سهامیاب - آموزش بورس
1401/01/23
08:56
#فولادی 🔴در گروه فولادی با رسیدن خبر وضع عوارض صادرات، احتمالا عرضه‌ در اکثر نمادها تشدید گردد. میزان عوارض بر اساس "میزان رشد قیمت صادراتی (از 5 ...

#فولادی



🔴در گروه فولادی با رسیدن خبر وضع عوارض صادرات، احتمالا عرضه در اکثر نمادها تشدید گردد. میزان عوارض بر اساس "میزان رشد قیمت صادراتی (از ۵ تا بیش از ۴۰ درصد) نسبت به قیمت مبنا" از ۲ تا ۲۲ درصد بصورت پلکانی تعیین شد. قیمت مبنا تا ابتدای خرداد ۱۴۰۱ (دوره ۲ ماهه) برابر با آخرین قیمت صادراتی فوب ایران منتهی به هفته اول دی ۱۴۰۰ بوده و پس از خرداد ۱۴۰۱ توسط ستاد تنظیم بازار تعیین و برای دوره مشخص ابلاغ می‌گردد. دلیل اصلی این تصمیم، مربوط به تنش میان روسیه و اوکراین و رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی است که منجر به بحران قیمت در بازار داخلی شده است. در دنیا بسیاری از کشورها اقدام به حمایت از بازارها و وضع عوارض به منظور محدودیت صادرات کردند تا بازار داخلی خود را تامین کنند. طبق قوانین ایران، اگر دولت مسیر شورای اقتصاد و وضع عوارض صادراتی را دنبال کند، حداقل ۳ ماه بعد از مصوبه اجازه اجرای آن را ندارد.



🟠طبق مصوبه سران قوا و ستاد تنظیم بازار، اعمال عوارض در زمان محدود اجرا خواهد شد. فعلا برنامه اجرا تا پایان اردیبهشت است و اگر تنش و درگیری در اروپا خاتمه یابد و قیمت کامودیتی‌ها روند کاهشی را در پیش بگیرد، عملا این نوع عوارض کاهش و به صفر خواهد رسید. اما چنانچه جنگ ادامه‌دار باشد، بطور پیوسته هر ۳ ماه یکبار تمدید می‌شود تا بحران خاتمه یابد. دقت کنیم که عوارض بر خلاف گذشته ثابت نیست. لذا اگر قیمت‌ها رشد زیادی کند، عوارض پلکانی افزایش می‌یابد و چنانچه قیمت‌ها به دی‌ماه نزدیک شود، عوارض به صفر میل می‌کند.



🟣طبق بررسی‌های به عمل آمده، نمادهایی نظیر، فسبزوار، فولای، فوکا و فسپا (به دلیل عدم فروش صادراتی) تاثیری از این مصوبه نمی‌گیرند. اثر افت درآمد در ۲ نماد فجر و فولاژ کمتر از یک درصد، در فخاس حدود ۱ درصد، در فولاد ۱.۵ درصد و در ذوب‌آهن حدود ۲ درصد است که رقم چندان بااهمیتی نیست. فولاد مبارکه به دلیل صادرات محدود، عوارض بسیار اندکی نسبت به درآمد پرداخت می‌کند. در ذوب آهن، صادرات بیشتر است اما با آخرین نرخ‌های صادراتی، تنها ۵ درصد روی بخش صادراتی عوارض می‌دهد که نسبت به مجموع درآمد، رقم کمی است.



🔵اما بیشترین تاثیر منفی به روی ۳ نماد کاوه، فخوز و فسازان (به دلیل وزن بیشتر صادرات) است. درآمد این شرکت‌ها تحت تاثیر مصوبه فوق در حدود ۱۲ درصد افت خواهد کرد و این موضوع تاثیر منفی ویژه بر حاشیه سود ناخالص آنها خواهد گذاشت. چراکه بهای تمام شده ثابت می‌ماند و در نتیجه سود ناخالص افت می‌کند. لازم به ذکر است که اثر مصوبه مذکور بر درآمد ۴ نماد کویر، فجهان، ارفع و هرمز به ترتیب ۳ – ۵ – ۶ و ۸ درصد می‌باشد. این محاسبات بر اساس قیمت‌های جهانی فعلی است.



✅ 📊👈سهام یاب

انتهای خبر

0
0