفتی، صنایع بزرگ و گروه‌های لیدر را دوباره در مسیر معاملات مثبت و صعودی خواهد دید. هرچند بسیاری از صنایع شاخص‌ساز بورس، دلار محور هستند و با توافق حاصل شده و ادامه کاهش قیمت دلار، احتمال ریزش خواهند داشت اما با محاسبه کاهش و حذف هزینه‌های نقل و انتقال -که برای دور زدن تحریم‌ها بر این شرکت‌ها مترتب می‌شد- سربه‌سر می‌شوند.


تصمیم‌سازان بازار سهام پیامدهای مثبت و منفی برجام را لحاظ کنند


به‌نظر می‌رسد با توجه به برنامه ۱۰۰ روزه پایانی دولت دوازدهم و عزم جدی برای به سرانجام رساندن برجام، این اتفاق در سه چهار ماه آینده قابل دسترس خواهد بود. در این صورت بازار سهام باید آماده رویارویی با توافق هسته‌ای و پیامدهای مثبت و منفی آن باشد و مسئولان و تصمیم‌سازان این موضوع مهم و تاثیرگذار را در برنامه‌ریزی‌ها و دستورالعمل‌های بازار سرمایه لحاظ کنند.


به‌هرروی بورس تهران امروز نخستین ترکش‌های مذاکرات برجام را دریافت کرد، درحالی‌که منتظر نتیجه نشست عصر امروز سران قوا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بود و مدیران سازمان بورس هم، واکنش مثبتی به نگرانی فعالان بازار نسبت به مصوبه‌های روز گذشته نشان داده بودند، بنابراین، معاملات امروز باید روند متعادل را طی می‌کرد، اما نزولی شد!


منفی‌سازان اصلی امروز شاخص


از نگاه آماری، امروز در بورس تهران، نمادهای بزرگ فارس و فولاد بالاترین میزان منفی‌سازی شاخص را بر عهده گرفتند و در کنار ونیکی، کگل، شپنا، کچاد و شتران در صدر ایستادند. در بازار فرابورس هم زاگرس بیش‌ترین میزان کاهش شاخص کل را ثبت کرد و ذوب، شگویا، آریا، هرمز، صبا و بجهرم در این روند منفی‌سازی سهم بیش‌تری نسبت به سایر نمادها داشتند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌‌دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات بازارهای سهام تهران امروز بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان با جابجایی ۵.۳ میلیارد سهم بود. ارزش معاملات بورس تهران از این میزان، ۴ هزار میلیارد تومان با ۴.۱ میلیارد سهم ثبت شد و ۴۱ هزار میلیارد تومان هم به معاملات فرابورس با محاسبه فروش اوراق دولتی و حجم معاملات ۱.۲ میلیارد سهم (حقیقی و حقوقی) اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز امروز حدود هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به دیروز کمی افزایش یافت. همچنین بیش از ۴۶۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی اتفاق افتاد. برترین صنایع امروز هم با بیش‌ترین میزان ارزش معاملات ۳۱۸، ۳۰۸ و ۲۷۷ میلیارد تومانی به ترتیب به گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها و فراورده‌های نفتی تخصیص یافت.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۱۶,۸۳۶.۰۲ (۹۰۰۴.۱۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۱.۷۶۳.۳۶ (۷۰۱.۸۹-)


ارزش معاملات: ۴,۰۳۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارسف فولاد و ونیکی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۷۸۰.۱۲ (۴۰.۴۳-)


ارزش معاملات: ۴۱,۰۰۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، ذوب و شگویا


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0