اقتصاد آنلاین
1399/11/25
09:48
سه عامل بهبود فروش فولاد در بورس کالا

کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا به رونق حجم معاملات منتهی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ افت قیمت پایه شمش و محصولات فولادی که تقریبا از روزهای ابتدایی بهمن ماه آغاز شد توانست به مرور رونق را به معاملات این بخش بازگرداند. همزمانی کاهشی شدن نرخ ارز نیمایی در عین افت بهای شمش و محصولات فولادی کشورهای CIS، در حالی که به روزهای پایانی سال که زمان خروج بازار مقاطع طویل فولادی از رکود سنتی به‌شمار می‌رود نزدیک می‌شویم مهم‌ترین پارامترهایی بودند که توانستند این بازار را از رکود خارج کنند.


اگرچه سیگنال‌های جهانی از استمرار قیمت‌های فعلی شمش در بازارها حداقل تا دو هفته آتی حکایت دارد، اما تکانه‌های افزایشی نرخ ارز در بازار داخل دیده می‌شود که این موضوع می‌تواند پارامتری در جهت رشد بهای پایه شمش و محصولات فولادی باشد. اما بازگشت این بازار به دوران رکود یا حفظ دوران رونق بیش از قیمت پایه از انتظارات تورمی اثر می‌پذیرد که در حال حاضر سیگنال‌هایی هرچند ضعیف از افزایشی شدن انتظارات تورمی در بازار به چشم می‌خورد که البته بخشی از این افزایشی شدن انتظارات با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال محتمل است.


بهمن پررونق فولادی‌ها

بازار فیزیکی بورس کالا هفته گذشته میزبان عرضه ۱۴۵ هزار تن شمش فولادی با قیمت پایه عرضه ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این نرخ پایه کمترین قیمت عرضه در ۷ هفته اخیر یعنی پس از هفته منتهی به ۱۲ دی ماه بود. روند کاهشی بهای پایه عرضه شمش فولادی در بورس کالا از ۳ هفته قبل آغاز شده و این کاهش بها توانسته مجددا رونق را به این بازار بازگرداند، به‌گونه‌ای که خریداران شمش فولادی در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه تقاضایی برابر ۲۰۱ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که این تقاضا بیشترین تقاضای به ثبت رسیده در این بازار پس از هفته منتهی به ۱۲ دی ماه بود. بررسی روند معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا بیانگر آن است که ظرف ماه‌های اخیر، قیمت پایه مهم‌ترین پارامتر رونق یا عدم رونق در این بازار به‌شمار می‌رود.


همراستایی پارامترهای تعیین‌کننده قیمت پایه

ظرف هفته‌های اخیر شاهد آغاز تکانه‌های کاهشی در بهای آزاد ارز در کشور بودیم که این موضوع سیگنالی کاهشی برای فعالان بسیاری از بازارها به‌شمار می‌رفت و حتی باعث شد بخش پایین‌دست زنجیره فولاد به امید کاهش قیمت مواد اولیه (شمش فولاد) خریدهای خود را به تعویق بیندازد.


قیمت شمش فولاد CIS پارامتر دیگر اثرگذار در تعیین بهای پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای کشور است. بهای شمش و محصولات فولادی CIS از ابتدای دسامبر ۲۰۲۰ مسیری افزایشی را طی کرده‌اند که به رشد بهای پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا حتی در دوران افت نرخ ارز نیمایی (آذر ماه) نیز منجر شده است. روند رو به رشد بهای شمش CIS تا نیمه ژانویه ۲۰۲۰ ادامه یافت و این محصول تحویل دریای سیاه به رکورد قیمتی ۶۰۷ دلار به ازای هر تن در ۱۲ ژانویه رسید؛ اما در ادامه بهای این محصول در این بازار وارد مسیر کاهشی با سرعتی قابل ملاحظه شد، به گونه‌ای که بهای هر تن بیلت صادراتی CIS تحویل دریای سیاه در تاریخ ۱۰ فوریه با افتی ۶/ ۱۲ درصدی نسبت به قیمت اوج به ۵۳۰ دلار به ازای هر تن رسید.


افت محسوس تقاضا برای بیلت صادراتی CIS مهم‌ترین عامل کاهش بهای بیلت از نیمه ژانویه بود؛ البته فولادسازان نیز در برابر این افت قیمتی مقاومت کردند اما در ادامه کاهشی شدن بهای قراضه ترکیه به کمک این بازار آمد و اجازه افت بیشتر نرخ را به بازار داد؛ به گونه‌ای که بهای معامله هر تن بیلت صادراتی CIS به ۵۳۰ دلار که کمترین قیمت برای این محصول پس از هفته اول دسامبر ۲۰۲۰ بود، رسید.


