بورس پرس
1400/11/03
11:37
همتی مقصر اصلی صعود تاریخی شاخص معرفی شد/ عذرخواهی از سهامداران

عضو سابق شورای عالی بورس، رئیس کل سابق بانک مرکزی را مقصر اصلی صعود تاریخی شاخص معرفی کرد و خواهان عذرخواهی وی از سهامداران شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شاهین چراغی در واکنش به اظهارات اخیر عبدالناصر همتی به ایرنا گفت: چند روز گذشته رئیس‌جمهور از افزایش درآمد ارزی خبر داد که به دنبال آن همتی کلیپی را منتشر و اعلام کرد این افزایش تحت تاثیر تغییرات ایجاد شده در کامودیتی‌ها صورت گرفته است. در شرایطی که مردم نیازمند آرامش روحی هستند چه ضرورتی دارد، وی اقدام به مطرح کردن چنین اظهاراتی کند و باعث ایجاد حاشیه در بین افکار عمومی شود. آیا انتشار این کلیپ‌ها به وضعیت معیشتی مردم کمک خواهد کرد؟


وی افزود: دوران فعالیت انتخاباتی تمام‌شده و میزان اقبال مردم به همتی در پای صندوق‌های رای مشخص شد. اگر قرار باشد انتقاداتی به عملکرد مسئولان دولتی صورت بگیرد، بهتر است در ابتدا عملکرد وی در دولت دوازدهم مورد توجه باشد و ایرادات فعالیت‌ها ارزیابی شود. چرا که همتی هیچ‌گاه به توصیه‌های کارشناسی بخش خصوصی توجه نمی‌کرد.


این فعال قدیمی بازار سرمایه ادامه داد: در زمان حضور در شورای عالی بورس، شاپور محمدی به عنوان رئیس سازمان بورس تلاش زیادی کرد سهام پالایشگاه ها و بانک ها هر چه زودتر و قبل از افزایش شاخص بورس با قیمت منطقی و در قالب صندوق‌ها به مردم عرضه شود اما به‌جز وزیر اقتصاد، بدنه اقتصادی دولت و وزیر وقت نفت مخالف اصلی آن بودند. شاپور محمدی آن زمان به شدت پیگیر افزایش سهام شناور شرکت‌های بورسی بود که با مخالف جدی همتی در شورای بورس مواجه شد و رئیس‌جمهور نیز به نظرات همتی بیش از سایر افراد در بدنه اقتصادی دولت توجه می‌کرد.


عدم تعامل "همتی" با بازار سرمایه


چراغی عنوان کرد: اگر شناور سازی سهام در بورس تهران بخصوص در سهام زیرمجموعه وزارت رفاه یا بانک سپه در سنگ‌آهن، فولاد و بانک ملی و... به‌موقع انجام می‌شد شاید افزایش شتابان شاخص بورس رخ نمی داد. بانک مرکزی با بخشی نگری و عدم همراهی با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس وقت، تلاش کرد آوار نقدینگی و نابسامانی پولی را بصورت هدفمند به سمت بازار سرمایه هدایت و از افزایش قیمت ارز به هر طریقی جلوگیری کند.


وی با بیان اینکه همتی هیچ نوع تعاملی با بازار سرمایه نداشت و حتی مصوبات شورای بورس را در جهت حمایت از بازار به چالش می‌انداخت، تصریح کرد: وی در ابتدای سال ۹۹ به واسطه کاهش شدید و غیرواقعی کردن نرخ بهره بانکی باعث شد حجم نقدینگی بیشتری به سمت بورس هجوم آورد و زمینه افزایش شتابان شاخص بورس فراهم شود. زمانی که همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب شد، دستور داد سرعت گردش پول و نقل و انتقال ریال در تراکنش‌ها هم‌زمان با محدودیت سرعت انتقال پول اعمال شود.


