سنا
1399/10/12
13:25
یک هفته با صنایع بورسی

معاملات این هفته بورس تهران در حالی سپری شد که سرایت افت قیمت به گروه‌های کوچک بازار سهام سبب شد تا همه شاخص‌های معاملاتی در مجموع هفته قرمزپوش شوند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شاخص کل معاملات هفته کاری منتهی به ۱۰ دی ماه را با افت حدود ۳.۵ درصدی به پایان رساند. شاخص کل هم‌وزن نیز که از اثرگذاری یکسان تمام نمادها بدون توجه به ارزش بازار حکایت دارد این هفته را با کاهش بیش از یک درصدی به پایان رساند. در این میان نگاهی به عملکرد صنایع بورسی حکایت از افت میانگین قیمت‌ها در ۲۸ گروه در مقابل رشد تنها ۸ صنعت دارد.


در هفته‌ای که گذشته گروه خدمات فنی و مهندسی با کاهش شاخص ۱۲.۱ درصدی در قعر جدول بازدهی هفتگی صنایع بورسی قرار گرفت. این گروه از دو نماد «رنکو» و «رمپنا» سامان یافته است. گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» دیگر صنعتی بود که با افت ۱۰.۴ درصدی همراه شد و در جمع قعرنشینان قرار گرفت. از دیگر صنایع بورسی با بیشترین افت هفتگی می‌توان یه گروه حمل و نقل، وسایل ارتباطی و مخابرات اشاره کرد.


کالایی‌ها نیز در ادامه روندی که تقریبا از ابتدای آذرماه در پیش گرفته‌اند، هفته گذشته عمدتا قرمزپوش باقی ماندند. در این خصوص می‌توان به ریزش ۷.۶ درصدی پالایشی‌ها، افت ۵.۹ درصدی گروه فلزات اساسی، کاهش ۲.۵ درصد شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و افت ۱.۳ درصدی پتروشیمی‌ها اشاره کرد. معدنی‌ها اما شرایط متفاوتی را تجربه کردند و معاملات هفته گذشته را با رشد ۲.۷ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود پشت سر گذاشتند.


در آنسوی بازار بیشترین رشد هفتگی از آن گروه محصولات چوبی با افزایش ۱۶.۸ درصدی شد. این گروه از از تک نماد «چفیبر» تشکیل شده است تمامی روزهای هفته منتهی به ۱۰ دی‌ماه را در صف خرید سپری کرد. شرکت تولید فیبر ایران در گزارش عملکرد آذرماه خود میزان فروش ماهانه را ۱۱۰ میلیارد و ۷۱۵ میلیون ریال عنوان کرد که نسبت به آبان‌ماه رشد ۶۹هزار و ۵۳۲ درصدی داشت و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۳۲۳ درصدی حکایت می‌کرد. «چفیبر» اعلام کرد بیشترین میزان فروش داخلی این شرکت در آذرماه امسال، فیبر ورق به مبلغ ۶۱ میلیارد و ۹۹۵ میلیون ریال بوده است. این عملکرد سبب شد تا تک نماد گروه محصولات چوبی مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد.


دیگر گروه تک سهم بورس تهران یعنی گروه استخراج زغال سنگ با تک نماد «کطبس» نیز این هفته رشد ۱۰.۶ درصدی را ثبت کرد. نماد معاملاتی شرکت زغال سنگ نگین طبس پس از چهار روز صف خرید، در آخرین روز کاری هفته گذشته به سطوح منفی قیمتی وارد شد اما در مجموع هفته عملکردی مثبت را ثبت کرد. «کطبس» اواسط هفته گذشته گزارش عملکرد ماهانه خود را روانه کدال کرد. این شرکت میزان فروش ماهانه خود در آذرماه را نسبت به ماه گذشته ۲۵ درصد کاهش داد اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱۵ درصدی را ثبت کرد. «کطبس» در آذرماه معادل ۱۶۴ میلیارد و ۸۶۶ میلیون ریال فروش ثبت کرده است.


گروه خودرو هفته گذشته پس از کشمکش فراوان در خصوص آزادسازی نرخ‌ها نهایتا با اعلام فرمول جدید تعیین قیمت برای ۱۸ خودروی داخلی از سوی شورای رقابت خاتمه یافت. فرمولی که سبب شد تا قیمت‌ها در بازار داخلی باز دیگر متلاطم شوند. نکته مهم این قیمت‌گذاری اما باقی ماندن خودروهای پرتیراژ در حصر قیمتی گذشته بود. هر چند این مهم می‌تواند در بلندمدت به تشویق شرکت‌های خودروساز برای افزایش تولیدات و تعادل نسبی این بازار بینجامد اما گره‌ای از وضعیت فعلی این بازار باز نکرد و دستوری بودن نرخ گذاری در این بازار ادامه یافت. گروه خودرو معاملات هفتگی خود را با افت ۶.۵ درصدی میانگین قیمت‌ها سپری کرد اما بیشترین ارزش معاملات به میزان ۷ هزار و ۸۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.



انتهای خبر

0
0