بااقتصاد
1401/02/27
13:52
شاخص بورس تهران از محدوده مقاومتی ۱.۶ میلیون واحدی عبور کرد/ حقیقی‌ها سهمی در سقف‌شکنی شاخص کل نداشتند!

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازار سهام تهران در روزی که شاخص آلودگی هوا به اوج رسید و پایتخت را به حال نیمه‌تعطیل درآورد، به روند صعودی اخیر ادامه داد و سقف‌شکنی سال ۱۴۰۱ را با عبور از محدوده مقاومتی کانال ۱و۶ میلیون واحدی درهم شکست. یکی از مولفه‌های مهم و البته منفی امروز در بورس تهران، واگرایی شاخص کل و شاخص هم‌وزن بود که حجم تقاضای حقوقی‌ها روی حقیقی‌های بازار تاثیر نگذاشت تا با صعود ۲۲ هزار و ۲۲۵ واحدی شاخص کل، افت ۱۴۱۱ واحدی شاخص کل هم‌وزن ثبت شود. به‌این‌ترتیب، نه تنها حقیقی‌ها در فتح کانال ۱.۶ میلیونی سهمی نداشتند، بلکه تاحدودی هم مانع از رشد بیش‌تر شاخص کل بورس شدند.

افت شاخص کل هم‌وزن در روز فتح ابرکانال ۱.۶ میلیون واحدی!


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات بازارهای سهام تهران، امروز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، زیر تاثیر خبرهای مثبت مبنی بر کاهش عوارض صادراتی صنایع فولادی، رشد نسبی نرخ دلار و احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای توسط روسیه و تاثیر آن بر بازارهای جهانی، همچنان صعودی بود. شاخص کل بورس توانست با حمایت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، برای نخستین بار در سال جدید ابرکانال یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را به دست آورد. تمامی شاخص‌های بورس تهران، بجز شاخص کل هم‌وزن رشد کردند و شاخص کل آیفکس نیز حدود ۷۰ واحد ارتقا یافت.


بازگشت شاخص‌سازان بزرگ به صدر جدول معاملات بورس


با بازگشت نمادهای بزرگ و کامودیتی‌محور به صدر جدول شاخص‌سازان بورس تهران، پارس، کگل، فولاد، کچاد، فملی، شبریز و فخوز بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار اعمال کردند. نمادهای آسیاتک، شستا و فولاد همچنین بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت بورس را رقم زدند.


کگهر، صدرنشین جدول شاخص‌سازان آیفکس


برای بازار فرابورس نیز نمادهای کگهر، هرمز، صبا، ومهان، فجهان و فزر نقش اصلی را در رشد ۷۰ واحدی شاخص کل آیفکس ایفا کردند و فرابورس، تک نماد سرخپوش در میان بزرگان سبزپوش بود. همچنین حگهر، کرمان و فزر، بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را در این بازار رقم زدند.


رشد ۳ برابری ارزش صف‌های خرید سهام نسبت به صف‌های فروش


معامله‌گران سهام امروز ۶۲۴ نماد شرکتی را برای دادوستد و جابجایی سهم انتخاب کردند و ۱۳ نماد هم بدون معامله، به استقبال بازار فردا رفتند. در این دادوستدها، برای ۸۱ نماد، صف خرید ۵۳۶ میلیارد تومانی و برای ۶۷ نماد، صف فروش ۱۷۳ میلیارد تومانی تشکیل شد.


اقدامات مناسب عشقی و بازگرداندن اعتماد به بورس


مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، عملکرد رییس سازمان بورس را در بازگرداندن اعتماد عمومی به بازار سرمایه مناسب ارزیابی کرد و افزود: هنگام استقرار دولت جدید، بازار سرمایه کمی با تلاطم همراه بود که بسیاری از این متغیرها دست بورس نبود. به گفته وی، تلاش مجلس و دولت در راستای اجرای مصوباتی برای کاهش تلاطم بورس نتیجه‌بخش بود و ما امروز شاهد هستیم که بازار سرمایه به آرامش نسبی رسیده است.


تاکید عضو ناظر مجلس بر بورس به واریز سود سهامداران از طریق سجام


محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس بر بورس، تصریح کرد: طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ شرکت‌های بورسی موظف به واریز سود از طریق سجام شده‌اند. با این قانون پرداخت سود رسوبی توسط شرکت سپرده‌گذاری و تمام سود متعلق به سهامداران به تدریج واریز می‌شود.


باقی‌مانده سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا به معدنی، فولادی‌ها واگذار می‌شود


از ابتدای هفته جاری مذاکراتی میان دولت و "کنسرسیوم شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی" به منظور خرید الباقی سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا در دست انجام است و اطلاعاتی نیز بین دو مجموعه، مبادله شده است.


بر اساس این گزارش، دولت در حال مذاکره با چند کنسرسیوم دیگر از سایر بخش‌ها به منظور فروش سهم خود در این دو خودروساز بزرگ است.


جزییات جدیدی از خرید خودرو در بورس کالا


گروه بهمن نخستین خودروسازی است که فردا، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه، محصول «وانت کارا» را از طریق بورس به متقاضیان عرضه خواهد کرد و به‌زودی شاهد عرضه خودروهای بیش‌تری از این گروه در بورس کالا خواهیم بود.


رویکرد جدی وزیر جهاد کشاورزی برای عرضه محصولات در بورس کالا


جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، بازار سرمایه را ابزاری مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دانست و گفت: باید به سمت شیوه‌های نوین تامین مالی حرکت کنیم که در این راستا، بازار سرمایه می‌تواند ابزار مناسبی برای افزایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بخش کشاورزی باشد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۷۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۷۵۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۳۳۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز به بیش از ۸۱۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز، افزایش داشت. طی این جابجایی‌ها، ۲۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خرید سهام را به نمادهای حگهر، کچاد و فزر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های سپید، بپاس و شستا متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۶۰۱ ، ۵۴۰ و ۴۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۶۰۶.۰۲۵.۷۴ (۲۲۲۲۵.۴۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۴۷.۸۱۲.۸۰ (۱۴۱۱.۹۱-)


ارزش معاملات: ۷.۵۴۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۲.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: پارس، کگل و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۶۸۹.۷۸ (۶۹.۰۶افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۳۴۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: کگهر، هرمز و صبا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0