همفکران
1401/09/22
18:41
گزارش بازار/ شاخص سازان سوار بر موج دلار

شاخص کل بورس تهران ۲۲امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با رشد قابل توجه ۴۵ هزار واحدی به پایان برد و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۵۴ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص با همت بزرگانش روزی رویایی را پشت سر گذاشت و بعد از مدتها توانست جلوتر از شاخص هم‌وزن بیفتد و با فاصله ای چشمگیر از دیگر نماگرها حرکت کند. شاخص هموزن از موج تقاضایی که امروز در بازار به راه افتاده بود بی بهره نماند...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۲امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با رشد قابل توجه ۴۵ هزار واحدی به پایان برد و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۵۴ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص با همت بزرگانش روزی رویایی را پشت سر گذاشت و بعد از مدتها توانست جلوتر از شاخص هم‌وزن بیفتد و با فاصله ای چشمگیر از دیگر نماگرها حرکت کند.


شاخص هموزن از موج تقاضایی که امروز در بازار به راه افتاده بود بی بهره نماند و سوار بر این موج حدود ۱۰ هزار واحد رشد را رقم زد.


فارس، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هر سه شاخص ساز با برتری تقاضا همراه بودند و درحالی که در سقف قیمتی خریداران را به صف نشانده بودند روز را به پایان بردند. میدکو، پاکشو و خمحور بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. میدکو با رنج‌کشی های مثبت توانست تا صفر تابلو بالا بیاید و سبزپوش ببندد. پاکشو نیز در مرز صفر معاملاتی درجا زد و خمحور افت حدود ۳ درصدی قیمت را تجربه کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا و زاگرس و صبا، حدود ۲۱۹ واحد رشد کرد و در سطح ۱۸ هزار و ۸۲۰ واحد قرار گرفت. بپاس و مارون نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها حدود ۵۰۴ میلیارد تومان وارد بازار کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۳ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نماد شستا و بلوک های فولاد و شپنا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز صندوق های سهامی و صنعت فلزات اساسی بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل اگرچه خروج پول چشمگیری از هیچ‌یک از صنایع نداشتیم ولی دو گروه ماشین آلات و سیمان در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. صندوق اهرم و نمادهای فولاد و کگل بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای نوری و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



چهارمین روز معاملاتی این هفته هم با قدرتنمایی خریداران به پایان رسید، البته امروز روزی خاص و رویایی برای بازار بورس تهران بود. رشد نرخ دلار آزاد و نیما بالاخره تکانی اساسی به صنایع تحت تاثیر داد، صنایعی نظیر فلزی، پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی که بعد از مدتها شاهد صف نشین شدن خریدارانشان بودیم. به این ترتیب چه از نظر حجم و ارزش معاملات و چه از نظر رشد قیمتی روزی فوق العاده بود.


البته این را هم بگوییم که در نیمه دوم موج هایی از جنس عرضه نمایان شد که کم هم نبود ولی شدت رشد دلار و بوی تورم خریداران را به حدی مصصم کرده بود که باعث شد فروشندگان پاپس بکشند.


این را هم در نظر بگیریم که هنوز خبری از جریان پول قوی و مستمر در بازار نیست که بخواهیم انتظار داشته باشیم این روزهای خاص و فوق العاده یکی پس از دیگری به طور پیوسته اتفاق بیفتد، فعلا چرخش پول در بازار امری مشهود تر است.


بازار سهام این روزها بیشتر از هرچیزی تشنه نقدینگی است، پولی تازه نفس و قوی که از بیرون تزریق شود و همچون اکسیری زندگی بخش، جانی دوباره به بازار دهد.


تنها راه حضور این پول های بیرونی، جلب مجدد اعتماد سهامداران خرد است. اعتمادی که بازگرداندن آن کم دشوار نیست و تنها راه نجات است و تا وقتی اتفاق نیفتد و تصمیمات دولت جریان اعتماد سازی را رقم نزند، طول موج های رشد بازار حتی با وجود رشد دلار و دیگر عوامل موثر ممکن است خیلی قوی و بلند نباشد.


خودرویی ها که یه جورایی جز صنایع ریالی به شمار می روند همانند روز گذشته، امروز در حاشیه بودند و به درجا زدن اکتفا کردند. خگستر ۱+ خورد و ۴۰۵ تومان شد. قطعاتی ها بهتر معامله شدند. خاور امروز هم خریداران را در سقف قیمتی صف نشین کرد، این سهم امروز به ۲۵۴ تومان رسید. خبهمن. که دوروزی است مورد توجه قرار گرفته امروز به رشد ۴ درصدی بسنده کرد و در ۱۷۷ تومان بست. خرینگ، خفنر، خدیزل، خنصیر و خکاوه با رشد قیمتی همراه بودند.


در بانکی ها شاهد فزونی عرضه ها و متعادل شدن سهام بودیم. وبصادر که یه جورایی لیدر گروه است امروز حدود ۳ درصد رشد کرد و ۱۵۳ تومان شد. وتجارت در قیمت ۱۴۹ تومان در مدار مثبت ۱ درصدی به کارش پایان داد. در این میان حرکت بانک سامان در مدار صعودی برای رسیدن به محدوده های ۲۴۰ تومان ادامه دارد. بانک سامان اصلاح خوبی داشته و حالا به واسطه دارا بودن سومین تراز ارزی مثبت و روند صعودی نرخ دلار نیمایی، با اقبال خریداران همراه شده است.


در فلزی ها تا چشم کار میکرد صف خرید بود که جلب توجه میکرد. فملی در قیمت ۶۸۸ تومان صف خرید. تشکیل داده و به همین منوال تا انتها پیش رفت. با این نرخ های دلار انتظار می رود فروش داخلی و صادراتی شرکت رشد خوبی داشته باشد. فولاد نیز امروز گل کاشت و در سایه امداد دلاری توانست خریداران را با خود همراه کند و پر قدرت در قیمت ۵۳۱ تومان صفی طویل از خریداران تشکیل دهد. پیشروی تا هدف ۵۶۰ تومان برای این غول فلزی دو از انتظار نیست. فاسمین، فزرین، فزر، فخوز، فولای، کاوه، فولاژ، کاما، کچاد و کگل نیز رشد حداکثری قیمت را رقم زدند.


پتروشیمی ها که که نهایت نفع را از رشد قیمت ارز می برند، علی رغم ریسک های نرخ خوراک و قطعی گاز امروز در صدر توجهات قرار گرفتند و همسو با دیگر بزرگان خریدارانشان را در صف نشاندند. نوری، شغدیر، بوعلی، شگویا، زاگرس و شاراک تا سقف قیمتی پیشروی کردند. شپدیس با رشد ۲ درصدی به ۱۹ هزار و ۲۳۰ تومان رسید. شیراز ۴+ خورد و کرماشا ۵۸۱۱ تومان شد و در محدوده ۵+ به کارش پایان داد.



فراکابی ها و سرمایه گذاری ها نیز جز برترین های بازار امروز بودند.




نمادهای مشکوک



در بازه ۷ روزه نمادهای سپ، بفجر و واحیا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سپ، کی بی سی و کهرام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کپشیر با ۴.۷۷ درصد، تکنو با ۴.۴۶ درصد و قشهد با ۳.۳۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام حپترو با ۲.۶۹ درصد، غالبر با ۲.۴۱ درصد و خکار با ۲.۲۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۴۵۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۸ هزار و ۲۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۱.۳۶ درصدی، به ۱۸ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان رسید.



انس طلا ۰.۳۷ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۸۷ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0