فارس نیوز
1399/11/17
13:12
پیروزی حقوقی بانک ملت زیرساختی برای مقابله با تحریم‌ها/ ۱۰۰ میلیون دلار از خزانه‌داری انگلیس غرامت گرفتیم

مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه از محل تسهیلات قرض‌الحسنه این بانک ۱۶۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی خودکفا شدند، گفت: پیروزی بانک ملت در دادگاهی در انگلستان، پیروزی کشور محسوب می‌شود.

محمد بیگدلی در حاشیه بازدید از خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: با سرمایه‌گذاری بانک‌های کشور از جمله بانک ملت در طرح پالایشگاه گاز بیدبلند ۶۰ درصد از گازهایی که توسط فلرها سوخته می‌شد، صرفه‌جویی شده و در حال حاضر هنوز ۴۰ درصد از این گازها در فلرها می‌سوزد که باید این گازها تبدیل به خوراک پتروشیمی شود و از محل این سرمایه‌گذاری سالانه ۷۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد.


وی با بیان اینکه بانک ملت در بخش نفت و انرژی ۲۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است، گفت: در سال جهش تولید هیچ واحد تولیدی که دارای ساختار درست مالی باشد در کشور نداریم که با وجود بانک ملت مشکل کمبود منابع داشته باشد؛ البته درباره این قید ساختار مالی درست دوباره تاکید می‌کنم که اگر واحدها این ساختار قابل اتکا را داشته باشند، نقدینگی مورد نیاز آنها فراهم می‌شود.


* همکاری با کمیته امداد برای خودکفا شدن ۱۶۰ هزار خانوار مددجو


وی اضافه کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد تامین مالی کشور از طریق بانک‌ها تامین می‌شود و بقیه از طریق بازار سرمایه تامین می‌شود، البته در تامین مالی بانک‌ها ممکن است در مواردی مشکلاتی هم باشد، اما واقعا ۹۰ درصد از تسهیلات بانکی درست انجام می‌شود، اما متاسفانه جامعه و رسانه‌ها همان ۱۰ درصد خطا را می‌بینند و ۹۰ درصد درست به چشم نمی‌آید.


وی همچنین گفت: در همکاری با کمیته امداد امام خمینی در طول سال‌های گذشته ۱۶۰ هزار خانوار مددجوی کمیته امداد با وام‌های قرض‌الحسنه خودکفا شده و علاوه بر خروج از پوشش کمیته امداد برای خودشان کارفرما شده و هرکدام بین ۱۰ تا ۱۵ نفر را مشغول کار کرده‌اند.


* برای اولین ۱۰۰ میلیون دلار از خزانه‌داری انگلیس غرامت گرفتیم


مدیرعامل بانک ملت در مورد تحریم‌های بانکی و اینکه بانک ملت در پرونده تحریمی در انگلستان برنده شده بود، گفت: بانک ملت با توجه به دور قبلی تحریم‌ها مورد تحریم واقع شد اما پرونده‌ای در انگلستان باز کردیم و وکیل گرفتیم و علیه تحریم‌های این بانک شکایت کردیم و خوشبختانه توانستیم رای خوبی بگیریم و حتی برای اولین بار غرامت از خزانه‌داری انگلستان به میزان ۱۰۰ میلیون دلار دریافت کردیم.


وی تصریح کرد: این پیروزی بانک ملت در واقع به عنوان پیروزی جمهوری اسلامی در یک جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم‌ها بود.


مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه سال گذشته نیز در انتقال منابع برای تجارت خارجی فعال بودیم، گفت: در پرونده تحریم در دادگاه انگلستان ۹ سال پیگیری کردیم و اواخر سال ۹۸ به نتیجه رسیدیم؛ چنانکه خود آنها اذعان کردند این اولین‌باری است که یک بانک از یک کشور تحریم شده می‌تواند یک کشور غربی را محکوم کند و حتی خسارت دریافت کند و این یک پیروزی مهم در جنگ اقتصادی برای بانک ملت و کشور جمهوری اسلامی محسوب می‌شد.


بیگدلی در مورد اینکه بانک‌های حاضر در بورس در واقع بانک‌هایی در مالکیت سهامداران و مردم هستند و آیا با این ترکیب سهامداران آنها قابل تحریم کردن توسط دشمن هستند؟ گفت: آنها دنبال یک بهانه می‌گردند، مثلا می‌گویند فلان موقع که شما پول جابجا کرده‌اید و تجهیزاتی خریده‌اید که مثلا امکان دارد در انرژی هسته‌ای به کار گرفته شود بنابراین چون شما به حوزه انرژی هسته‌ای خدمات ارائه کرده‌اید مشمول تحریم می‌شوید.


