رمزارز نیوز
1401/06/15
17:00
آپدیت مرج اتریوم (Merge) چیست؟

آپدیت مرج اتریوم به زودی انجام خواهد شد. پس از حرف و حدیث‌ها و شایعات فراوان، این به‌روزرسانی نرم‌افزاری صورت… مطالعه مطلب ...

آپدیت مرج اتریوم به زودی انجام خواهد شد. پس از حرف و حدیث‌ها و شایعات فراوان، این به‌روزرسانی نرم‌افزاری صورت خواهد گرفت تا یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۲ در دنیای بلاکچین و کریپتو لقب بگیرد. احتمالا به روزرسانی مرج اتریوم تا مدت‌ها بزرگ‌ترین رویداد صنعت بلاکچین خواهد بود. برای بسیاری این آپدیت یک مسئله مهم و حیاتی است؛ زیرا تاثیر زیادی در تغییر قیمت اتریوم و بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت. در این مقاله جزییات این رویداد و اهمیت آن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.


ادغام اتریوم چیست؟

بلاکچین اتریوم یک زیرساخت فنی است که بستری برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و پروژه‌های رمزنگاری محسوب می‌شود. آپدیت Merge که با نام اتریوم ۲.۰ (Ethereum ۲.۰) نیز شناخته می‌شود، سبب ارتقای این بلاکچین می‌شود و آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از استخراج توکن ETH را کاهش می‌دهد. افزایش امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه و همچنین بهبود قابلیت‌های توسعه، مزیت‌های دیگر ادغام اتریوم است.


به روزرسانی مرج اتریوم شبکه اصلی یا لایه یک را با بلاکچین Beacon Chain ترکیب می‌کند. این بلاکچین در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد و به صورت موازی با اتریوم فعال است. لایه‌های اجرایی محل پردازش تراکنش‌ها هستند. بنابراین لایه‌های بیشتر باعث افزایش مقیاس‌پذیری و سرعت شبکه می‌شود. پس از آپدیت مرج اتریوم شبکه باز هم به صورت غیرمتمرکز فعال خواهد بود و برای ثبت تراکنش‌ها از دفتر کل توزیع استفاده می‌شود.

به روزرسانی مرج اتریوم

در حال حاضر شبکه اتریوم از الگوی اثبات کار (PoW) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها بهره می‌گیرد. این الگو مبتنی بر دستگاه‌های ماینر است. میزان مصرف برق این دستگاه‌ها به شدت زیاد است. فعالان اجتماعی انتقادها و اعتراض‌های زیادی نسبت به ماینرهای ارز دیجیتال اتریوم مطرح می‌کنند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان اتریوم و سایر رمزارزها به فکر استفاده از الگویی جدید افتادند که دوستدار محیط زیست باشد.


اثبات سهام چگونه تفاوت ایجاد می‌کند؟

پس از آپدیت مرج اتریوم ، بلاکچین Beacon Chain با استفاده از الگوی اثبات سهام (PoS) امنیت شبکه را تامین می‌کند و فرآیندهای اعتبارسنجی تراکنش‌ها را مدیریت خواهد کرد. طبق اعلام بنیاد اتریوم، برق مصرفی در این الگو ۹۹.۹۵ درصد کمتر از الگوی اثبات کار است. در این الگو کاربران به صورت تصادفی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها برگزیده می‌شوند. محققان دانشگاه کالج لندن ثابت کرده‌اند که صرفه‌جویی در مصرف برق با استفاده از الگوی اثبات سهام، می‌تواند تا ۹۹.۹۹۹ درصد نیز افزایش پیدا کند.


