بورس پرس
1399/11/18
10:51
سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری و دریافت غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری از انگلیس

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ میلیارد دلاری در بخش نفت و انرژی گفت: این بانک برای اولین بار غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری از خزانه‌داری انگلیس دریافت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ،محمد بیگدلی با بیان اینکه با سرمایه‌گذاری بانک‌ها از جمله بانک ملت در طرح پالایشگاه گاز بیدبلند ۶۰ درصد از گازهایی که توسط فلرها سوخته می‌شد، صرفه‌جویی شد به فارس گفت: هنوز ۴۰ درصد از این گازها در فلرها می‌سوزد که باید تبدیل به خوراک پتروشیمی شود و از محل این سرمایه‌گذاری سالانه ۷۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد.


سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در نفت و انرژی


وی افزود: بانک ملت در بخش نفت و انرژی بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است. در سال جاری هیچ شرکت تولیدی که دارای ساختار درست مالی باشد، نداریم که با وجود بانک ملت مشکل کمبود منابع داشته باشد البته اگر شرکت ها ساختار قابل اتکا داشته باشند، نقدینگی مورد نیاز آنها فراهم می‌شود.


این مقام مسئول ادامه داد: ۹۰ درصد تامین مالی از طریق بانک‌ها و بقیه از طریق بازار سرمایه تامین می‌شود البته در تامین مالی بانک‌ها ممکن است در مواردی مشکلاتی هم باشد اما ۹۰ درصد از تسهیلات بانکی درست انجام می‌شود. متاسفانه جامعه و رسانه‌ها همان ۱۰ درصد خطا را می‌بینند و ۹۰ درصد درست به چشم نمی‌آید. در همکاری با کمیته امداد طی سال‌های گذشته ۱۶۰ هزار خانوار مددجو با وام‌های قرض‌الحسنه خودکفا شده و علاوه بر خروج از پوشش کمیته امداد، کارفرما شده و هرکدام بین ۱۰ تا ۱۵ نفر را مشغول کار کرده‌اند.


دریافت غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری از انگلستان برای اولین بار


بیگدلی درباره تحریم‌های بانکی و برنده شدن بانک ملت در پرونده تحریمی انگلیس توضیح داد: این بانک در دور قبلی مورد تحریم واقع شد که پرونده‌ای در انگلستان باز و علیه تحریم‌ها شکایت شد که خوشبختانه برای اولین بار غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری از خزانه‌داری انگلستان دریافت شد. این پیروزی در واقع به عنوان پیروزی ایران در یک جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم‌ها بود.


وی درخصوص اینکه آیا بانک‌های حاضر در بورس با این ترکیب سهامداران قابل تحریم کردن هستند؟ عنوان کرد: آنها دنبال بهانه می‌گردند. مثلا معتقدند فلان موقع که پول جابجا و تجهیزاتی خریده‌اید امکان دارد در انرژی هسته‌ای به کار گرفته شود . بنابراین چون به حوزه انرژی هسته‌ای خدمات ارائه کرده‌اید مشمول تحریم می‌شوید.


نقش بورس پررنگ‌تر شده اما بانک ها بزرگترین تامین کننده هستند


مدیرعامل بانک ملت با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از طریق بورس درخصوص اینکه آیا باز هم سهم بانک‌ها از تامین مالی ۹۰ درصد است، گفت: یک بخش از تامین مالی از طریق بورس انجام می‌شود. تا سال‌های قبل کسی به بورس توجه نمی‌کرد و سال گذشته شاخص حدود ۲۰۰ هزار واحد بود اما سال جاری تا ۲ میلیون واحد هم رسید. بنابراین نقش بورس پررنگ‌تر شده است. با این حال هنوز بانک‌ها بزرگ‌ترین نقش را در تامین مالی اقتصاد ایفا می‌کنند.


