بورس پرس
1400/06/14
12:21
موافقت وزارت نیرو با سرمایه گذاری ۱۳ شرکت بورسی و غیربورسی در تامین برق

معاون وزیر صنعت از اعلام آمادگی شرکت‌های بزرگ فولادی، معدنی و فلزی برای تامین ۱۰.۵ هزار مگاوات برق خبر داد و گفت: تاکنون برای ۱۳ شرکت از سوی وزارت نیرو موافقت‌نامه اصولی صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سعید زرندی در همایش آنلاین چالش برق در زنجیره فولاد گفت: سال گذشته با وجود تداوم مشکلات بین‌المللی و داخلی، سال خوبی برای بخش تولید بود و از ۴۰ محصول منتخب صنعتی و معدنی، ۲۷ محصول با رشد تولید مواجه شدند. در این بین صنایع معدنی یکی از موثرترین بخش ها بود و به جرات می‌توان گفت سال‌های تحریم با اتکا به این صنایع پشت سر گذاشته شد.


وی به سهم ۱۲ درصدی صنعت فولادی در ارزش افزوده بخش صنعت اشاره کرد و افزود: با انجام برنامه‌ریزی منسجم برای زنجیره فولاد، اکنون هدف‌گذاری های انجام شده در بخش‌های تولید کنسانتره، گندله و شمش قابل تحقق است. در بخش نورد هم از برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۴ جلو بوده و فقط در تولید آهن اسفنجی عقب‌ماندگی وجود دارد. سال ۹۹ بالغ بر ۳۰ میلیون تن فولاد تولید شد و پش‌بینی می‌شود تا انتهای سال دست‌کم ۳۳ میلیون تن تولید وجود داشته باشد.


این مقام مسئول ادامه داد: چالش‌هایی که برای تامین برق در سه ماه گذشته ایجاد شد، برنامه‌های تولید صنعتی و معدنی را با افت شدید مواجه کرد و نگرانی تامین برق شرکت ها در زمستان از اکنون وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست‌کم پنج هزار مگاوات کمبود برق وجود داشته باشد. در نهایت تصمیم گرفته شد کاری که پیشتر برای حوزه سرمایه‌گذاری آغاز شده بود در حوزه برق نیز ادامه داده شود.


زرندی تصریح‌کرد: راه برون‌رفت از این مشکل، افزایش سرمایه‌گذاری است و به همین دلیل از ۱۰۰ شرکت بزرگ کشور دعوت شد تا به کمک اقتصاد ایران بشتابند و بعدها تعداد این شرکت‌ها به ۵۰۰ شرکت افزایش یافت که ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند. برای سرمایه‌گذاری درخصوص تامین ۱۰.۵ هزار مگاوات برق اعلام آمادگی و برای ۱۳ واحد از سوی وزارت نیرو موافقت‌نامه اصولی صادر شد.


وی از برنامه‌ریزی برای تامین برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی در مجموعه شهرک‌های صنعتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد برای تامین این ۱۰.۵ هزار مگاوات برق، وزارت نیرو گاز مورد نیاز این سرمایه‌گذاری را در تعامل با وزارت نفت تامین کند. نظیر چنین برنامه‌ای در تامین آب با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و انتقال آب از آب‌شیرین‌کن بندرعباس در مرحله نخست به گل‌گهر، سرچشمه و اردکان تجربه شده بود که با ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها به انجام رسید.


براساس این گزارش، این شرکت ها شامل مرحله دوم پروژه نیروگاه فولاد مبارکه با ۱.۵ هزار مگاوات، نیروگاه منطقه ویژه خلیج فارس با ۱.۵ هزار مگاوات، نیروگاه آلومینیوم المهدی با ۵۰۰ مگاوات، مرحله دوم نیروگاه ملی مس با ۸۰۰ مگاوات، مرحله دوم نیروگاه چادرملو با هزار مگاوات، مرحله دوم نیروگاه گل‌گهر با ۱.۳ هزار مگاوات، نیروگاه آلومینیوم جنوب با ۵۰۰ مگاوات، مرحله اول نیروگاه آلومینیوم ایران با ۵۰۰ مگاوات، مرحله اول نیروگاه آلومینای ایران با ۱۴۰ مگاوات، نیروگاه‌های خط انتقال آب خلیج فارس با هزار مگاوات، نیروگاه توسعه معادن و فلزات با ۷۹۶ مگاوات، نیروگاه فولاد خوزستان با ۵۰۰ مگاوات و ایمیدرو در منطقه ویژه پارسیان بندر پارسیان با ۵۰۰ مگاوات هستند .


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0