بااقتصاد
1400/03/03
13:36
رشد ۵ درصدی تقاضای محصولات پتروشیمی/ ظرفیت تولید سال ۹۹ به ۹۰ میلیون تن رسید

بهزاد محمدی گفت: در بخش تولید در حال حاضر ۶۷ مجتمع پتروشیمی فعال داریم و با بهره برداری از طرح‌های باقی مانده جهش دوم که تا پایان سال به مدار تولید میان تعداد مجتمع‌های تولیدی به ۷۷ مجتمع افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت طلایی کشور جایگاه خود را در اقتصاد کشور مستحکم‌تر می‌کند. در شرایطی که رشد تقاضای سالیانه فرآورده‌های نفتی در دنیا به کمتر از ۰.۹ درصد رسیده، رشد تقاضای سالیانه محصولات پتروشیمی به مرز ۵ درصد رسیده و این علامت مهمی برای لزوم توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی است.


او افزود: باید با به کارگیری منابع هیدروکربنی غنی نفت و گاز به عنوان خوراک، بر اساس یک نقشه مدون و دقیق، بیش از پیش به سمت توسعه تهاجمی با عجله و البته هوشمندانه صنعت پتروشیمی و خلق ثروت حرکت کنیم.


محمدی ادامه داد: ۵۸ سال از عمر صنعت پتروشیمی می‌گذرد و ظرفیت تولید این صنعت که تا پایان سال ۹۸ به میزان ۶۵ میلیون تن بوده، در یک سال گذشته با بهره برداری از ۱۷ طرح با ظرفیت ۲۵ میلیون تنی به ۹۰ میلیون تن رسیده که رکورد بی نظیری در تاریخ این صنعت محسوب می‌شود.


او گفت: در بخش خوراک در سال ۹۹، ۴۰ میلیون تن انواع خوراک شامل گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی، گاز غنی، نفت و نفت سفید از صنعت نفت و گاز کشور دریافت شده که معادل یک میلیون بشکه نفت خام در روز است.


مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اظهار کرد: این عدد در سال ۱۴۰۴ با تکمیل و بهره برداری از ۵۰ طرح فعال صنعت پتروشیمی به معادل دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز افزایش خواهد یافت و این رشد از منظر گذر از خام فروشی بسیار اهمیت دارد.


او افزود: در بخش تولید در حال حاضر ۶۷ مجتمع پتروشیمی فعال داریم و با بهره برداری از طرح‌های باقی مانده جهش دوم که تا پایان سال به مدار تولید میان تعداد مجتمع‌های تولیدی به ۷۷ مجتمع افزایش پیدا می‌کند.


محمدی ادامه داد: در سال ۹۹، ۶۲ تن محصول در این صنعت تولید شده که بخشی در خود صنعت مصرف می‌شود و ۳۵ میلیون تن آن به عنوان محصول نهایی قابل فروش به بازار‌های داخلی و جهانی عرضه شده است.


او گفت: حدود ۳۰ درصد محصولات تولیدی در صنایع داخلی به مصرف می‌رسد و ۷۰ درصد دیگر به کشور‌های مختلف صادر می‌شود. ۳۰ درصد در صنایع داخلی به مصرف می‌رسد و ۷۰ درصد دیگر به کشور‌های مختلف صادر می‌شود.


این مقام مسئول بیان کرد: در بخش صادرات، در سال ۹۹ علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم و کاهش تقاضای ناشی از کرونا ۲۵ میلیون تن صادرات داشتیم و درآمد ارزی ناشی از آن ۱۰ میلیارد دلار بوده است. در بخش بازار داخلی نیز از سبد ۳۵ میلیون تومان محصول نهایی صنعت پتروشیمی در میلیون تن محصول به بازار داخلی عرضه شده و ارزش فروش داخلی ۵ میلیارد دلار بوده است.


او گفت: هیچ صنعتی در کشور نداریم که به پایین دست خودش ۱۰ میلیون تن محصول معادل ۵ میلیارد دلار عرضه کند که این حجم محصول، منجر به رونق اشتغال بی‌نظیری در ۱۵ هزار بنگاه خودرو کوچک در پایین دست صنعت پتروشیمی می‌شود.


محمدی تصریح کرد: در بخش تنوع محصولات در سال ۹۹، ۴۰ نوع مواد شیمیایی و حدود ۳۴۰ گرید محصولات پلیمری به بازار عرضه شده که در سال ۱۴۰۴ با بهره برداری از طرح‌های در دست اجرا، ۲۰ محصول جدید به سبد محصولات صنعت پتروشیمی اضافه خواهد شد.