عضو سابق شورای عالی بورس اضافه کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد اگرچه سرعت گردش نقدینگی در کوتاه‌مدت کمک‌کننده به تثبیت قیمت ارز است اما در دوران تحریم، چرخه اقتصاد کالایی و تسویه‌حساب مالی بین زنجیره تولید و فروش را دچار اختلال اساسی و فعالیت‌های تجاری و تولیدی را در داخل با مشکلات جدی در تسویه وجوه مواجه می کند. هجوم مردم به سمت رمز ارزها، تعطیلی صرافی‌های مجاز و عدم برخورد با صرافان غیرمجاز در جابجایی ارز، جابجایی راحت ریال از طریق شبکه بانکی بدون هیچ‌گونه نظارت بر درگاه‌های ریالی و دستگاه‌های POS غیرمجاز از جمله مواردی بود که در زمان مدیریت وی اتفاق افتاد و هیچ اقدام موثری نیز انجام نداد.


چراغی با بیان اینکه همتی در زمان فعالیت در هیات دولت از افراد موثر و با نفوذ در دولت روحانی بود و تئوریسین اصلی اقتصادی در آن زمان به حساب می‌آمد، گفت: ممنوعیت واردات کالاهایی که یک شبه در دولت برای کاهش مصرف ارز به تصویب می‌رسید از اقدامات وی بود و به‌عنوان یک اقتصاددان به درستی می‌دانست بر اساس نظریه چرخ دنده‌ای مصرف در اقتصاد، مردم با بخشنامه‌های یک شبه الگوی مصرف را تغییر نمی‌دهند. این تصمیمات لحظه‌ای بدون شناخت از اقتصاد کالایی به شدت قاچاق کالا را افزایش داد و ارز مورد نیاز برای زنجیره قاچاق نیز به راحتی تامین شد. دستکاری نرخ ارز در سامانه نیما باعث شد بخش زیادی از صادرکنندگان قیمت کالای صادراتی را کمتر از ارزش واقعی اعلام کنند و در واردات هم به منظور کنترل قیمت ارز، ارزش واردات را بیش از ارزش واقعی اظهار کردند و ارز ایجاد شده عملا برای مصرف کالای قاچاق مورد استفاده قرار می‌گرفت.


علاقه عجیب همتی به اظهارنظر در فضای مجازی


وی با اشاره به اینکه مصاحبه‌ها و وعده همتی در خصوص کاهش نرخ ارز منجر به بلاتکلیفی صادرکنندگان و واردکنندگان شد، توضیح داد: افراد در سمت های حساس کمتر در فضای مجازی حضور پیدا می‌کنند. آلن گرینسپن ۱۸ سال رئیس فدرال رزرو بود و به شدت از صحبت در رسانه‌ها خودداری می‌کرد. چرا که به دنبال این نبود با سخنان موجب تنش در بازارها شود در حالی که همتی علاقه عجیبی به اظهارنظر در فضای مجازی و وعده به فعالین اقتصادی داشت. زمانی که رئیس بانک مرکزی وعده کاهش قیمت ارز می‌دهد، واردکننده این جملات را جدی تلقی می‌کند و برای کاهش زیان از واردات کالا صرف‌نظر خواهد کرد یا واردات را به تعویق می‌اندازد. درنتیجه کالا با کمبود مواجه می‌شود و این امر زمینه‌ساز افزایش قیمت می‌شود.


این فعال قدیمی بازار سرمایه با بیان اینکه در دولت جدید انتقاداتی به وعده‌ها در بازار سرمایه وارد و بهتر است هرچه سریع‌تر تکلیف انرژی مشخص و ریسک سرمایه‌گذاران را کاهش دهد، گفت: حسن دولت فعلی آن است هیچ‌گونه عملکرد مخالفی از سوی وزیر صنعت، بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در راستای مدیریت اقتصاد دیده نمی‌شود. دولت اگرچه با مشکلات جدی در بازار سرمایه و کسری بودجه مواجه است اما حداقل خود زنی درونی ندارد و فعلا یک صدای واحد از بدنه اقتصادی دولت شنیده می‌شود.


به گفته چراغی، اگرچه همواره به‌عنوان یک معلم اقتصاد به همتی احترام خاص و ویژه‌ای داشته و از زحمات برای ادغام بانک‌های نظامی همواره قدردانی می‌شود اما بهتر است شان و جایگاه رئیس بانک مرکزی را حفظ کرده و به‌عنوان نخستین مدیر از نتایج عملکرد از مردم و سهامداران بازار سرمایه عذرخواهی کند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0