همفکران
1401/03/16
16:08
گزارش بازار/سرخی مبهم!

شاخص کل بورس تهران ۱۶امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۲۷ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۱۴ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی روز را منفی آغاز کرد و تا انتها به حرکت در مدار نزولی ادامه داد تا در نخستین روز معاملاتی هفته جاری حدود ۲ درصد از ارتفاعش کاسته شود. شاخص هموزن نیز همسو با جو منفی حاکم بر بازار، روندی نزولی داشت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۶امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۲۷ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۱۴ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی روز را منفی آغاز کرد و تا انتها به حرکت در مدار نزولی ادامه داد تا در نخستین روز معاملاتی هفته جاری حدود ۲ درصد از ارتفاعش کاسته شود.


شاخص هموزن نیز همسو با جو منفی حاکم بر بازار، روندی نزولی داشت و با افت ۹۶۰۰ واحدی، روزی ناخوش را سپری کرد.


بفجر، مبین و فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. بفجر و مبین پس از حدود ۳ هفته به گردونه معاملات بازگشتند و به ترتیب با رشد حدود ۱۹ و ۶ درصدی روز را به پایان بردند. فولاد، شپنا و نوری بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فولاد ۲ درصد افت قیمت را تجربه کرد. شپنا حوالی کف قیمتی روزانه بست و نوری بالغ بر ۴.۵ درصد کاهش قیمتی را رقم زد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای آریا و زاگرس و فغدیر، ۳۶۶ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۸۵۳ واحد متوقف شد. کزغال و زقیام نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز بالغ بر ۱۱۷۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۶ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


احتمال فروش بیشتر نفت ایران بدون توافق هسته‌ای



رسانه آمریکایی بلومبرگ مدعی شد: یک شرکت عمده و مستقل معامله‌گر نفت خام اعلام کرده است که احتمالا واشنگتن برای عرضه بیشتر نفت خام به بازارهای جهانی و پائین آوردن بهای سوخت در آمریکا از افزایش عرضه نفت ایران چشم‌پوشی کرده و اجازه می‌دهد ایران به رغم ادامه تحریم‌ها نفت بیشتری صادر کند.


اخذ مالیات سود سپرده‌های «حقوقی» بانکی از سال آینده



محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: امسال سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی محاسبه و مالیات آن در سال آینده اخذ خواهد شد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت نیروگاه و یوتیلیتی تنها جذب کننده پول، از سوی سهامداران خرد بودند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های حقیقی از شیمیایی ها و فلزات اساسی ها صورت گرفت. نماد بفجر بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای وبملت و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران پس از وقفه دو روزه، سومین هفته خرداد ماه را با افت سنگین قیمت ها آغاز کرد. اگرچه در لحظات آغازین منفی ها متعادل بود و در برخی تک نمادها تقاضا برتری داشت، اما پس از گذشت چند دقیقه و با شکل گیری صفوف فروش خودرویی ها، عرضه ها شدت گرفت و خروج پول های خرد از بازار با شتاب بیشتری دنبال شد. منفی های امروز و افت یکپارچه قیمت ها کمی دور از انتظار بود چرا که نه در دلار شاهد روند نزولی بودیم و نه در قیمت های جهانی. اما به نظر می رسد شایعه های منفی اعم از افزایش نرخ بهره بانکی و شکست مذاکرات برجامی بیش از آنچه باید تاثیرگذار بودند و سهامداران را به سمت فروش سوق دادند.


مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک ملت معادل ۵۴میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی فجر انرژی خلیج فارس با برتری ۳۵میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.


به این ترتیب در بازار امروز به جز به صف نشستن فروشندگان در عمده نمادهای معاملاتی و برتری تقاضا در برخی تک نمادها نظیر آسیاتک، بفجر، مبین، سکرد، خزر و.... که تعدادشان به زور به ده تا می رسید، خبر دیگری نبود.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای تفارس، شلیا و سایرا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای بفجر، تفارس و خزر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵۵ درصد، بنیرو با ۳.۰۳ درصد و سخزر با ۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خراسان با ۷.۶۶ درصد، قثابت با ۴.۲۶ درصد و ونیرو با ۴.۰۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۱۹۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۴ درصد افت داشت و به ۱۵ میلیون و ۹۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۳ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۵۳ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0