او ادامه داد: در سال ۹۹ با بهره‌برداری از ۱۷ در ظرفیت‌های صنعت از ۶۵ میلیون تا به ۹۰ میلیون تن افزایش پیدا کرد که این یک رکورد طلایی برای صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود. تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز با بهره‌برداری از ۱۷ طرح باقیمانده دوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد که اکنون پیشرفت متوسط این طرح‌ها ۸۴ درصد است.


محمدی اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که با تحقق ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی، در حقیقت صددرصد برنامه ششم توسعه در بخش پتروشیمی محقق خواهد شد. در حال حاضر ۴۰ طرح فعال هم در قالب طرح‌های جهت سوم فعال هستند و ظرفیت تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۳۵ میلیون تن خواهد رسید و سبب افزایش درآمد صنعت به حدود ۳۵ میلیارد دلار بر حسب قیمت‌های سال ۹۵ می‌شود.


او بیان کرد: پیشرفت متوسط۴۰ طرح جهش سوم امروز ۳۱ درصد است و با تحقق طرح‌های جدید سوم، رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه از ۲ به یک ارتقا پیدا خواهد کرد.


محمدی گفت: تا امروز ۷۹ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شده و این عدد با تمام طرح‌های باقیمانده جهش دوم به ۸۵ میلیارد دلار و با تکمیل طرح‌های جهش سوم به ۱۰۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.


او تاکید کرد: با هدف توسعه زنجیره ارزش، تامین نیاز صنایع پایین دستی، ایجاد تنوع در سبد محصولات و کاهش واردات محصولات گران قیمت، ۳۳ طرح پیشران با فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف کردیم که تاکنون برای متقاضیان ۱۵ طرح، مجوز صادر شده است.


مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: ظرفیت این طرح‌ها ۳.۳ میلیون تن و حجم سرمایه گذاری آن‌ها نیز سه و نیم میلیارد دلار است. با بهره‌برداری از آن‌ها ۱۸ نوع محصول جدید و خاص برای اولین بار به سبد محصولات صنعت پتروشیمی اضافه و دغدغه بنگاه‌های صنایع پایین دستی در تامین مواد اولیه کاهش پیدا خواهد کرد.


او ادامه داد: همچنین ۷۰ درصد از واردات ۱.۳ میلیارد دلاری فعلی نیز قابلیت تولید داخلی پیدا می‌کند. مهمترین زنجیره طرح‌های پیشران، زنجیره پروپیلن است که باید در ابتدا کمبود پروپیلن کشور را جبران کنیم و از این مسیر این زنجیره را توسعه دهیم.


این مقام مسئول افزود: به همین منظور طرح‌های تولید پروپیلن از متانول و در نقاطی که مطالعه وجود ندارد از گاز طبیعی و پروپان برنامه‌ریزی شده که مصمم هستیم ظرفیت تولید پروپیل را از یک میلیون تن فعلی به چهار میلیون تن در سال ۱۴۰۴ افزایش دهیم.


او گفت: مهمترین رویداد سال ۹۹ از منظر پژوهش و فناوری نیز رونمایی از دانش فنی فرآیند تولید پروپیلن از متانول بود که برای اولین بار در کشور شاهد ساخت یک طرح بزرگ پتروشیمی با دانش فنی تمام ایرانی همراه با تولید محصول راهبردی پروپیلن خواهیم بود. به دلیل اهمیت این موضوع شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک شرکت توسعه ای، اجرای این طرح را دنبال می‌کند.


محمدی اظهار کرد: روند بومی سازی دانش فنی فرآیند‌های پتروشیمی در سایر محصولات نیز به سرعت در حال دنبال شدن است.


او گفت: در بخش داخلی سازی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت به عنوان مواد حیاتی گران قیمت نیز در حال حاضر به ۸۵ نوع کاتالیست در صنعت پتروشیمی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار در سال نیاز داریم که ۲۰ کاتالیست عمده در حال حاضر داخلی سازی شده و ۱۶ نوع دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ بومی سازی خواهد شد.


محمد بیان کرد:در این صورت در مجموع ۲۰۰ میلیون دلار که از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین کاتالیست‌ها از سبد ۲۷۵ میلیون دلاری تا پایان سال بومی سازی خواهد شد.



انتهای خبر

0
0