چرا آپدیت مرج اتریوم مهم است؟

پس از بیت کوین، اتریوم مهم‌ترین شبکه بلاکچین است. تعداد زیادی از برنامه‌های غیرمتمرکز، پروژه‌های دیفای، NFT‌ها و قراردادهای هوشمند در این شبکه توسعه یافته‌اند. نیاز به تجهیزات گران‌قیمت برای شروع استخراج، آسیب‌های زیست‌محیطی و مقیاس‌پذیری پایین، مهم‌ترین مشکلات فعلی این شبکه هستند که پس از آپدیت Merge اتریوم بخش قابل‌توجهی از این موارد رفع خواهد شد.


به نظر بسیاری از کارشناسان، آپدیت مرج اتریوم امنیت این شبکه را نیز افزایش می‌دهد. البته در این مورد هنوز شک و تردیدهایی وجود دارد. به روزرسانی مرج اتریوم باعث خوشحالی توسعه‌دهندگان، طراحان NFT و فعالان صنعت وب ۳ می‌شود اما ماینرهای ارز دیجیتال ETH را ناامید می‌کند.


آیا پس از آپدیت merge اتریوم هارد فورک جدیدی ایجاد می‌شود؟

ماینرهای اتریوم به دنبال توسعه هارد فورکی برای ادامه کار با الگوریتم اثبات کار هستند. این ماینرها نمی‌خواهند منبع درآمد خود را از دست بدهند. هارد فورک احتمالی، شبکه‌ای جدید ایجاد می‌کند و مسیر قبلی Ethereum را ادامه می‌دهد.

آپدیت Merge

شبکه اتریوم قبلا نیز چنین تجربه‌ای داشته است. در سال ۲۰۱۶ هک بزرگ این شبکه باعث ایجاد خسارتی سرسام‌آور شد. توسعه‌دهندگان اتریوم سریعا یک هارد فورک ایجاد کردند تا خسارت‌های ناشی از سرقت توکن‌ها جبران شود. پس از آن، برخی به ارز دیجیتال قدیمی وفادار ماندند. حالا ارز دیجیتال قدیمی با نام اتریوم کلاسیک (ETC) شناخته می‌شود. اتریوم کلاسیک نتوانست رشد زیادی داشته باشد اما اتریوم مسیر فوق‌العاده‌ای را طی کرد. ماینرهای فعلی ETH می‌توانند هارد فورک جدیدی ایجاد کنند یا حتی به استخراج ETC روی آورند.


مارکوس میراندا، سرپرست مجموعه Atlendis Labs، معتقد است که احتمال ایجاد یک هارد فورک جدید وجود دارد. او اعتقاد دارد افرادی که به اصول ابتدایی بلاکچین اتریوم پایبند هستند احتمالا هارد فورک جدیدی را توسعه می‌دهند.


تاثیر به روزرسانی مرج اتریوم بر تمرکززدایی شبکه

برخی دیگر نیز غیرمتمرکز بودن بلاکچین Beacon Chain را زیر سوال برده‌اند. در حال حاضر شرکت‌های معروفی مثل بایننس (Binance)، کراکن (Kraken)، کوین بیس (Coinbase) و لیدو (Lido) جزو سهامداران عمده این بلاکچین محسوب می‌شوند و بر حجم زیادی از توکن‌های ETH استیک شده تسلط دارند.


ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار اتریوم، اعلام کرده است که از هر اقدامی برای سوزاندن سهام پروتکل‌های سانسورکننده و متمرکز حمایت می‌کند. با این حال همچنان شاهد رشد توکن‌های این شرکت‌ها و سازمان‌ها در Beacon Chain هستیم.


پس از ادغام Ethereum احتمال حملات ۵۱ درصدی کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا با توجه به حجم بالای توکن‌ها و تعداد زیاد استیک‌کنندگان، تقریبا غیرممکن است که کاربر یا گروهی بتواند بر ۵۱ درصد از توکن‌های استیک‌شده در شبکه تسلط پیدا کنند. علاوه بر این، بعد از آپدیت مرج اتریوم شانس ارز دیجیتال ETH برای پذیرش توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و عرضه به عنوان اوراق سهامی بیشتر می‌شود.