* پیروزی قضایی بانک ملت زیرساختی برای مقابله با تحریم‌ها


وی تاکید کرد: واقعیت امر این است که بانک‌های غربی از آمریکا می‌ترسند مگر ندیدید که رئیس جمهور آمریکا یک نادان زورگو بود که چه کارهایی انجام داد؟ ما ملت ایران هستیم که آمریکا را به حساب نمی‌آوریم، اما کشورهای غربی از آمریکا حساب می‌برند.


بیگدلی همچنین در مورد پرونده‌ای که به نفع بانک ملت حکم داده شد، آیا نمی‌تواند به عنوان رویه قضایی تلقی شود و تحریم سایر بانک‌ها هم برداشته شود؟ گفت: آن روز که حکم علیه انگلستان گرفتیم یک نفس راحت کشیدیم، البته ما یک وکیل بین‌المللی گرفتیم و کلی هزینه کردیم و ۹ سال تلاش کردیم، اما این برداشتن تحریم‌ها یک پیام داشت که هرجا یک عزم و اراده برای گرفتن حق باشد می‌توانیم حقمان را بگیریم.


* ۷ میلیارد دلار دارایی ارزی بانک ملت برای توسعه بخش انرژی


مدیرعامل بانک ملت در مورد اینکه امسال به گفته وزیر اقتصاد ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق بورس تامین مالی شده آیا باز هم سهم بانک‌ها از تامین مالی ۹۰ درصد است، گفت: یک بخش از تامین مالی از طریق بورس انجام می‌شود، تا سال‌های قبل کسی به بورس توجه نمی‌کرد مثلا سال گذشته شاخص حدود ۲۰۰ هزار واحد بود امسال تا ۲ میلیون واحد هم رسید، بنابراین نقش بورس پررنگ‌تر شده است. با این حال هنوز بانک‌ها بزرگ‌ترین نقش را در تامین مالی اقتصاد ایفا می‌کنند.


بیگدلی در مورد مشارکت بانک ملت در پروژه‌های نفتی با بیان اینکه هنوز تامین مالی اکثر پروژه‌های نفتی را انجام می‌دهیم، گفت: زمانی بانک ملت بانک انرژی نام گرفته بود و بسیاری از پروژه‌های نفتی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تامین مالی کرد؛ اما مجلس قانونی وضع کرد که بانک‌ها از مشارکت مستقیم در پروژه‌ها منع شدند و پس از آن باید فقط تسهیلات ارزی بدهیم که در دو بخش صندوق انرژی و همچنین منابع صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.


وی تاکید کرد: بانک ملت ۷ میلیارد دلار دارایی ارزی به عنوان بزرگترین بانک صاحب دارایی‌های ارزی در اختیار دارد، از طرف دیگر هم عاملیت صندوق توسعه ملی برای اعطای ۱۵ میلیارد دلار را در اختیار دارد که در پروژه‌های بزرگ پتروشیمی هزینه می‌شود چنانکه مثلا در پالایشگاه گاز بیدبلند صرف شد.


وی گفت: ۳۵۰ میلیون دلار از کل ۲.۲ میلیارد دلار پروژه گاز بیدبلند توسط بانک ملت تامین شد که از منابع صندوق توسعه ملی بود، عدد کل تامین مالی این پروژه توسط یک سندیکا با مشارکت چند بانک کشور انجام شد.


* اغلب واحدهای تولیدی تملک شده قبل از تملک تعطیل شده بودند


مدیرعامل بانک ملت در مورد تملیک وثیقه وام‌های تولیدی گفت: در یک زمانی به بانک‌ها تکلیف می‌کردند که فقط واحد تولید را در رهن بگیرند و خارج از آن وثیقه نگیرند اما وقتی اقساط سررسید می‌شد واحد تولیدی نمی‌توانست بپردازد و بانک هم نمی‌توانست دست روی دست بگذارد و با مشکل مواجه می‌شد.


بیگدلی توضیح داد: اگر بانک برای تملک وثیقه اقدام نکند دستگاه نظارتی وارد می‌شود که چرا وام داده‌ای و برای بازپس‌گیری اقدام نکرده‌ای؛ بنابراین بانک‌ها باید اقدام می‌کردند در این زمینه ۳ هزار واحد تولیدی تملک شدند و این باعث شده ذهنیت مردم و قوه قضائیه به بانک‌ها بد شود.