وضعیت مشارکت "وبملت" در طرح های نفتی و تملیک وثیقه ها


بیگدلی در مورد مشارکت در طرح های نفتی تصریح کرد: زمانی بانک ملت بانک انرژی نام گرفته بود و بسیاری از پروژه‌های نفتی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تامین مالی کرد اما مجلس قانونی وضع کرد که بانک‌ها از مشارکت مستقیم در پروژه‌ها منع شدند و پس از آن باید فقط تسهیلات ارزی بدهیم که در دو بخش صندوق انرژی و منابع صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود. بانک ملت ۷ میلیارد دلار دارایی ارزی به عنوان بزرگترین بانک صاحب دارایی‌های ارزی در اختیار دارد. از طرف دیگر هم عاملیت صندوق توسعه ملی برای اعطای ۱۵ میلیارد دلار را در اختیار دارد که در پروژه‌های بزرگ پتروشیمی هزینه می‌شود.


وی درباره تملیک وثیقه وام‌های تولیدی تاکید کرد: زمانی به بانک‌ها تکلیف می‌کردند فقط شرکت تولیدی را در رهن بگیرند و خارج از آن وثیقه نگیرند اما وقتی اقساط سررسید می‌شد شرکت تولیدی نمی‌توانست بپردازد و بانک هم نمی‌توانست دست روی دست بگذارد و با مشکل مواجه می‌شد. اگر بانک برای تملک وثیقه اقدام نکند دستگاه نظارتی وارد می‌شود که چرا وام داده‌ای و برای بازپس‌گیری اقدام نکرده‌ای بنابراین بانک‌ها باید اقدام می‌کردند در این زمینه ۳ هزار شرکت تولیدی تملک شدند و این باعث شده ذهنیت مردم و قوه قضائیه به بانک‌ها بد شود.


این مقام مسئول افزود: البته بانک ملت فقط ۱۱۰۰ شرکت تولیدی را از ۳۰ سال پیش تا امروز تملیک کرده و سال جاری حدود ۱۰ تا ۱۵ شرکت تولیدی تملیک شده و حدود ۱۰۰۰ شرکت تولیدی از این تعداد، کارخانه‌های تعطیل شده بودند که بخش حقوقی بانک اقدام کرده و آنها را به تملک در می‌آورد. ۳ سال طول می‌کشد تا یک شرکت تولیدی به تملک بانک درآید و ۷۰ تا ۸۰ درصد شرکت های تملیک شده به نام بانک شده‌اند اما بعدا فعال شده‌اند و تولید در آنها جریان پیدا می‌کند حتی در برخی با وجود اینکه کل کارخانه به نام بانک شده اما مدیران و کارگران قبلی همچنان کار می‌کنند و بدون اینکه یک ریال اقساط بانک را بدهند به کار ادامه می‌دهند.


نحوه حضور در بورس


بیگدلی درخصوص حضور مجموعه بانک ملت در بورس گفت: بانک ملت و شرکت‌های به‌پرداخت، واسپاری، بیمه ما و تامین سرمایه ملت در بورس حضور دارند. ۱۰ تا ۲۰ درصد سهام هرکدام از این شرکت‌ها شناور است. ۳۰ درصد سهام بانک ملت متعلق به سهامداران سهام عدالت، ۱۷ درصد متعلق به دولت و بقیه سهام در بورس خرید و فروش می‌شود و میزان شناوری سهام در بورس نیز ۱۷ درصد است.


وی ادامه داد: بانک ملت بعد از ۱۷ سال توسعه بانکداری اسلامی و برای اولین بار توانست به جای سود علی الحساب با رقم ثابت ، سود قطعی به سپرده گذاران بدهد. سال گذشته ابتدا سود علی‌الحساب اعلام شد و بعد از بررسی صورت‌های مالی سود قطعی به انواع سپرده‌ها بین یک تا سه درصد اضافه پرداخت شد و در واقع صاحبان سپرده سود قطعی را بعدا گرفتند. اجرای این برنامه سال جاری هم در دستور کار است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0