همفکران
1400/07/12
15:29
گزارش بازار / رشد آهسته و پیوسته شاخص کل

شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۰ یک گام کوچک ولی مثبت دیگر برداشت و با رشد ۸ هزار واحد معادل ۰.۵۴ درصد به یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد رسید. ۵ دقیقه بعد ا شروع بازار شاخص دچار تردید شد و کمی افت کرد، این افت ادامه‌دار نبود و خیلی زود دوباره صعود آغاز شد در نیمه دوم بازار در تعادل بود و کمی از رشد خود عقب نشینی کرد. شاخص هم وزن نیز رشد ۳ هزار واحدی معادل ۰.۷ درصد را تجربه کرد.

رشد آهسته و پیوسته شاخص کل


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۰ یک گام کوچک ولی مثبت دیگر برداشت و با رشد ۸ هزار واحد معادل ۰.۵۴ درصد به یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد رسید. ۵ دقیقه بعد ا شروع بازار شاخص دچار تردید شد و کمی افت کرد، این افت ادامه‌دار نبود و خیلی زود دوباره صعود آغاز شد در نیمه دوم بازار در تعادل بود و کمی از رشد خود عقب نشینی کرد. شاخص هم وزن نیز رشد ۳ هزار واحدی معادل ۰.۷ درصد را تجربه کرد. فارس، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را داشتند، هر سه روز متعادلی داشتند اما شپنا در آخرین لحظات خود را به سقف روزانه رساند. ومعادن، فولاد و کالا بیشترین تاثیر منفی را داشتند، به جز کالا که از صبح به صف فروش رفت دو نماد دیگر روز متعادلی را پشت سر گذاشتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس تا قبل از ساعت ۱۰ با هر سختی بود صعود کرد اما بعد از آن کمی افت داشت. در نهایت شاخص فرا بورس ۵۲ واحد معادل ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۳۷۲ واحد رسید. بپاس، شاوان و شگویا بیشترین اثر مثبت و زاگرس، کگهر و فرابورس بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز ۳۲۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات خرد نیز حدود ۵۶۳۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که ۲۴ درصد کمتر از دیروز است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۱ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۴ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


مجلس تحقیق و تفحص از سازمان بورس را کلید زد. علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس این خبر را اعلام کرد و دلیل این تصمیم را اتفاقات سال گذشته و امسال دانست.


معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت خبر داد: در سال ۱۴۰۰، مبنای تعیین قیمت خوراک شرکت‌های پالایشگاهی، همان قیمت نفت خام منتشر شده در نشریه بین‌المللی پلتس و فوب خلیج‌فارس قرار خواهد گرفت و براین اساس، مصوبه جدید تنظیم و به‌تازگی ابلاغ شد.


رضا شیوا در آخرین روز ریاست خود در شورای رقابت گفت: قیمت خودرو فعلا افزایش نمی‌یابد. این خبر در حالی اعلام شد که آخرین بار ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و خودروهای سایپا به طور میانگین ۸.۹ درصد افزایش یافت.


صبح امروز سنگدوینی نماینده مجلس با اعلام حمایت مجلس از لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: لغو قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو کشور باعث می‌شود ضمن ایجاد رقابت در صنعت، دست دلالان هم از بازار کوتاه شود.


صندوق‌های دولتی


دارایکم با اینکه کمی افت در ارزش ذاتی خود داشت تمام روز را در بازه مثبت بود و قیمت پایانی با ۱.۴۶ درصد رشد به ۱۲۷۸۷۰ ریال رسید. ارزش ذاتی صندوق نیز کمی کاهش داشت و ۱۷۱۳۸۲ ریال شد. ۴ کد حقوقی با خرید ۱۲ درصد از معاملات ۵.۴ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند.

پالایشی یکم در ابتدای روز افت قیمت داشت اما خیلی زود برای جبران اقدام کرد و در نهایت توانست خود را در محدوده صفر تابلو نگه دارد. قیمت پایانی رشد ناچیز ۰.۰۵ درصدی داشت و به ۷۹۹۴۰ ریال رسید؛ اما ارزش ذاتی صندوق خود را به ۱۰۴۱۴۱ رساند. حقوقی‌ها با خرید ۴ درصد از معاملات ۸.۵ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد کردند.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی ها، بانک‌ها و فراورده‌های نفتی میزبان بیشترین حجم معاملات بورس بودند. در بین نمادهای بورسی امروز هم بیش از همه خودرو، خبهمن و خساپا دست به دست شدند.


خودرو دیروز در صف خرید روز را تمام کرد اما امروز اثری از آن صف نبود. البته قیمت در تمام طول معاملات در بازه مثبت بود ولی نزدیک به سقف روزانه هم نرفت. از ۳۷۳ میلیون سهم معامله شده ۷ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه و ۹۴ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری شد تا ۷۸۳ میلیون تومان پول حقیقی وارد نماد شود.


