بورس۲۴
1399/11/18
10:53
مهم ترین تحرکات حقیقی ها در هفته دوم بهمن ماه

افت ۹۳ درصدی ورود پول خرد به صندوق های با درآمد ثابت حقیقی ها در هفته گذشته بیشتر از سایر نمادها، سمگا، پاکشو، تاصیکو، کویر و غگلپا خریدند و شپنا، شبندر، شتران، فملی و وسپهر فروختند

بورس۲۴ : در هفته دوم بهمن ماه یعنی از شنبه یازدهم تا چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه مجموع ارزش کل معاملات به ۷۴،۸۴۲ میلیارد تومان رسید که در قیاس با هفته قبل ۲ درصد افت داشت. ارزش کل معاملات خرد نیز با ۱۰ درصد افت به ۵۶،۱۲۷ میلیارد تومان رسید. میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد معادل ۱۱،۲۲۵ میلیارد تومان بود.


طی یک هفته اخیر سهامداران خرد ۲،۳۹۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج کردند. یعنی ۷ درصد بیشتر از مبلغی که در هفته نخست بهمن ماه از بازار برده بودند.


نکته بااهمیت آن که برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد به صندوق های با درآمد ثابت طی هفته دوم بهمن ماه با افت قابل ملاحظه ای نسبت به هفته نخست بهمن ماه مواجه شد. حقیقی ها در هفته ای که گذشت در حالی ۷۰ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق های ETF وارد کردند که در هفته ابتدایی بهمن ماه حدود یک هزار میلیارد تومان وارد این صندوق ها کرده بودند. یعنی تزریق نقدینگی خرد به صندوق های با درآمد ثابت در هفته دوم بهمن ماه با افت ۹۳ درصدی نسبت به هفته ابتدایی بهمن ماه مواجه شده است.


در این یک هفته بازدهی شاخص کل منفی ۳ درصد بود که در مقایسه با هفته قبل ۱ درصد کاهش داشت. اما بازدهی شاخص هموزن با ۲ درصد رشد از منفی ۲ درصد به صفر رسید.


طی هفته ای که گذشت شستا، شپنا، خساپا، وتجارت، خودرو، خگستر، شتران، برکت، حکشتی، سمگا، شبندر، فملی، فولاد، کرمان، وبصادر، کاما، وبملت، کویر، پاکشو و فزرین به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


سهم هایی که بیش از همه مورد توجه حقیقی ها بود و بیشترین خریدهای حقیقی را تشکیل داد به ترتیب سمگا، پاکشو، تاصیکو، کویر، غگلپا، حکشتی، داسوه، ثباغ، سنیر، سفارس، شکبیر، خگستر و قصفها بودند.


اما حقوقی ها بیشترین حمایت های خود را به ترتیب از شپنا، شبندر، شتران، فملی، وسپهر، وپارس، وتجارت، فولاد، شستا، سیتا، ودی، وگردش و ومعادن انجام دادند.


اما پربازده ترین و کم بازده ترین ها در هفته ای که گذشت کدام سهم ها بودند؟ غگلستا، زپارس، فنوال، قثابت، سکرد، حپترو، انرژی۲، دماوند، سنیر، برکت، بشهاب، قصفها و فولای بیشترین بازدهی را به سهامداران خود دادند. ارزش سهام این شرکت ها در هفته دوم بهمن ماه بین ۲۰ تا ۲۶ درصد رشد کرد.


نمادهای غشان، ختور، خلنت، وبیمه، غمینو، شاروم، افرا، خموتور، حریل، وبهمن، خکار، وتوصا، شسینا و غپینو هم به ترتیب بیشترین زیان را متحمل شدند. ارزش سهام این شرکت ها در هفته اخیر از ۱۵ تا ۱۸ درصد افت داشت.


وضعیت بازار در ابتدای هفته سوم بهمن ماه


هماگونه که آمارها نشان می دهد در هفته گذشته بازار روند نزولی داشت. تداوم فشار عرضه ها موجب شد تا شاخص کل حمایت مهم خود را در سطح ۱،۲ میلیون واحد از دست داده و تا ۱ میلیون و ۱۷۳ هزار واحد افت کند. این فشار عرضه ها در ابتدای هفته جاری یعنی هفته سوم بهمن ماه نیز ادامه یافته، به طوری که با گذشت کمی بیش از یک ساعت از معاملات امروز شنبه هجدهم بهمن ماه شاخص کل حدود ۲۸ هزار واحد افت کرده و به ۱ میلیون و ۱۴۴ هزار واحد رسیده است. تحلیلگران بنیادی محدوده ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار واحد را حمایت بعدی شاخص کل می دانند.


امروز بازار در حالی کار خود را آغاز کرد که حدود ۱۰۰ نماد دارای صف های خریدی به ارزش تقریبی ۲ هزار میلیارد تومان بودند و در مقابل حدود ۲۶۰ نماد صف های فروشی را یدک می کشیدند که ارزش ریالی آن ها تنها ۱،۳ هزار میلیارد تومان بود. اما با آغاز بازار رفته رفته بر حجم عرضه ها افزوده شد.


خاطرنشان می شود بازار سرمایه ما در حالی هفته ها قرمزپوش است که بازارهای جهانی کالایی همگی در مدار صعود قرار دارند. بهای نفت برنت بالای ۵۹ دلار رسیده، سرب بالاتر از ۲ هزار دلار، روی بیش از ۲،۶۸۰ دلار و مس بالای ۷،۹۸۰ دلار قرار دارد. بهای اوره و محصولات پتروشیمی نیز روند افزایشی دارند.


از ابتدای بازار امروز شنبه ۱۸ بهمن ماه تا اکنون که تقریبا نیمی از ساعت معاملات را پشت سر گذاشته ایم حقیقی ها بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کرده اند. نمادهای شستا، شپنا، وپاسار، فولاژ، فملی، وبملت، وتجارت، شبندر، خودرو و وبصادر شاهد بیشترین خروج پول خرد (ورود پول حقوقی) بودند.


نمادهای غبهار، وثخوز، مداران، سنیر، فاذز، ثنام، بایکا، سبهان، ثزاگرس و غنوش بیش از همه مورد توجه حقیقی ها بودند. یعنی بیشترین ورود پول خرد و در مقابل بیشترین خروج پول حقوقی.


تا کنون فولاد، فملی، شستا، فارس، کچاد، تاپیکو و شپنا بیشترین تاثیر را در پایین کشیدن شاخص کل داشتند.




انتهای خبر

0
0