بااقتصاد
1401/02/18
14:40
رشد نرخ تورم، صعود شاخص بورس تهران را تضمین می‌کند؟/ تردید معامله‌گران سهام در شرایط مبهم اقتصادی جهان و بازار داخلی

گزارش بازار/ یکشنبه ۸۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در شرایطی که اقتصاد جهانی و به تبع آن اقتصاد ایران از یک‌سو با بحران تورم و رشد قیمت کامودیتی‌ها و از سوی دیگر با ابهامات سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای مواجه است، رشد نرخ تورم در کشور، عامل مهمی برای صعود شاخص کل بورس تهران محسوب می‌شود، مولفه‌ای که معامله‌گران و فعالان بازار سرمایه به‌خوبی با آن آشنا هستند و دست‌کم طی سال‌های اخیر، بزرگ‌ترین متغیر رشد شاخص بورس به شمار رفته است. این مولفه، حالا با توجه به بحران‌های جهانی و داخلی، تاثیرگذاری بیش‌تری را روی بازار سرمایه اعمال می‌کند.

صعود دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، تمامی شاخص‌های بورس تهران و فرابورس صعود کردند. شاخص کل پس از ارتقای ۹۱۵۰ واحدی از مرز کانال ۱.۵ میلیونی عبور کرد و آمادگی لازم را برای نزدیک شدن به ابر کانال مقاومتی ۱.۶ میلیون واحدی دارد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۲۶۹۲ واحد مثبت، کمتر از ۱۰۰۰ واحد با کانال ۴۳۰ هزار واحدی فاصله دارد. برای شاخص کل آیفکس هم ۱۳۱ واحد مثبت در ارتفاع ۲۱ هزار و ۲۰۴ واحدی رقم خورد.


فولاد دوباره به صدر جدول شاخص‌سازان بازگشت


فولاد از گروه فلزات اساسی که طی هفته‌های اخیر از صدر جدول شاخص‌سازان بورس تهران فاصله گرفته بود، امروز دوباره به اوج برگشت و با حدود ۱۷۰۰ واحد مثبت، تاثیرگذارترین نماد سبز بورس تهران لقب گرفت. شستا، شبریز، فخوز، مبین، وبملت و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی ایستادند. شستا به روال روزهای اخیر، همچنان پرحجم‌ترین تراکنش معاملاتی مثبت را در بورس تهران رقم زد و خساپا و آسیاتک در جایگاه بعدی قرار گرفتند.


معاملات پرتراکنش صنایع دامپروری و کشاورزی در فرابورس


در جدول شاخص‌سازان اصلی آیفکس، امروز نمادهای آریا، هرمز، شاوان، صبا، غصینو، زاگرس و فزر نقش اصلی را ایفا کردند و بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص این بازار گذاشتند. صدر جدول پرتراکنش‌ترین نماد مثبت فرابورس نیز به تلیسه، فرابورس و آریا اختصاص یافت.


خروج نقدینگی حقیقی ۵۰ میلیارد تومانی در بورس


معامله‌گران سهام، در دومین روز معاملاتی این هفته، ۶۱۸ نماد شرکتی را برای دادوستد سهام انتخاب کردند و ۱۲ نماد هم بدون جابجایی سهام، منتظر معاملات فردا شدند. در این دادوستدها، برای ۱۳۹ نماد صف خرید به ارزش ۱۱۸۵ میلیارد تومان و برای ۲۳ نماد، صف فروش به ارزش ۴۹ میلیارد تومان تشکیل شد. میزان خرید سهام توسط حقوقی‌های بازار ۵۱ میلیارد تومان و خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت ۱۹۰ میلیارد تومان به ثبت رسید.


جزییاتی از پرداخت سودهای رسوبی سهامداران در سامانه سجام


غلامرضا ابوترابی، قائم مقام مدیعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، جزییاتی از دریافت سودهای رسوب شده سهامداران را اعلام و اظهار کرد: تمامی شرکت‌هایی که در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرند دارای این مبلغ رسوبی هستند، بنابراین باید به تسویه آن با سهامداران خود اقدام کنند.