بیشترین ورود و خروج پول



دارویی‌ها امروز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. صندوق‌ها هم توانستند تغییر محل بدند و رتبه دوم را کسب کردند و در رتبه سوم صنعت قند و شکر قرار گرفت؛ اما فلزات اساسی همچنان صنعت جذاب برای حقوقی‌ها است، آن‌ها برای محصولات شیمیایی و نرم افزار هم خوب دست به جیب شدند. در بین نمادها برکت، خراسان و قیستو بیشترین پول حقیقی را جذب کردند. خراسان دیروز در بین نمادهای مشکوک بود و پول حقیقی خوبی جذب کرد. حقوقی‌ها هم بیشتر از فن آوا، فسبزوار و شپنا حمایت کردند.


برکت در همان دقایق اول به صف خرید رفت، بعد از ساعت ۱۲ و همزمان با عرضه ۷ میلیون سهم صف ناپدید شد اما خریداران دوباره دست به کار شدند و به صف ایستادند. از ۳۵ میلیون سهم معامله شده ۳۲ درصد توسط ۴ کد حقوقی عرضه و ۹۹ درصد توس حقیقی‌ها خریداری شد و آن‌ها ۳۷ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد تزریق کردند. P/E برکت ۸۴.۰۴ ثبت شده است که از میانگین گروه دارویی و میانگین بازار بسیار بالاتر است.


فن آوا با پشت گرمی حقوقی‌ها تمام تلاش خود را کرد تا به صف فروش نرود ولی فایده نداشت و قبل از ساعت ۱۱ صف را تجربه کرد. از ۲۶ میلیون سهم معامله شده ۸۹ درصد توسط ۳ کد حقوقی خریداری و ۹۸ درصد توسط حقیقی‌ها عرضه شد. در نتیجه این روند، ۵۳ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد شد. فن آوا به تازگی به رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کرده است و هم اکنون در حال استراحت است. این نماد با P/E ۲۲۳ یکی از بالاترین نسبت‌ها را در بازار دارد.




نمادهای مشکوک


وهنر، سفاسی و وسقم سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به فیستو، سیستم و فن آوا رسید.


وهنر از اسفند ۹۹ تا امروز تنها ۳ روز را با رنگ سبز تمام کرده بود. امروز نزدیک به کف روزانه شروع به کار کرد و آرام آرام خود را بالا کشید و به رنگ سبز در آمد. از ۳۸ میلیون سهم معامله شده تنها ۹۰ هزار سهم توسط یک کد حقوقی خریداری شد و بقیه معاملات توسط حقیقی‌ها انجام شد. P/E این نماد ۲۲.۵۷ است که از میانگین بازار بالاتر به حساب می‌آید.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را خاور با ۵.۲۹ درصد و شکام، توسن و قصفها با ۵ درصد رشد به دست آوردند. سلار با ۴.۹۶ درصد، خفناور با ۴.۷۳ درصد و ساینا با ۴.۶۱ درصد بیشترین افت روزانه را داشتند.


خاور دیروز در افشا اطلاعات با اهمیت خود خبر فروش ۱۷۵ دستگاه اتوبوس درون شهری دیزل به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه داد و به همین خاطر متوقف و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. خریداران استقبال خوبی از آن کردند و قیمت را حدود ۷ درصد بالا کشیدند. P/E خاور ۱.۹۴ ثبت شده است که به نظر در محدوده‌های جذابی است.


سلار در یک سال گذشته بیشتر روزها را یا در صف فروش بوده و یا در صف خرید اغلب هم حجم معاملات کمی دارد. امروز هم در صف فروش کار خود را آغاز کرد. قبل از ساعت ۱۰ یک کد حقیقی یک میلیون و چهارصد هزار سهم را خرید و کمک شایانی به پر شدن حجم مبنا و افت قیمت کرد. تمام خرید و فروش‌های امروز توسط حقیقی‌ها انجام شد و حقوقی‌ها نقشی باز نکردند. P/E نماد ۴۶.۲ ثبت شده است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار در اولین دقایق افت قیمت داشت و به کانال ۲۷ هزار تومان رفت اما خیلی زود دوباره به جای قبلی برگشت. هر دلار آمریکا با ۰.۳۹ درصد افزایش نسبت به دیروز با قیمت ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان خرید و فروش می‌شود.


سکه طرح جدید تغییرات چندانی نداشت و در حال درجا زدن است. هم اکنون قیمت سکه با افت ناچیز ۰.۰۳ درصدی به ۱۱ میلیون و ۸۶۳ هزار تومان رسیده است.


انس طلا اولین روز هفته را با افت ۰.۶۷ درصدی شروع کرد و به ۱۷۴۸ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟







انتهای خبر

0
0