استمرار روند کاهشی بهای بیلت CIS با ورود مجدد این نرخ به روند افزایشی تا حد قابل توجهی به بازگشایی بازارهای چین پس از تعطیلات سال نوی این کشور و میزان تقاضای داخلی چین بستگی دارد. آخرین اطلاعات از افزایشی شدن تقاضای این کشور در آخرین هفته پیش از شروع تعطیلات چین حکایت دارد که این موضوع می‌تواند به مفهوم پیش‌بینی فعالان بازار این کشور بر رشد تقاضای بازار داخل چین پس از تعطیلات عید شکوفه‌ها باشد. بنابراین اگر اتفاق جدیدی همچون موج جدیدی از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در کشورهای اروپایی رخ ندهد، نمی‌توان انتظار افت قابل توجهی در بهای شمش و محصولات فولادی داشت. در مجموع کاهشی شدن همزمان نرخ ارز نیمایی در کشور و افت بهای شمش فولاد CIS در نهایت به کمک بازار در رکود فرورفته فولادی کشور آمد و همراستا شدن این دو پارامتر ظرف ۳ هفته اخیر توانست این بازار را از رکود خارج کند.


خوش‌بینی به روزهای پایانی سال در بازار مقاطع طویل فولادی

در معاملات روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه در نهایت ۱۱۱ هزار تن انواع شمش فولادی با میانگین قیمت ۱۰ هزار و ۱۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد؛ که با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد بهای شمش فولادی خریداری شده در این بازار به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. بنابراین با توجه به هزینه حمل و تبدیل و سود معقول نورد کار انتظار می‌رود که میلگرد تولیدی با این شمش، قیمتی در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم داشته باشد. البته با توجه به هزینه مالیات ارزش افزوده مجدد و کارمزد و هزینه حمل این محصول به بازار خرده‌فروشی و سود معقول تاجر، محصول تولیدی با این شمش، قیمتی بیش از ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد داشت. این در حالی است که همچنان میلگرد در بازار آزاد تهران در کانال ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد؛ به گونهای که در آخرین روز معاملات هفته قبل یعنی سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه هر کیلوگرم میلگرد در این بازار به نرخ ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه میزبان عرضه قطعی ۶۸ هزار تن انواع میلگرد بود؛ این کالا با قیمت پایه ۱۰ هزار و ۷۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در این بازار عرضه شد؛ قیمت پایه میلگرد عرضه شده در این بازار نسبت به عرضه هفته قبل کاهشی ۳۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم داشت که این موضوع منجر شد خریداران بیشتری به این بازار ورود کنند، به‌گونه‌ای که تقاضایی برابر ۱۱۶ هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به معامله ۵۴ هزار تن انواع میلگرد از این بازار با قیمت پایه منجر شد. با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و کارمزد، بهای میلگرد معامله شده از این بازار در این روز به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد و با توجه به هزینه حمل و سود معقول تاجر میلگرد در بازاره خرده‌فروشی تهران قیمتی در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد داشت که متناسب با قیمت فعلی این کالا در بازار آزاد به‌شمار می‌رود. در بورس کالا تفاوت قیمت پایه عرضه شمش فولاد و مقاطع طویل فولادی در هفته گذشته تنها ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده که این تفاوت با توجه به هزینه‌های تولید قابل توجیه نیست؛ در این شرایط استمرار فعالیت خطوط تولید یا صادرات می‌تواند تولیدکننده بخش پایین‌دست را به خرید شمش از رینگ معاملاتی بورس کالا سوق دهد. البته نزدیکی به روزهای پایانی سال و اتمام فصل سرد که زمان سنتی رکود مصرفی در بازار به شمار می‌رود نیز می‌تواند عاملی در جهت ترغیب نوردکاران برای خرید مواد اولیه خطوط تولید باشد. عموما در هفته‌های پایانی سال افزایش تقاضا و رشد قیمت در بازار مقاطع فولادی کشور نیز اتفاق می‌افتد؛ هرچند که تجربه رشد مجدد قیمتی در شرایطی که مقاطع طویل فولادی از ابتدای امسال تا روز ۲۱ بهمن رشدی ۱۰۶ درصدی داشته‌اند به راحتی قابل رخ دادن نیست؛ اما انتظار می‌رود که نزدیکی به روزهای پایانی سال رونقی مجدد در این بازار به وجود آورد.


انتهای خبر

0
0