اقتصاد نیوز
1399/09/26
07:45
شور حقیقی های بورس فروکش می کند؟

اقتصاد نیوز : شاخص ها و آمارهای روز سه شنبه حکایت از آن دارد که آخرین هفته کاری آذر برای بورس سبز نباشد اما بازار گردانان و احتمال حمایت از کف، امید معامله گران برای قلم قرمز کشیدن بر سه روز سرخ پوشی است.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل افت ۵۵ هزار و ۷۸۲ واحدی داشت و به رقم یک میلیون و ۴۲۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۱۰ هزار و ۷۵۲ واحد در رقم ۴۴۱ هزار و ۱۳۵ واحد ایستاد. ۴۱۶ نماد بازار سهام معادل ۸۸ درصد کاهش قیمت داشتند و تنها قیمت سهام ۸ درصد نمادها افزایش یافت.


بیشترین افزایش قیمت؛ رشد قیمت سهام چین چین

روز گذشته سهام شرکت کشت و صنعت چین چین (با نماد غچین) بالاترین رشد قیمتی بورس را داشت. پس از غچین، شرکت لعاب ایران (شلعاب) و تامین ماسه ریخته‌گری (کماسه) بیشترین رشد قیمت را داشتند و در فرابورس نیز اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی۷۰۴، تملی۷۰۲ و تملی۸۰۶، تملی۸۰۳ و سهام شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) و داروسازی آوه سینا (داوه) بیشترین رشد قیمتی را داشتند.


بیشترین کاهش قیمت؛ ریزش قیمت سهام قند اصفهان

قصفها (شرکت قند اصفهان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از قصفها، شرکت ایران تایر (پتایر) و مگسال (زمگسا) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس بپیوند (برق و انرژی پیوند گستر پارس)، زدشت (کشت و صنعت دشت خرم‌دره) و حسینا (توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


عرضه و تقاضای بازار

از آن جایی نمادهایی که در پایان معاملات با صف خرید همراه هستند در روز بعد هم پرتقاضا هستند و نمادهای دارای صف فروش در پایان معاملات، در روز بعد هم با عرضه بالایی مواجه می‌شوند، به نظر می‌رسد بررسی عرضه و تقاضاهای پایانی روز سه‌شنبه، به پیش بینی روند بورس امروز کمک کند.


صف های بورس

کاهش تقاضای بازار

در پایان معاملات روز گذشته، ۳۲ نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان بود که نسبت به روز دوشنبه ۱۶ درصد کاهش داشت. کاهش تقاضای بازار موجب سقوط بزرگ روز سه‌شنبه شد.


رشد صف های فروش

در پایان معاملات سه‌شنبه، ۳۵۲ نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش ۵ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان بود که بالاترین رقم در ۳۸ روز کاری گذشته، از ۲۸ مهر تاکنون است. رشد ۱۸۵ درصدی ارزش صف‌های فروش نسبت به روز دوشنبه توضیح دهنده علت سقوط شاخص بورس است.


بیشترین تقاضاها؛ بوعلی در صدر

در پایان معاملات دیروز، نمادهای پر تقاضا همانند روز دوشنبه بودند در واقع در روز سه شنبه همانند روز دوشنبه بیشترین ارزش صف خرید به شرکت پتروشیمی بوعلی (با نماد معاملاتی بوعلی) اختصاص داشت. پس از بوعلی، وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) و چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین عرضه‌ها؛ صف فروش ۳۲۵ میلیاردی شپنا

نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد و پس از شپنا، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و وپارس (بانک پارسیان) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند. روز گذشته در میان سه نماد با صف فروش بالا فقط بانک پارسیان جای سایپا را گرفت.


صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

در روز سقوط ۵۵ هزار واحدی شاخص کل، تمام نماگرهای بازار منفی بودند. ۸۸ درصد نمادهای بازار با کاهش قیمت مواجه بودند، ۲ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد، ارزش معاملات خرد ۵۷ درصد کاهش یافت و مازاد عرضه هنگفتی در بازار شکل گرفت.


یکی از رکوردهای روز سه‌شنبه مازاد عرضه ۴ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومانی بود که بیشترین رقم از ۱۸ آبان ماه به این سو است. برای دومین روز پیاپی، در پایان معاملات میزان عرضه‌ها از تقاضاها بیشتر بود.


اما اتفاق مهم دیروز خروج سهام‌داران حقیقی از بازار بود. خروج هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان پول حقیقی سومین خروج تاریخی بورس تهران است. علاوه بر این، معامله‌گران حقیقی بیشترین سهم را از فروش‌های بازار داشتند. دیروز ۹۰ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. همچنین ۵۶ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۴۴ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد.


وجود مازاد عرضه سنگین در بورس و خروج چشمگیر پول‌های حقیقی در دو روز اخیر بسیاری از سهام‌داران خرد و حقیقی را دچار ترس کرده و شکل‌گیری این باور که عده‌ای به عمد بازار را به سمت نزول می‌کشانند و بازارگردانان به نوسان‌گیری در بازار مشغولند، اعتماد به بازار سهام را کاهش داده است.


گرچه مقام های ناظر بازار تاکید دارند قرار نیست بازارگردان سهمی را خرید نفروشد و وظیفه بازارگردان همین است که در یک کف خریداری و در یک محدوده دیگر فروشنده باشد اما برخی معامله گران توقع دارند بازارگردانان در شرایط کنونی فروشنده نباشند.


در مجموع نوسانات قیمتی بورس اتفاقی است که همواره رخ می‌دهد، اما نکته نگران کننده، کاهش اعتماد به بازار سرمایه و خروج هیجانی از بورس است. اتفاقی که در دو روز اخیر موجب سقوط ۸۶ هزار واحدی شاخص بورس شده است. اگر این روند در روز پایانی هفته نیز ادامه یابد، امروز هم بورس سرخ‌رو خواهد بود.مگر این که حمایت های از بورس از سوی عوامل حقیقی و حقوقی بالا رود. در این میان یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن دیدگاهی است که تاکید دارد تمام زور دولت برای تنظیم بازار همین میزان بوده است. دولت بیش از این توانی برای بالا بردن شاخص ندارد و به جای توجه بر رشد شاخص باید بر تعمیق بازار تمرکز داشت.


انتهای خبر

0
0