بااقتصاد
1401/01/31
13:43
شاخص کل در آخرین روز فروردین، کانال ۱.۵ میلیون واحدی را حفظ کرد/ فولاد، مانع از ریزش بیش‌تر شاخص بورس تهران شد

گزارش بازار/ چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ آخرین روز فرودین‌ماه برای بازار سهام تهران، چندان خوش‌یمن نبود و به‌رغم معاملات مثبت صبحگاهی در این بازار و صعود شاخص کل بورس، تشدید عرضه‌ها، موجب شد تا در وقت پایانی، شاخص کل ۸۱۸ واحد عقب‌نشسنی کند اما بازگشایی نماد فولاد، مانع از افت بیش‌تر شاخص شد. البته روند معاملات سهام، امروز هم متعادل بود و تعطیلات ۳ روزه را می‌توان یکی از دلایل تردید معامله‌گران سهام برای افزایش تقاضا دانست.

قدرت عمل فروشندگان بیش‌تر از خریداران سهام


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات سهام، امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین‌ماه، در دامنه مثبت آغاز شد اما فروشندگان قوی‌تر از خریداران عمل کردند تا در آخرین روز فروردین سبز، شاخص کل بورس سرخپوش شود. شاخص کل هم‌وزن که تازه به کانال ۴۰۰ هزار واحدی رسیده است، در امتداد شاخص کل، کمی افت کرد اما توانست به جریان معاملات مثبت بپیوندد و ۸۶۱ واحد رشد کند. معاملات منفی که بر بازار فرابورس غالب شده بود، مقاومت شاخص کل آیفکس را درهم شکست و ۲ واحد منفی، برایش ثبت کرد.


خودرویی‌ها همچنان صدرنشین نمادهای پرتراکنش مثبت


در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس تهران، شستا بازهم در صدر ایستاد اما برخلاف روزهای گذشته این‌بار بالاترین حجم تراکنش منفی را رقم زد. نمادهای خودرویی مانند خودرو خگستر و خساپا به همراه شپنا، بالاترین حجم تراکنش‌های منفی بورس را از آن خود کردند. در بازار فرابورس نیز کرمان و تجلی، بالاترین حجم تراکنش‌های منفی را رقم زدند و تلیسه در نقطه مقابل ایستاد.


ارزش صف‌های خرید، ۱۴ برابر بیش‌تر از صف‌های فروش


به‌این‌ترتیب، در پایان وقت بازار، معامله‌گران سهام امروز ۶۱۷ نماد شرکتی را برای خرید و فروش انتخاب کردند و ۱۲ نماد بدون معامله روی تابلوها ثبت شد. از این تعداد نماد معامله شده، ۱۱۳ سهم در صف خرید به ارزش ۴۹۶ میلیارد تومان و ۲۰ سهم در صف فروش به ارزش ۳۵ میلیارد تومان قرار گرفتند. ۱۲۸ نماد شرکتی، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۵۷ نماد شرکتی هم با کاهش قیمت بیش از ۳درصدی مواجه شدند.


وزارت نفت، صنعت و رفاه در صف انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه


احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای ایجاد شفافیت بیش‌تر ادامه خواهد داشت. در سال گذشته صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی را شفاف کردیم و بعد از آن به جهت اینکه این جزو تاکیدات دولت محترم بود از دیگر وزارتخانه‌ها هم خواسته شد شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های صنعت، نفت، رفاه و سایر وزارتخانه‌ها هم به این جرگه بپیوندند.


به گفته وی، به محض اینکه در تیرماه امسال، مجمع عمومی شرکت‌ها برای صورت‌های مالی ۱۴۰۰ آن‌ها منعقد و نهایی شد حتما در صورت‌های سال مالی ۱۴۰۰ منتشر خواهند شد.


خاندوزی افزود: تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های دولتی بودند که اطلاعات آن‌ها در راستای اهداف ضد تحریمی کشور بود، افشای اطلاعات آن‌ها به مصلحت ملی نبود، بنابراین با هماهنگی ریاست جمهوری، این موارد را کنار گذاشتیم، اما در مورد سایر شرکت‌ها این رویه ادامه‌دار و پایدار خواهد بود.


طرح عرضه در بورس کالا، جایگزین قرعه‌کشی خودرو


مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه ترین اظهار نظر در خصوص ایده عرضه خودرو در بورس کالا معتقد است که این پیشنهاد ایده مناسبی برای جایگزینی قرعه کشی خودروست. به گفته وی، طرح عرضه خودرو در بورس کالا در حال انجام و مراحل نهایی قرار دارد.


فراخوان مجلس برای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت


۱۸ میلیون نفر جامانده از سهام عدالت در کشور شناسایی شده است که این دسته از مشمولان می‌توانند از خردادماه آینده، اقدام به ثبت‌نام برای دریافت سهام عدالت کنند. در همین زمینه، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت که از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود. به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، مشمول سهام عدالت هستند و یا می‌توانند ثبت نام کنند.


گفتنی است؛ تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بر اساس اولویت‌بندی انجام می‌شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر است.


ارزش گذاری ایران خودرو برای عرضه بلوکی به بخش خصوصی تا آخر اردیبهشت نهایی می‌شود


مهدی خطیبی مدیرعامل ایران‌خودرو، اظهار کرد: پیرو دستور رییس جمهوری مبنی بر واگذاری سهام دولت در خودروسازان به بخش خصوصی، در حال حاضر حدود ۳۰۰ کارشناس رسمی دادگستری مشغول ارزش‌گذاری دارایی‌های کل گروه صنعتی هستند. در ۷۷ شرکت، کار ارزش‌گذاری تقریبا به مرحله پایانی رسیده است و این موضوع مهم را باید در نظر گرفت که ابنیه، ملک و ماشین‌آلات و تجهیزات این گروه بسیار گسترده است.


خطیبی افزود: پیش‌نیاز واگذاری بلوک‌ها تعیین قیمت است، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو باید سهام ایران‌خودرو و سایر دارایی‌ها را واگذار کند. در سایر شرکت‌ها از جمله تعاونی خاص ایران‌خودرو هم این رویه ادامه دارد. به گفته وی، بیش از ۸۰ درصد کار انجام شده است و به‌زودی و تا پایان اردیبهشت ماه، تمام کار به نتیجه نهایی می‌رسد.


حذف عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی به دستور وزارت صنعت


مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، اصلاحیه جدول عوارض صادراتی را به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه ابلاغ کرد. طبق این اصلاحیه، عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی نظیر ورق گالوانیزه، ورق رنگی و مفتول‌های فولادی حذف شده است.


گفتنی است؛ پیش‌ازاین، عوارض صادراتی ورق‌های گالوانیزه و رنگی ۵ درصد و عوارض صادراتی انواع مفتول‌های فولادی ۸ درصد تعیین شده بود که اصلاحیه جدید دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، عوارض این محصولات را حذف کرده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم بیش از ۱۲۹۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۷۸۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم نسبت به معاملات روزهای اخیر رکوردشکنی کرد و به بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۱۳۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از حقوقی‌ها به سهامداران حقیقی انجام شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای وتوصا، خساپا و وپارس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، فولاد و شتران متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب با ۸۰۳ ، ۳۱۶ و ۳۰۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۱۲.۲۸۷.۳۱ (۸۱۸.۵۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۱.۴۳۶.۷۳ (۸۶۱.۲۴افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۸۳۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولادف وپارس و وبانک


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: پارسان، شبندر و نوری


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۷۶۳.۹۰(۲.۳۳-)


ارزش معاملات: ۲.۱۰۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: صبا، اتکای و مادیرا


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شگویا، زاگرس و ومهان


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0