آپدیت مرج Ethereum چه تاثیری بر کارمزد شبکه خواهد داشت؟

نباید انتظار زیادی از به روزرسانی اتریوم در مورد کاهش هزینه‌های گس (gas) داشت. گس کارمزد شبکه اتریوم است. این احتمال وجود دارد با افزایش بار پردازشی شبکه، باز هم شاهد رشد گس باشیم. این به‌روزرسانی تاثیر زیادی بر ظرفیت شبکه نخواهد داشت. بنابراین احتمال کاهش کارمزد شبکه چندان زیاد نیست.


معجزه فنی به‌روزرسانی اتریوم

 آپدیت مرج اتریوم

کوپر کانز (Cooper Kunz)، یکی از مدیران شرکت Calaxy، آپدیت merge اتریوم را یک شاهکار مهندسی معرفی می‌کند. توسعه‌دهندگان Ethereum سال‌ها تلاش کرده‌اند و تحقیقات و آزمایش‌های زیادی صورت گرفته است. جدیدترین آزمایش این پروژه در شبکه آزمایشی Goerli در اوایل آگوست ۲۰۲۰ انجام شد که موفقیت‌آمیز بود. جیاهو ژو (Jiahua Xu)، محقق بلاکچین در مجموعه UCL اعلام کرد که توسعه‌دهندگان اتریوم بیش از ۵ سال در مورد این به‌روزرسانی بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.


آپدیت مرج اتریوم چه زمانی انجام می‌شود؟

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، احتمالا در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ به روزرسانی مرج اتریوم بالاخره انجام خواهد شد. با این حال هنوز تضمین دقیقی در مورد تاریخ این آپدیت وجود ندارد و احتمال بروز تاخیر را نمی‌توان رد کرد. بارها تاریخ‌هایی برای تکمیل ادغام اتریوم مطرح شده است اما تا امروز هیچ کدام از این شایعات به واقعیت نپیوسته است.


تاثیر به روزرسانی شبکه اتریوم بر وب ۳

آپدیت مرج شبکه اتریوم یکی دیگر از تحولات مهم در راستای پیاده‌سازی وب ۳ و غیرمتمرکز ساختن همه چیز است. ویتالیک بوترین بارها اعلام کرده که تلاش‌های او تا زمان اجرای نودهای شبکه در موبایل‌های هوشمند ادامه خواهد داشت. او و سایر توسعه‌دهندگان می‌خواهند فرآیند اعتبارسنجی و استفاده از خدمات شبکه اتریوم را عادلانه‌تر سازند. هنوز مشخص نیست در آینده چه تغییراتی در الگوی اثبات سهام و فرآیندهای استیک توکن ETH صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد این تغییر می‌تواند گامی مهم در راستای جلب رضایت عموم کاربران باشد. شاید ادغام اتریوم بتواند مهم‌ترین تغییر کل دوران وب ۳ لقب بگیرد. باید منتظر ماند و نتیجه تغییرات را پس از چند ماه بررسی کرد.


خلاصه مطلب

آپدیت مرج اتریوم باعث تغییر الگوی اجماع شبکه از اثبات کار به اثبات سهام می‌شود. بدین ترتیب ماینرهای اتریوم برای همیشه خاموش خواهند شد. این احتمال وجود دارد که پس از پایان آپدیت مرج شاهد ایجاد هارد فورکی برای ادامه دادن الگوی اثبات کار باشیم. از تاثیرات به روزرسانی مرج اتریوم می‌توان به کاهش قابل‌توجه آسیب‌های زیست‌محیطی و عادلانه‌تر شدن فرآیند شرکت در اعتبارسنجی اشاره کرد. به طور کل این به‌روزرسانی یک شاهکار فنی محسوب می‌شود و می‌تواند تاثیرات عمیقی در صنعت وب ۳ داشته باشد.


انتهای خبر

0
0