وی افزود: البته بانک ملت فقط ۱۱۰۰ واحد تولیدی را از ۳۰ سال پیش تا امروز تملیک کرده، امسال حدود ۱۰ تا ۱۵ واحد تولیدی تملیک شده است و از این ۱۱۰۰ واحد حدود ۱۰۰۰ واحد تولیدی، کارخانه‌های تعطیل شده بودند که بخش حقوقی بانک اقدام کرده و آنها را به تملک در می‌آورد.


وی گفت: ۳ سال طول می‌کشد تا یک واحد تولیدی به تملک بانک درآید و ۷۰ تا ۸۰ درصد واحدهای تولیدی تملیک شده به نام بانک شده‌اند اما بعدا فعال شده‌اند و تولید در آنها جریان پیدا می‌کند حتی در برخی از این واحدها با وجود اینکه کل کارخانه به نام بانک شده اما مدیران قبلی و کارگران قبلی همچنان کار می‌کنند و بدون اینکه یک ریال اقساط بانک را بدهند به کار خود ادامه می‌دهند و ما نمی‌توانیم از طرف بانک برای مدیریت آن کارخانه‌ها مدیر تعیین کنیم.


بیگدلی گفت: فقط سند این کارخانه‌ها به نام بانک شده است؛ همه این کارخانه‌ها شامل مواردی بوده که نمی‌توانستند به تولید ادامه دهند، زیرا اگر یک کارخانه بدهی داشته باشد حساب‌های او قرمز می‌شود و نمی‌تواند از جای دیگر تسهیلات بگیرد در نتیجه تعطیل شده و بانک هم به صورت اجباری آن را تملیک می‌کند.


* به ۲ میلیون نفر وام کرونایی پرداخت کرده‌ایم


وی در مورد حضور در بورس گفت: خود بانک ملت و شرکت‌های به‌پرداخت، واسپاری، بیمه ما و تامین سرمایه ملت در بورس حضور دارند، هرکدام از این شرکت‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد سهامشان در بورس شناور است، خود بانک ملت ۳۰ درصد سهام متعلق به سهامداران سهام عدالت، ۱۷ درصد متعلق به دولت و بقیه سهام در بورس خرید و فروش می‌شود و سهام عدالت هم متعلق به مردم است و میزان شناوری سهام بانک ملت در بورس ۱۷ درصد است.


بیگدلی در مورد وام‌های خرد بانک ملت گفت: ما مسئولیت اجتماعی را هم در این زمینه انجام می‌دهیم، ۶۶ مدرسه و ۱۵ خانه بهداشت در دست احداث داریم همچنین تجهیزات کرونایی و کمک به سیل و زلزله انجام داده‌ایم، تسهیلات قرض‌الحسنه بانک برای اعضای کمیته امداد و سازمان بهزیستی و وام ازدواج پرداخت می‌شود. وام‌های خرد بانک ملت از ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود که پرتفوی وام بانک اگر قبلا ۹۰ درصد کلان و ۱۰ درصد خرد بود الان تغییر کرده و ۳۰ درصد وام‌های خرد و ۷۰ درصد وام کلان تبدیل شده است.


بیگدلی گفت: تسهیلات خرد باعث رونق تقاضا و رونق تولید در کشور می‌شود، امسال تاکنون ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌ایم همچنین به ۲ میلیون نفر وام یک میلیونی کرونایی پرداخت کردیم، ۴۵ هزار میلیارد ریال برای کسب و کارهای کوچک وام داده‌ایم، برای رسانه‌ها هم بسته‌های کمک کرونایی پرداخت کرده‌ایم.


* تلاش بانک ملت در راستای اجرای بانکداری اسلامی


وی گفت: بانک ملت بعد از ۱۷ سال توسعه بانکداری اسلامی برای اولین بار توانست به جای سود علی الحساب با رقم ثابت، سود قطعی به سپرده‌گذاران خود بدهد.


بیگدلی توضیح داد: در سال ۹۸ ابتدا سود علی‌الحساب اعلام شد و بعد از بررسی صورت‌های مالی سود قطعی به انواع سپرده‌ها بین یک تا سه درصد اضافه پرداخت شد و در واقع صاحبان سپرده سود قطعی خود را بعدا گرفتند.


وی تاکید کرد: امسال هم برنامه داریم این کار اجرا شود.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0