وی تصریح کرد: البته این یک سمت ماجراست و سمت دیگر سهامدارانی هستند که باید احزار هویت شوند و در سجام ثبت نام کنند. به گفته وی ۶۰ میلیون کد سهامداری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۰ میلیون نفر در سجام ثبت‌نام کرده‌اند. بنابراین سهامدارانی که سجام ندارند و مشخصات خود را در سجام ثبت نکرده‌اند از سود تقسیم شده مجامع عمومی محروم می‌شوند و سود به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.


دولت در صورت ارایه کالابرگ می‌تواند اقدام به حذف ارز ترجیحی کند


مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: قانون مجلس حذف ارز ترجیحی را فقط درصورت ارایه کالابرگ الکترونیکی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ اجازه داده است.


وی افزود: پرداخت نقدی به‌جای کالابرگ با گذشت زمان قدرت خرید مردم را کاهش خواهد داد و مجلس بر اجرای قانون برای آرامش معیشتی مردم اصرار دارد.


تامین نهاده‌های دامی تا پایان خردادماه با ارز ۴۲۰۰ تومانی


مدیرعامل اتحادیه دامداران، با اعلام خبر تخصیص معادل ۳ هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌های دامی، افزود: ارز نهاده‌های دامی برای فروردین، اردیبهشت و خردادماه نیز با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین شده است.


مجتبی عالی در واکنش به نگرانی دامداران به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و تامین نهاده‌های دامی، تصریح کرد: این موضوع هنوز اعلام نشده است و در صورتی که دولت برنامه‌ای در این خصوص داشته باشد به صورت علنی اعلام می‌کند.


به گفته وی، برخی دامداران حتی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دامی هستند تا قیمت‌گذاری‌های جدیدی برای محصولات دامداران صورت گیرد.


سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی در بورس


عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه این صندوق در ازای سود از پیش تعیین‌شده نسبت به سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیاردی در بازار سهام اقدام کرده است و در پایان دوره پنج ساله می‌تواند پول خود را برداشت کند، گفت: صندوق توسعه با مجوزی که اخیرا صادر شده، در حال آماده‌سازی جهت ورود مستقیم و گسترده برای سرمایه‌گذاری جدید در بازار سرمایه است که از قراردادهای قبلی متفاوت خواهد بود.


تضمین قیمت نان، اولویت دولت و مجلس!


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد: یک پنجم مصرف کشور در بخش گندم فقط به صنف و صنعت اختصاص دارد و چهار پنجم دیگر، یعنی بیش از۸۰ درصد مصرف در سامانه مد نظر دولت برای تضمین قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم در نظر گرفته شده است.


به گفته وی، در شرایط فعلی اقتصادی، اولویت دولت و مجلس، تضمین قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم است تا امنیت غذایی حفظ شود.


خاندوزی اظهار امیدواری کرد که دولت بتواند در راستای تکلیف اجرای قانون مجلس، در گام بعدی، سایر اقلام علاوه بر نان سنتی را به شکل کالابرگی در این سامانه درج کند تا تضمینی برای امنیت غذایی مردم در شرایط فعلی اقتصادی باشد که جزو اولویت‌های مشترک دولت و مجلس است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم نزدیک به ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۶۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم به بیش از۶۷۰۰ میلیارد تومان رسید که ۴۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس تهران با خالص تغییر مالکیت سهم به میزان ۶۰ میلیارد تومان از حقیقی‌ها به سهامداران عمده اختصاص یافت.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فراورده‌های نفتی و فلزات اساسی به ترتیب با ۶۷۲ ، ۴۲۷ و ۳۸۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و مثبت امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۵۲.۹۹۸.۰۱ (۹۱۵۰.۳۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۹.۰۱۱.۴۲ (۲۶۹۲.۶۳افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۲۱۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۱.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، شستا و شبریز


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۲۰۴.۴۶ (۱۳۱.۲۴افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۷۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، هرمز و شاوان


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0